försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

En plats för olje-brännare!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

hejsan
eftersom jag inte verkar kunna äga en 6,2 diesel mer än en vecka så går pumparna sönder gång på gång så kanske de är dax att försöka förstå sig på skiten å renovera dessa pumpar
luleås största dieselföretag tar inte på sig dessa och den andra firman som finns här tar 16 papp för att renovera pumpen å de är nästan dubbelt mot vad en ny kostar om man tar den från staterna så de altenativet är ju bara glömma så nu har jag plockat isär en dieselpump som pajjade förra veckan
jag har ju en 6,2 i cadillac 59 jag äger och denna pumpen satt tidigare i den bilen men bilen började går 30 meter å tvärdö gång på gång och under 2 km stannade den säkert 50 gånger så jag böt pump åter igen å då började motorn gå skitfint igen men lyckan varade ju bara 25 mil så började den pumpen tappa kraft och de saknas nu ca 50 hk i motorn och den är fruktansvärt slö på låga varv så att komma upp i 80 km/t känns som en evighet men har man väl tagit sig över 80 så går de fort till 120 typ så jag antar att nån regulator har kärvat fst i pumpen och att den stämmer av bättre när motorn går på högre varv
har både en suburban och en chava van med samma bekymmer som saknar kraft pga trasig pump
jag skulle vilja säga att säkert hälften av alla 6,2or har pumpfel utan att ägaren kanske vet om de utan kanske tror att dom ska vara så slöa men har man kört en med bra pump si inser man fort vilken enorm skillnad de är

har försökt ta en massa bilder som jag tänkte lägga upp steg för steg
jag har ju aldrig renoverat dessa pumpar så jag är verkligen ingen expert så fyll gärna på med info eller tips och så vidare

här är alltså dieselpumpen
Bild
Bild

locket med elstoppen sitter på 3 skruvar och här är dom lyftad av
Bild

för att få lös gasreglaget inne i pumpen så skruvar man ut insektsulten på bilen
Bild
Bild
nu kan man ta ur reglaget inne i pumpen efter man gett full gas på reglaget
Bild
så ser de ut utan reglaget
Bild
här nere i pumpen sitter en pinne som verkar vara en del av de som säger åt pumpen att skicka på mer bränsle
Bild
fördelarhuset sitter på 3 skruvar och här är en av dessa tagit lös
Bild
när man lossat huset så kan man vrida fördelarhuset lite i sidled så kan man ta lös plåtblecket som sitter på pinnen ner i pumpen sen kan man dra upp pinnen ur pumpen
Bild
Bild
ta lös armen som reglerar en vintil i botten av pumpen , jag tror de är denna som ställer kamskivan inne i pumpen
Bild
borta
Bild
denna ventil trycks av armen på sidan av pumpen å i den sitter de i sin tur en pinne som går upp i kamskivan
Bild
under ventilen sitter en tum insex som jag fick ta lös med en torx
Bild
här är den lilla pinnen men fjäder uttagen
Bild
låssa även andra muttern till ventilen i botten på pumpen
Bild
sen så går ventilen ta ur lätt
Bild
sen tog jag lös inkommande matarlednig på pumpen
Bild
Bild
Bild
så ser filtret ut
Bild
de hära verkar vara en matarpump med 4 blad , jag trodde inte 6,2orna hade nån inbyggt matarpump alls men jag hade fel
Bild
inne i dom hära bladen är de 2 jättesmå fjädrar
Bild
Bild
en låsring som satt vid matarpumpen
Bild
de fanna även 2 st halvor som man fick pilla ut från matarpumpen
Bild
skruvade man lös fördelarrören på 3 cylindrar så gick halvorna få ut bättre och sen var de bara dra ut hela fördelarhuvet
Bild
så ser de ut innanför fördelarhuvet
Bild
här tar jag lös 1av dom 2 rollerna som arbetar mot kamskivan och dessa hade lite små skador och man kände att de smäkärvade lite om man gled rullarna fram och tillbaka
Bild
här ska rullarna med sina hållare sitta
Bild
andra rullen
Bild
de finns även 2 st stålpinnar som trycker mot hållaren av rullarna och destumera de trycker desutmera soppa verkar de skicka på
Bild
öppnade ett lock på pumpen på sidan och upptäckte en hel del skiv som inte ska vara hära
Bild
nu var de bara dra ut kamskivan och axeln å där såg jag att de var en hel del plastbitar som var mosade
lättade lite på kamskivan
Bild
kamskivan som rullarna går i
Bild
kamskivan å smuts
Bild
här är nog felet på pumpen , verkar ska sitta en plastbricka på denna axel å plasten är bara skit kvar av och de ligger plast i hela pumpen
Bild
Bild
när man hittar sånt här i en dieselpump så är de nått som är rikigt fel
Bild
innanför axeln med rullarna så är de en skiva full i centrufugalvikter och en bricka
Bild
ett lass med vikter å hållare samt bricka
Bild
så ser de ut utan vikthållaren
Bild
denna plastring var hel och den har nått att göra med gasstaget inne i pumpen och den trycker förmodligen på vikterna så de ändrar om dom som i sin tur sköter en del av bränslemängden pumpen ska leverera ut och jag tror att denna plstbit även brukar gå sönder ganska offta
Bild
Bild
Bild
nu när plastbiten är borta kunde man avlägsna resterande del av gasreglaget
Bild
denna plåtbit håller fast själva drivaxeln på pumpen och måste avlägnas så driaxeln går dra ut
Bild
nu går drivaxeln dra ut lätt
Bild
å där är den ute , den smala delen på axeln är en försökring ifall pumpen skulle skära så går axeln av här istället för att kanske försöra själva pumpdrivningen
Bild
huset inne i pumpen ser lite nött ut men inga farliga repor eller liknande så frågan är om man måste byta hus ???
Bild
Bild
Bild
nållagringen till drivaxeln på pumpen
Bild
delarna utlagda i ordning dom demonterats
Bild
Bild
Bild
Bild

