försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
Ides inte vänta på nån brotchning så jag experimenterade lite med fin ventilpasta och lite rostlösare och nu går kolven hur lätt som helst och pumpen är ihopsatt och i morgon ska jag ut och provköra mvh
Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
skulle ju montera pumpen i subban igår men jag testade att öppna locket på pumpen och se om man kunde röra regulatorn inne i pumpen och den satt fast precis som den skulle
startade den utan lock ifall de var nå skit i pumpen så de fick flöda över pumphuset även fast jag inte såg nå smuts och så tog jag ner tanken i samma veva och rengjorde den samt bytte till ett nytt dieselfilter och banan vad bra den går nu
kamkedjan var ju lite nött så jag förställde ju pumpen lite för att kompendera för detta dock så ställde jag den ju åt fel håll nu när jag började tänka efter lite mera så de var bara knäcka om den 2 mm på andra sidan sträcket som markerar nollan och banan i min låda så bra den började gå
tidigare stog den å hostade å lurvades lite på tomgången men nu går den som en klocka hela tiden och den har helt slutat tjuvstanna
jag gissar de var en kombination av skit i tanken och stock i filtret för att pumpen stog fel ska inte påverka detta
nu behöver jag röra gsen ca 4-6 mm för att ligga i 110 med 33 tums muders och de är så man märker att pumpen fungerar eller paj
pumpen i cadillacen måste man ha gasen i botten för att ens nå 100 på vanliga däck
de mest positiva i de hela är ju att nu kan jag montera den renoverade pumpen på cadillacen eller i vanen plus att jag fick en till packningssatts av dieselmecken idag som jag beställde tidigare förra veckan så nu kan jag plocka ihop en till pump så snart har vagnsparken fått tillbaka hästarna som varit på vift
mvh
startade den utan lock ifall de var nå skit i pumpen så de fick flöda över pumphuset även fast jag inte såg nå smuts och så tog jag ner tanken i samma veva och rengjorde den samt bytte till ett nytt dieselfilter och banan vad bra den går nu
kamkedjan var ju lite nött så jag förställde ju pumpen lite för att kompendera för detta dock så ställde jag den ju åt fel håll nu när jag började tänka efter lite mera så de var bara knäcka om den 2 mm på andra sidan sträcket som markerar nollan och banan i min låda så bra den började gå
tidigare stog den å hostade å lurvades lite på tomgången men nu går den som en klocka hela tiden och den har helt slutat tjuvstanna
jag gissar de var en kombination av skit i tanken och stock i filtret för att pumpen stog fel ska inte påverka detta
nu behöver jag röra gsen ca 4-6 mm för att ligga i 110 med 33 tums muders och de är så man märker att pumpen fungerar eller paj
pumpen i cadillacen måste man ha gasen i botten för att ens nå 100 på vanliga däck
de mest positiva i de hela är ju att nu kan jag montera den renoverade pumpen på cadillacen eller i vanen plus att jag fick en till packningssatts av dieselmecken idag som jag beställde tidigare förra veckan så nu kan jag plocka ihop en till pump så snart har vagnsparken fått tillbaka hästarna som varit på vift
mvh
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
Härligt att det funkar bra!
Jag ska beställa en packningssats och fixa pumpen i blazern tänkte jag, perfekt att du har hittat lite manualer och tagit en massa bilder
Jag ska beställa en packningssats och fixa pumpen i blazern tänkte jag, perfekt att du har hittat lite manualer och tagit en massa bilder
Gustav Sundberg
Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
Ja äntligen går bilen som den ska de jag däremot glömt skriva om pumprenoveringen är att man måste ha koll på hur kamskivan och matarpumpen satt när man plockar i sär dom för dessa pumpar är gjord orginal så att dom går köra åt 2 olika håll beroende på vilka motorer dom monteras på så en del grejer är märkta med C och en del CC som betyder clockvise och conterclockvise alltså snurrar delarna mot klockan eller med klockan , på matarpumpen har man ett styrstift som går igenom vissa delar så den går inte montera fel om man stoppar tillbaka grejerna som var i pumpen men kamskivan däremot går montera fel och de fanns pilar på min kamskiva och pilen ska peka åt samma håll som klockan går åt om man ser in i pumpen bakifrån fördelarhuvet , de gäller i alla fall för 6,2 motorn så renoverar man en pump till någon annan motor som tex John deer traktor som även har dessa pumpar så kan de misstämma så de måste man ha koll på när man plockar isär dom mvh
Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
nu har jag monterad den renoverade 6,2 pumpen på cadillacen
började med att jag tog lös gamla pumpen och plockade isär den för att kolla vad som var fel i den då den var så fruktansvärt slö
till min stora förvåning så var faktiskt flexringen hel i denna pump så de var ju inte felet denna gång
flexringen var mot sin förmodan till och med mjuk så den är nog bytt för inte så länge sedan
