MB 300TDT -95 läcker diesel bredvid en spridare?

En plats för olje-brännare!
Turbokill
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 28, 2013 9:36 am

MB 300TDT -95 läcker diesel bredvid en spridare?

Inlägg av Turbokill »

Hej!
Nu står jag här och kliar mig i huvudet och hoppas på att det inte är vad jag befarar. Jag var och hämtade en MB 300TDT -95 som rullat 35000mil i lördags. Körde hem och ungefär 6 mil hemifrån (ca 30mil senare) gick motorn varm så jag stannade och bad kompisen åka och köpa glykol samt vatten för systemet var i stort sett tomt (borde ha kollat det vid avfärd, jag vet) När vi sen kom hem insåg jag att han gick underligt, eller ja på en cylinder kort. och märkte att den fräste diesel från en av spridarna samt att den vitrök väldigt mycket. Tog den spridaren idag för att se om den var trasig eller så. Satte i en ny värmeskyddsplatta och monterade spridaren då jag inte såg några synliga fel på den. Vid uppstarten sen märkte vi att det inte var från spridaren som dieseln kom utan från toppen precis bredvid spridaren. Min fråga nu är: Har toppen spruckit?

Efter som att bilen vitryker och går illa så antar jag att det borde vara så att toppen är sprucken och den ojämna gången är kompförlust samt att vitröken är glykol och vatten...Är dessa bilar känsliga för värme? Och den sista frågan är: om jag ska köpa ny topp, kan jag köpa en topp från en 300D eller måste det vara en DT topp?

// Ludvig
breehängracing
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre mar 30, 2007 6:30 pm

Re: MB 300TDT -95 läcker diesel bredvid en spridare?

Inlägg av breehängracing »

har den ett tjoffande ljud? troligtvis förkammaren som läcker om de läcker diesel och kompression bredvid spridaren, inget svårt jobb att fixa om man bara har tillgång till rätt verktyg

http://www.w124performance.com/images/t ... emoval.pdf
Turbokill
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 28, 2013 9:36 am

Re: MB 300TDT -95 läcker diesel bredvid en spridare?

Inlägg av Turbokill »

Okej, var kan man få tillgång till dessa verktyg? och vad har förkammaren för funktion? (ursäkta dumma frågor, men är helt ny med diesel och vill helst ha koll på allt så lika bra att fråga)
Skriv svar