nu är nästa problem att få tag i reservdelar till en sådan hära dieselpump och sen försöka montera ihop den igen
vad jag förstått av de jag läst så ersätts den dra jävla plastbrickav av en stålbricka på dom uppgraderade pumparna och de had eju varit skönt att få tag i en sådan
jag vet inte om plasthylsan som styrs av reglaget som går mot vikterna också byggt ut mot nå stålliknande eller mera hållbart matrial

så vill nån flika in med tips så gör mer än gärna detta
hade de nu bara rört sig om en dieselpumpe så had ejag gärna skickat den men ska jag skicka 4 st så landar de ju på 30 papp å de sparar jag gärna in ifall de går lösa själv

mvh björn
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Kadett4wd »

Inte till nån hjälp, men en polare skryter om han har en ombyggd sån där pump, 55tkr hade den gått på.
Då är det en 'trimpump' iofs.
Mao måste det finnas grejer att få tag på tycker jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

jag ska kolla runt i sverige om de kan finnas nån som säljer dessa grejer så kan jag förhoppnigsvis skruva ihop pumpen i slutet på veckan med lite tur
någon trimpump har jag inte tänk bygga utan en std räcker väl så länge den bara fungerar som den ska
plastringen som gått sönder finns tydligen i 2 olika matrial och jag hade tydligen den sämre av dessa men de finns även en i stål som förhindrar framtida haverier helt vad jag förstår

jag har läst på lite till och försöka begripa mig på denna pump lite bättre och jag börjar komma lite på vägen i alla fall intalar jag mig
de finns några olika saker som ställer om tändningen på dessa pumpar om jag förstått rätt
de är först den undre ventilen på pumpen som kan justera om kamskivan
sen är de vikterna som styrs av gasreglaget och centrifigalkraften
och så bränsletrycket inne i pumpen
jag är inte säker på detta utan bara de jag försökt läsa mig fram via knacklig engelska
pumpen kan justera sig själv från 4-14 grader tror jag de var beroende på varvtal och bränsletryck och här tror jag felet är på alla mina pumpar
jag gissar att den inte justerar om som de ska och därför måste man hålla full gas för att trycka in så mycke soppa som möjligt för att de ska hända nått när de igentligen hade räckt med att skicka på bränsle på rätta grader så får man nu kompensera med mera soppa i stället men den går ju som piss ändå vilket har sina förklarningar
jag vet inte hur detta påverkar avgastempen mm när man skickar på så mycke bränsle på fel tidpunkt men jag har haft en teori tidigare att detta kanske är bidragande till varför man får byta toppar med sprickor i regel samtidigt som man får byta pump

en efter de jag läst så skulle man verkligen ha kört pupen i bänk innan man monterar den i bilen
vad jag fått fram så höjer man bränsletrycket inne i pumpen för att spola mera soppa genom pumpen och de förlänger livslängden då mera bränsle kyler bättre men börjar man höja trycket så riskerar man nog att ändra förstälningen på tändningen också då den påverkas av bränsletrycket
jag hade ju velat göra detta bra från första början så jag ska kolla om de går lämna in pumpen på kalibrering någonstanns också då jag tänkt behålla denna bil i massor av år
suburban och vanen kan jag jag låta vara standard för dom verkar ändå hålla 10-15 tusen mil om man byter vissa grejer i pumpen och kör igen

hittade även nu när jag läst en pdf fil på en renovering av denna pump ifall nån vill läsa
http://thedieselfiles.com/Ford/Stanadyn ... 099009.pdf

mvh björn
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av dsimila »

