Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

En plats för olje-brännare!
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bussen »

Som sagt var en hög tomgång på min Kangoo 01 diesel.Har bytt motor flyttade över pumpen som fö har el gas bytt kamrem och var noga med att ställa in allt rätt.
Ingen tjuvluft runt insuget kollat med startgas men det sitter en kabel på ena spridaren som inte är inkopplad då det inte finns någon kabel att trycka dit.
Så frågan är varför hög tomgång.
El gasen som jävlas
Pumpen i fel läge
Tacksam för snabbt svar så jag kan besikta den
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bjorn C »

spridaren med kabeln är en en typ av tändlägesgivare
den känner alltså av när pumpen skickar på bränsle på den cylindern och ger en signal till styrboxen om de bla

du har förmodligen inte rätt pump, kabelhärva eller motor och då har du problem tyvär
allt sånt måste lira ihop och de går inte bygga om hur som helst
Med vänlig hälsning
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bussen »

Hej rätt pump är det då det är startspärr vilket gör att man flyttar över pumpen.Det är väl bara att ta bort spridaren och sätta dit en från gamla motorn och jag vet inte vad tändlägesgivaren har med hög tomgång att göra den borde inte gå över huvud taget då.
Och kabelhärvan är ej rörd det enda som skiljer mellan motorerna var luftburken vilket gjorde att jag var tvungen att ta insugsröret från original motorn annars är det samma motor skiljer bara ett år men denna är det el gas på vilket inte var på den gamla tack för svaret.
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bussen »

Var in till verkstaden för att plugga in felsökaren men tro på fan den nya maskin hade pajjat precis när jag kom dit och den gamla dom hade var glapp sicket jävla elände.Hem med bilen på kärran in i garaget av med luftfiltret och startade motorn och helvete vad det blåste i ett runt hål från luftburken av med luftburken startade bilen och lika hög tomgång,och innan dess tog jag bort spridaren med sladden på.
Hade inte bilfan vart så fin så hade jag kört över skiten med lastmaskin,skulle haft bilfan en sväng till Norrland jävla franskt skit.
Nu får jag vänta en vecka tills han får en ny felsökare och svågerns dator ballade ur när dom uppdaterade med nya felsökningsprogram.
Halleluja livet leker.Ingen som vill ha en kanonfin kangoo i byte mot någon annan dieselbil med normalt tomgångsvarv.
Någon som gillar franskt och som gillar hög tomgång ca 1200-1500 v/m bytesvärde 10 papp påkostad dubbelt så mycket ja ja vet att man inte gör det men jag ville ha en skåpbil och valet att köpa en Skoda pickis föll bort då jag sålde en sådan skitbil då komforten var som Janssons dass och köpa en Caddy är som att be om att få svetsa rost och lacka om halva bilen,Ford Express td jädra ny har jag haft men ville ha något annorlunda vilket var ett misstag.Skulle tänkt mig för och googlat om Frankrike och redan där insett att köpa franskt var som att tigga om bråk hela jävla Frankrike är som en mardröm huva.
Får hålla mig till svenska bilar köpa mig en S80 och bygga en typ Solsta Saab bra komfort och bra lastförmåga mer behöver jag inte.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bjorn C »

motorn som du har satt i har ju haft ett annat styrsystem till den motorn så är de ju bara annars hade den inte haft en kabel från spridaren och börjar man blanda grejer även om nu dieselpumpen passade så kan de bli fel på dagens motorer även om de är en fransk bil eller svenska ovs
sen är de så att vissa pumpar går inte bara ta lös och stoppa i andra motorer utan vissa pumpar måste kalibreras varje gång man tar lös dom som tex pumparna som sitter i ford fukus mm
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bussen »

Felkoder FD004 och DF003 var felkoderna som verkstaden fick fram sedan vägrade den upplysa om vad det var för fel.
Antingen så höll dom på med uppdatering eller så var det något annat men hur som haver så blev jag inte klokare av dom koderna.
Någon som kan tyda dessa.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bjorn C »

felkoder kan ligga flera år tillbaka i tiden så man ska inte haka upp sig på dessa
de man gör är att radera felkoderna och sen ut och köra om de går och kolla vilka nya felkoder den registrerar i datorn

många gånger registrerar den ingen felkod och då är de oftast ett mekaniskt fel tex att nå körvar inne i pumpen eller dylikt för dom flesta elektroniska felen registrerar dom oftast direkt

vad händer om du drar ut elektroniska gaspedalen då går alls bilen då och om den gör de ändrar de tomgången nått ?
hur länge har bilen stått med kamremshaveri tidigare ? kan hända att nått rostat fast inne i pumpen eller kärvar
går bilen bra i övrigt trotts hög tomgång ?
Bussen
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons feb 13, 2013 7:06 pm

Re: Hög tomgång Renault Kangoo 1,9 diesel

Inlägg av Bussen »

Drog ut kablarna och det vart full gas
Skriv svar