mercedes 300d dieselmeken

En plats för olje-brännare!
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

hej grabbar och flickor ! jag har nu 2 bekymmer/problem med min mercedes. bilen i fråga är en 300d om603 med 7,5mm dieselmeken pump, stor turbo, extraktorgrenrör, ja ni fattar. första funderingen lyder, motorn vid inköp saknade vevhusventilation, hur förändrar detta prestandan och hållbarheten på motorn ? och är det normalt att det ryker som ånga från hålet när bilen är varm ?

fråga nummer 2, motorn gillar att skena iväg när man torrgasar stillastående. alltså, du gasar till och släpper sedan gasen, då går han upp lite extra i varv, stannar kvar där för att sedan sjunka ner sakta sakta till normal gång. detta problem är det allvarligaste just i skrivande stund, så alla tips är välkomna ! kan tillägga att pumpen varit monterad i en annan bil, där fanns inte detta problem, så pumpen bör vara ok !

tacksam för all hjälp jag kan få, med vänlig hälsning marcusnyren
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Bjorn C »

Nån sorts vevhusventilation måste du ju ha annars kommer den blåsa varenda packning i motorn å grisa olja överallt men är du söker på att de inte finns nån alls ? I så fall är de större bekymmer än att den rusar , många uppställda pumpar får de problemet att dom vill rusa och ligga kvar på varv men är pumpen körd i bänk så borde detta gå justera bort om nu ingen har varit å skruvat i den efteråt mvh
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

skall försöka ladda upp en bild här. så du kan se vad jag menar, det går alltså ingen slang från ventilkåpan till insuget eller liknande, det är bara ett öppet hål. angående pumpen så ska den varit monterad i en annan bil med samma setup, där fanns inga tecken på hängande gas och så vidare.

är det alltså så pass allvarligt att köra med öppen vevhusventiltion ? som jag trott va den mest där för att förhindra övertryck och olja i motorutrymmet ?

Bild

( sitter för övrigt intercooler monterad nu )
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av smidy »

tror björn inte uppfattade att du körde med öppen vevhusvent, utan helt utan vevhusvent, vilket inte är bra/möjligt. motorn har inte så stor skillnad var den dumpar sina vevhus gaser, däremot skall du vara lite mer noga med var dom hamnar, dom skall inte kunna komma in i kupen då det inte är dom mest hälsosamma gaser som kommer därifrån, så en slang och dumpa under bilen eller en ejektor i avgasröret, däremot är det inte lagligt att köra med öppen vevhusvent så tänker du besöka sbp så är det sluten som gäller.
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

såg nu att det jag skrev kunde missuppfattas. Alltså har inte min motor tagit skada av att köra med öppen vevhusvent ? Om jag förstod dig rätt. Men förslaget att leda den någon annanstans än rakt in i motorutrymmet skall göras ! tack för svaret. ingen som har lite tips angående skenande gas ? Med vänlig hälsning.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av smidy »

är turbon dålig så kan det bli "gas häng" på dieslar, dvs den går med motorolja som tillskottsbränsle.
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

aa precis, men har känt och kollat men inget glapp eller liknande har påträffats.
svarten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån aug 01, 2011 8:46 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av svarten »

Har du kollat så att gas-staget till pumpen går helt tillbaka till noll? prova annars att ta av den från pumpen och "torrgasa" på pumpen bara,
går den ner till tomgång då så är det ditt stag som behöver justeras.
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

nej det har jag inte gjort men skall prövas. Dock har jag normal tomgång vid start, samt efter ett tag efter att jag gasat. Den "hänger" sig på gasen en stund, men går sen ner till Normal tomgång.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Bjorn C »

Jag missuppfattade vad du skrev eller de var lite otydligt skrivet kanske men öppen vevhusventilation är ingen fara i sig mer än att de kan grisa lite olja å då vidare jag trodde de inte fanns nån ventilation alls men är de bara öppen så tar inte motorn skada på så sätt som jag menade först , du säger att pumpen inte skenade tidigare å då måste jag fråga om dem möjligen satt i en automat tidigare å du kanske har den i en manuell bil nu ? Automaten hjälper nämligen till att hålla tillbaka varvet lite å de kan hjälpa för att man inte märker samma tendenser på bilen då gämfört med en manuell mvh
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

ja det har suttit automat i bilen förut, men sitter nu en manuell låda. jag har haft den där funderingen men aldrig riktigt kommit fram till något. hur fungerar det där ? och hur kan jag kolla om detta är problemet isåfall ? MVH
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Bjorn C »

okej ja de kanske förklarar saken för en automatlåda är ju mer tungdriven än en manuell låda och de brukar hjälpa att hålla nere varven speciellt om man står och varvar stillastående
um du varvar upp den lite å när den inte vill släppa ner varvet så släpper du upp kopplingen lite å ser om de hjälper
bara just så du känner ett litet dragläge för de sumulerar ungefär en automatlåda

de går laborera lite med pumpen och testa sig fram annars får man lämna in den å låta nån köra pumpen i bänken och justera in den bättre

ett tips är att kolla vilket bränsletryck du har på den dära från matarpumpen alltså
orginal matar pump brukar ha problem att räcka till så stoppa en elektrisk från en insprutare och kör
vi gjorde de tidigre på en av brorsans liknande byggen å de blev en enorm skillnad på effekten

mvh
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

okej det ska jag testa !

i värsta fall får jag skicka pumpen till dieselmeken så han får köra den i sin bänk och göra alla inställningar som behövs göras.

jaha okej, det ska jag verkligen kolla närmare på :)
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av dieselmeken »

Om det är en av mina pumpar som krånglar, så skicka in den så kalibrerar jag om den åt dig. Som vanligt så är det 100% nöjdkund som gäller. Omkalibrering + frakt = 0 kr, Det enda du behöver betala är frakten till mig. Spridarna ska ha 150 bar öt. Om dom är låga 115bar så kan den eftervarva lite.
Marcusnyren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 16, 2013 9:32 am

Re: mercedes 300d dieselmeken

Inlägg av Marcusnyren »

okej det låter väldigt snällt ! jag har mailat dig för någon vecka sedan angående detta men tänkte vänta tills din semester är slut innan jag ringer. jag hör av mig till dig när din semester är slut och du jobbar som vanligt. mvh
Skriv svar