Dom där 2 stålpinnarna som går mot varandra innuti kamringen är själva pumpkolvarna. Dom trycks utåt av pumpens interntryck som skapas av vingpumpen. Detta interntryck förändras med varvtalet och styr även insprutningstidpunkten.
Hur långt ut stålpinnarna kan tryckas(max bränslemängd) brukar regleras av en vridbar bricka som stoppar hur långt ut rullarna går. Undrar om det är denna bricka som havererat?
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

De stämmer dsimilla att rullarna är slags pumpar och att man får mera bränsle destu mera dom justeras ut , justeringen sker via en insektsbult som sitter på huvet där dessa kolvar sitter och som håller fjädrarna till skorna på pumprullarna , justerar man för mycket då sjunker dieselmängden dock så man kan mäta över rullarna med en micrometer och se vars man har Max på fjäderlyftet tydligen , jag har inte rört denna skruv alls och jag tror inte felet är där heller utan flexringen som rasat ihop och orsakat detta , dels låg de bitar i en liten lucka på sidan av pumpen å kilade fast kamskivan så den knappt gick röra och sen ska väl denna grej ta upp nå vibrationer inne i pumpen som både motorn å pumpen skapat själva , jag tror att de är därför denna flexring går sönder så fort bilarna stått lite så verkar plastbiten vittra sönder och så fort man startar så rasar den i bitar å pluggar å jävlas i olika ställen på pumpen mvh Björn
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av StefanM »

flexringen går sönder på tid och längd pga bränslet antar jag, plast i bränsle åldras nog hur man än gör.
Sen behöver du inte plocka isär hela fördelarhuvudet för att få isär det, du drar bara ut hela paketet. Den där fjäderhistorien lyfter man bara ur ihop med resten när du hålller på där uppe. Plocka bort alla axlar också för man ska byta oringarna på dessa.
Kom ihåg att sätta ihop den riktigt sen också, du har en punkt på drivaxeln som ska matcha resten........

Sen ska du skaffa måttet på den pinne med kula som sitter i botten, den slits i kulan och tappar formen och kan orsaka märklig gång.

Behöver du delar och tips kan du ringa min gamla arbetsgivare. Jörgen på Bil& Filtertjänst i Falun. Vi lagade alltid dessa pumpar själva och hade det mesta i lager. Tror att han har slutat med verkstaden nu men delarna kanske han fortsatt har hemma. Han har själv åkt såna här dieslar sen de kom typ och har lagat mängder.......
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

Okej Ja man kan säkert plocka isär pumpen på annat sätt än vad jag gjorde men jag ville se vilka grejer som fanns i pumpen och vad som gör vad i pumpen och nu var de ändå plast å skit i halva pumpen så de gjorde inte så mycket , sen har jag sett att vikthållaren brukar sitta på en låsring som håller fast den i själva pumpaxeln men nån sån fans då inte i denna pump men jag ska kolla om de sitter nå spår i axeln för låsring , jag har precis pratat med diesel mecken om reservdelar men jag var tvungen att ha rätt pumpnr för att han skulle kunna beställa rätt guvernör kitt så man får bort den dära jävla plastringen så man slipper mer gorm uti den , dueselmecken sa att pumparna håller 2-3 år Om man byter plastringen innan den pajar igen , är de kolven under själva pumphuset du menar Stefan som ändrar kamskivan som jag ska kolla extra noga på mvh Björn
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

jag ser nu att jag missuppfattade en del uti denna vikthållare och flexskivan
vikthållaren ska komma med ut när man tar ur själva huset så länge den är hel
vikthållaren ska sitta nitat i sjävla flexringen som i sin tur sitter nitad i en bricka som sitter med en låsring
nu när plastringen är bara skrot kvar av så lossnar själva vikthållaren helt och de kan ju inte vara bra och de är förmodigen de som gör att bilen går skit

nu är ju nästa fråga hur får man på en ny flexring i plast om man vill sätta dit en sådan över nitarna eller måste man nita om detta ?
på baksidan av stålblickan som sitter med låsringen måste de ju vara slätt då vikthållaren ligger mot detta så de får inte sticka ut nå nitar

min nästa fundering är ju varför de igentligen inte går lägga en punktsvets vid varje nitskalle om man ändå ska ersätta detta men en stålskiva så kommer den ju inte kunna flexa nått så gå gör ju en svets samma jobb igentligen men de kanske är för oseriöst

här kommer en bild på hur de igentligen ska sitta ihop men tyvär är de bara några fåtal delar kvar av de som en gång var en rund flexring som satt på 6 st nitar
Bild

mvh
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

okej jag fortsätter söka mig fram och lägger upp de jag hittar å nu har jag hittat en stålvikthållare på ebay och även tips på hur man monterar flexringen
Bild
Bild

mvh
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av StefanM »

flexringen brukade ingå i de packningssatser vi köpte så den byts regelmässigt. Det var de italienska satserna som var universal till de flesta stanadyne pumparna.
Låsringstång går säkerligen om man är väldigt försiktig, det gäller ju att inte orsaka nå skador i ringen själv för då blir väl livslängden därefter.
Jo jag menar den där tappen i botten som går i i kamskivan.

