525 TDS känns trött i 3ans växel

En plats för olje-brännare!
Dometros
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis feb 26, 2013 12:45 pm

525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Dometros »

Hej! Har precis bytt pump på bilen och den går som en klocka, förutom det att den känns slö i 3ans växel, ingen ork förens laddtrycket kommer.
Jag ställde in pumpen på 0.95° som det stod i TIS men jag har fått tips om att ställa pumpen på 0.90°, kan detta på något sett påverka att den känns slö?
När jag slår på evrymod och varvar upp så hör jag ett metalliskt ljud precis som om det inte skulle komma tillräckligt med diesel eller något annat, ljudet uppstår endast i början när man varvar upp motorn för att sedan försvinna.
Förpumpen i tanken är trasig, kan detta påverka den främre pumpen negativt? för vad jag förstått så jobbar bara förpumpen i startögonblicket och inte hela tiden?

Jag tror också att katalysatorn är igensatt och därför slöar ner bilen.


Sen har jag en annan fråga tänkte montera en annan intercooler men vet inte vilket storlek som passar bäst utan modifiering.


Mvh.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av smidy »

förpumpen går hela tiden, om den är trasig så brukar det börja suga luft som dieselpumpen inte tycker om. enda säkra sättet när man felsöker är att först laga alla kända fel som har möjlighet att påverka, så i ditt fall iaf förpump och möjligen katalysator. angående intercooler så fungerar nog ett måttband bäst, ingen här kan veta vad din 525 tds har för utrustning ss ac oljekyl od som stjäl plats och vad du är beredd att försaka för att få dit en större ic t.ex fimpa ev ac.
Dometros
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis feb 26, 2013 12:45 pm

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Dometros »

Ok, får beställa pump på Schmiedmann, ska bygga 3" hela vägen så katten åker då.
Får skruva ner fronten och mäta icn då.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Bjorn C »

de mekansika ljudet du upplever beror nog på en högtänd pump
testa vrida pumpen lite och se om de blir nån skillnad

förpumpen är i regel paj på de flesta bmw dieslar i e34 och e36or så börja byta ut den å rensa katten som smidy förslår

dom brukar börja gå lurvigt och bli svårstartade om man har paj pump och under 3/4 tank

mvh
Dometros
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis feb 26, 2013 12:45 pm

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Dometros »

Bjorn C skrev:de mekansika ljudet du upplever beror nog på en högtänd pump
testa vrida pumpen lite och se om de blir nån skillnad


förpumpen är i regel paj på de flesta bmw dieslar i e34 och e36or så börja byta ut den å rensa katten som smidy förslår

dom brukar börja gå lurvigt och bli svårstartade om man har paj pump och under 3/4 tank

mvh
Jag tror också det är något sånt faktiskt, men jag ställde ändå pumpen efter bmw's egna, jag får vrida ner den till 0.90 istället.

Hur blir det med besiktningen om katten är "kass"? min är en import också så bmw's avgasregler gäller tydligen inte för min bil vad jag har förstått. Ska montera 3" hela vägen så katten åker samtidigt.

Min förra pump jag hade i var svårstartad när den var varm så kännetecknen ifrån kass pump vet jag, har kanske 13liter i tanken nu och detta metalliska ljudet uppstod även när jag hade över 40liter i tanken.
Bilen har även startar hur fint som helst så tror inte där är något fel på pumpen.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Bjorn C »

katten brukar gå bra att ta bort på diesel annars är de ju bara ta lös den å slå sönder innehållet med en spett eller brytjärn å stoppa tillbaka den
mvh
Dometros
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis feb 26, 2013 12:45 pm

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Dometros »

Är inte avgaskraven hårdare på dieslar än på bensin? tänkte HC måste ju sticka iväg ordentligt ifall jag plockar katten?
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Bjorn C »

nånga gånger hoppar dom över avgstesterna speciellt på vintern då de tydligen är för kallt för att de ska gå testa eller så ids dom inte gå ut helt enkelt å stå å frysa
jag har då kört genom flera bilar med raka rör och jag har aldrig fått en 2 a på avgasvärlden

bäst är ju ändå cheva dieslarna dom får dom inte kolla avgasvärldena på för dom tål inte å varvas så dom har dispans haha :P

mvh
Dometros
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis feb 26, 2013 12:45 pm

Re: 525 TDS känns trött i 3ans växel

Inlägg av Dometros »

Smidigt! Plockade av kat samt hela avgaset igår, vilken skillnad det blev!
Skriv svar