däremot hade kolven i botten på pumpen som flyttar på kamskivan fastnat och kärvade ganska bra så där var felet på denna pump
ytterst fin ventilpasta och lite diesel som smörjmedel så var den bara börjar röra kolven och rörde runt den lite sen löpte kolven hur fint som helst
skadorna som gör att kolven kärvar är så småa så dom går knappt se med ögat men toleranserna är väl extremt småa så de behövs så ytterst litet skärp som kommer hit ner så börjar de jävlas bevisligen
hur bra de är att använda ventilpasta och diesel och original kolven låter jag vara osagt men när man nött på lite så ser de bara lite honat ut och kolven går lätt och man ser inga konstigheter efter man rengjort ordentligt
såg dock när jag skulle sätta in pluggen i botten på pumpen att gängorna hade följt med ut när man skruvade ut pluggen så detta måste jag åtgärda så jag monterade i stället pumpen jag renoverade tidigare på cadillacen så får jag lösa gängproblemen senare på denna pump
blev en jäkla skillnad på första provkörningen och nu gick den mycke bättre men jag var ändå inte helt nöjd så jag
började kolla bränslefilter och där kom nästa sak att åtgärda för dieselfiltret var fullt i skit å då menar jag verkligen skit
har ju vw dieselfilter och hållare då jag gillar dessa filter när dom har en bottenplugg på filtret som man kan tömma för att få ut eventuellt vatten och smuts och jag höll ett glas under filtret när jag öppnade pluggen å där komme de en hel del skit
tog lös filtret och tömde de i en genomskinlig plastbehållare och dieseln var typ skitbrun
skruvade bort bottenpluggen på tanken också för att tömma tanken ännu en gång men där var dieseln ren och fin och de komme bara ut nån liten rostflaga så jag gissar på att de är bränslerören fram till motorn som släppt de måsta av skiten som hamnat i filtret och de ska dras nya bränsleledningar i vinter så man slipper sånna problem framöver
dit med ett nytt filter nu blev de ännu bättre fart i bilen
byggde sen om gasen då jag vetat hela tiden att den inte gav full gas när man trampade pga en jävligt gormig gashistoria så nu blev de vajer hela vägen och de är som en ny bil nu gämfört med tidigare men pump renoveringan var nog de som gav mest
nu måste jag till och med justera om vajern på 700 lådan för att bilen går helt annars än tidigare när de är mycke mera vrid så nu började lådan växla annolunda men de gör jag med nöje
så för att haft isär och renoverat en dieselpump för första gången så måste man vara hyfsat nöjd
gamla pumpen hade säkert gått lite bättre om jag bytt filtret tidigare men jag trodde inte de skulle slå igen filtret å börja stocka redan efter 30 mil typ men de gjorde de ju bevisligen trotts att jag redan hade tömt tanken en gång och fann inget smuts den gången heller , och de här är väl en av dom negativa sakerna när allt är under stress och de mesta ombyggt och lite special och en del snabba lösningar plus bränslerör från 1959 bara för att hinna till motorveckan men nu hoppas jag att de ska fungera en bra tid framöver
6,2an är ju långt ifrån nån raket hur man än gör tyvär så missupfatta mig inte men de är kul när motorn i alla fall för börja arbeta för de den är tänkt till och inte bara står å hostar på kass pump
nästa på listan är en större matarpump då den mekaniska inte gick ha i detta motorrum och jag tror den elektroniska är lite för liten men de blir nog en vintersyssla
isär med pumpen som satt på cadillacen och denna gång tog jag allt i ett stycke
här ser man kolven i botten på pumpen som kärvar genom skåran i botten
vikterna borttagna från vikthållaren
hel flexring konstigt nog
här är pilarna på kamskivan som man måste hålla koll på vilket håll dom pekar
vikterna samt plastringen till gasreglaget å brickan monterade
sen var de bara släppa ner pumphuset men man måste ha koll så gasreglaget hamnar rätt på plastringen
pluggen i botten som gängorna var paj på
tömde dieselfiltret å där var de en hel del skit
dieseln i stora tunnan är från tanken å den skitiga dieseln är från filtret så nog är filter bra att ha
mvh
började med att jag tog lös gamla pumpen och plockade isär den för att kolla vad som var fel i den då den var så fruktansvärt slö
till min stora förvåning så var faktiskt flexringen hel i denna pump så de var ju inte felet denna gång
flexringen var mot sin förmodan till och med mjuk så den är nog bytt för inte så länge sedan
däremot hade kolven i botten på pumpen som flyttar på kamskivan fastnat och kärvade ganska bra så där var felet på denna pump
ytterst fin ventilpasta och lite diesel som smörjmedel så var den bara börjar röra kolven och rörde runt den lite sen löpte kolven hur fint som helst
skadorna som gör att kolven kärvar är så småa så dom går knappt se med ögat men toleranserna är väl extremt småa så de behövs så ytterst litet skärp som kommer hit ner så börjar de jävlas bevisligen
hur bra de är att använda ventilpasta och diesel och original kolven låter jag vara osagt men när man nött på lite så ser de bara lite honat ut och kolven går lätt och man ser inga konstigheter efter man rengjort ordentligt
såg dock när jag skulle sätta in pluggen i botten på pumpen att gängorna hade följt med ut när man skruvade ut pluggen så detta måste jag åtgärda så jag monterade i stället pumpen jag renoverade tidigare på cadillacen så får jag lösa gängproblemen senare på denna pump
blev en jäkla skillnad på första provkörningen och nu gick den mycke bättre men jag var ändå inte helt nöjd så jag
började kolla bränslefilter och där kom nästa sak att åtgärda för dieselfiltret var fullt i skit å då menar jag verkligen skit
har ju vw dieselfilter och hållare då jag gillar dessa filter när dom har en bottenplugg på filtret som man kan tömma för att få ut eventuellt vatten och smuts och jag höll ett glas under filtret när jag öppnade pluggen å där komme de en hel del skit
tog lös filtret och tömde de i en genomskinlig plastbehållare och dieseln var typ skitbrun
skruvade bort bottenpluggen på tanken också för att tömma tanken ännu en gång men där var dieseln ren och fin och de komme bara ut nån liten rostflaga så jag gissar på att de är bränslerören fram till motorn som släppt de måsta av skiten som hamnat i filtret och de ska dras nya bränsleledningar i vinter så man slipper sånna problem framöver
dit med ett nytt filter nu blev de ännu bättre fart i bilen
byggde sen om gasen då jag vetat hela tiden att den inte gav full gas när man trampade pga en jävligt gormig gashistoria så nu blev de vajer hela vägen och de är som en ny bil nu gämfört med tidigare men pump renoveringan var nog de som gav mest
nu måste jag till och med justera om vajern på 700 lådan för att bilen går helt annars än tidigare när de är mycke mera vrid så nu började lådan växla annolunda men de gör jag med nöje
så för att haft isär och renoverat en dieselpump för första gången så måste man vara hyfsat nöjd
gamla pumpen hade säkert gått lite bättre om jag bytt filtret tidigare men jag trodde inte de skulle slå igen filtret å börja stocka redan efter 30 mil typ men de gjorde de ju bevisligen trotts att jag redan hade tömt tanken en gång och fann inget smuts den gången heller , och de här är väl en av dom negativa sakerna när allt är under stress och de mesta ombyggt och lite special och en del snabba lösningar plus bränslerör från 1959 bara för att hinna till motorveckan men nu hoppas jag att de ska fungera en bra tid framöver
6,2an är ju långt ifrån nån raket hur man än gör tyvär så missupfatta mig inte men de är kul när motorn i alla fall för börja arbeta för de den är tänkt till och inte bara står å hostar på kass pump
nästa på listan är en större matarpump då den mekaniska inte gick ha i detta motorrum och jag tror den elektroniska är lite för liten men de blir nog en vintersyssla
isär med pumpen som satt på cadillacen och denna gång tog jag allt i ett stycke
här ser man kolven i botten på pumpen som kärvar genom skåran i botten
vikterna borttagna från vikthållaren
hel flexring konstigt nog
här är pilarna på kamskivan som man måste hålla koll på vilket håll dom pekar
vikterna samt plastringen till gasreglaget å brickan monterade
sen var de bara släppa ner pumphuset men man måste ha koll så gasreglaget hamnar rätt på plastringen
pluggen i botten som gängorna var paj på
tömde dieselfiltret å där var de en hel del skit
dieseln i stora tunnan är från tanken å den skitiga dieseln är från filtret så nog är filter bra att ha
mvh
Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
jag tog migen och svetsa det där så funka de kanonBjorn C skrev:jag ser nu att jag missuppfattade en del uti denna vikthållare och flexskivan
vikthållaren ska komma med ut när man tar ur själva huset så länge den är hel
vikthållaren ska sitta nitat i sjävla flexringen som i sin tur sitter nitad i en bricka som sitter med en låsring
nu när plastringen är bara skrot kvar av så lossnar själva vikthållaren helt och de kan ju inte vara bra och de är förmodigen de som gör att bilen går skit
nu är ju nästa fråga hur får man på en ny flexring i plast om man vill sätta dit en sådan över nitarna eller måste man nita om detta ?
på baksidan av stålblickan som sitter med låsringen måste de ju vara slätt då vikthållaren ligger mot detta så de får inte sticka ut nå nitar
min nästa fundering är ju varför de igentligen inte går lägga en punktsvets vid varje nitskalle om man ändå ska ersätta detta men en stålskiva så kommer den ju inte kunna flexa nått så gå gör ju en svets samma jobb igentligen men de kanske är för oseriöst
här kommer en bild på hur de igentligen ska sitta ihop men tyvär är de bara några fåtal delar kvar av de som en gång var en rund flexring som satt på 6 st nitar
mvh
en motor ska inte ha gnista för att tända
Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump
Okej ja se där de kunde jag nästan ana skulle funka lika bra