Originalverktyget till flexringen är som en konslipad mejsel med ett jack som begränsar hur mycket du trycker på flexringen. Sen är det en rörlig hylsa utanpå detta som sitter fast i skaftet. Eller rättare sagt, den konade spetsen är fjädrande inne i hylsan. När man sen tryckt på ringen till hacket så lägger man spetsen i "niten" och trycker till. Då hoppar den dit innan den hinner krympa ihop igen.

Skruvar man för eget behov så skulle jag nog lugnt köra med en ny flexring. Jag jobbade med dessa runt 96 och jag har då aldrig skruvat med en och samma pump flera gånger så livslängden på ringen måste ändå vara bra länge. De flesta kanske byter en gång och aldrig mer så jag tror ju inte man behöver vara rädd för nåt man behöver byta varje år......
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

De vore roligt att se en bild på verktyget dära Stefan även om jag tror mig förstå hur de fungerar , jag såg en film på youtube där en höll en sån dära flexring i handen och den verkade då ganska mjuk då och böjde sig så de kan hända att flexringen i renoveringssatserna är av bättre kvalité och håller längre , Dieselmecken skulle kolla priser på delar till min pump men de rörde sig om 400 kr för packningssatsen å då ingick flexringen sen kostade nya vikthållaren 800 kr sa han tidigare men min pump var tydligen från 82 kunde han säga direkt bara jag sa pumpnummret och tydligen måste man beställa delar efter pumpnummret då de annars kan fela , i pdf dokumentet om renovering av dessa pumpar står de nå om att man ska kolla och mäta kolven där du menar Stefan så den ska jag kolla upp extra noga , nu ska jag igång med en suburban som fick pumpras redan efter 10 mil men då hade även den stått i 5 år innan jag renoverade motorn å började köra , nu kommer jag aldrig köpa en beggad pump kan jag lova om den inte är renoverad och ombyggt till stål vikt hållare , när man inspekterat pumpen mer noggrant så förstår man verkligen vikten av bra bränsle och jag kommer framöver alltid slå i olja i dieseln som extra smörjning , suburban kommer nog få vanlig flexring om inte Dieselmecken kunde få tag i en omgående sen tror jag han får renovera och bygga om 6,2 pumpen jag har i cadillacen samt köra den i bänken så de blir klockrent justerad så blir livslängden på både motor och pump längre mvh Björn
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

Jo jag satt ju å funderade lite bara uti vad som påverkas av att denna flexring pajar å de måste ju bli så att hylsan som sitter på drivaxeln som ska dra på vikterna istället drar hela vikthållaren nu när den inte sitter fast i nånting å de är förmodligen därför pumpen inte funkar som den ska för vikterna slår nog aldrig ut ens utan kärvar mest fast
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av StefanM »

alla flexringar är i mjuk "plast" från början och anledningen till att de blir hårda är ju att de ligger i bränsle antar jag. Tidsaspekt har jag aldrig funderat på men som jag skrev tidigare så kanske man byter ring en gång under "livslängden" så det är ju ingalunda så att den går sönder regelbundet.
Om livslängden är typ 15 år så skulle då jag aldrig sätta i nåt annat . Det är väl en sak om det är nån producerande maskin som kostar pengar när den står då vill man väl slippa sånt antar jag.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

ringde ju dieselmecken i tisdags å beställde grejer men de hade int ekommit nå tills på torsdag så jag ringde igen å då jobbade han inte ens denna vecka men jag förklarade att läget var akut å jag måste få grejerna fort annars måste jag beställa på annat ställe så jag gick å väntade på ett brav i lådan idag men de komme tyvär ingenting :(
på måndag öppnar hedqvist dieselservice här i luleå och jag hoppas dom har packningar hemma men de kostar väl 4 gånger mer än vad alla andra tar för dom är allt annat än billig

jag är lite allergist mot att beställa på ebay då jag altid blir blåst men jag skulle behöva 4 packkningssattser och 3 vikthållare i stål typ nu

har kollat igenom pumpen nu under dagen å jag hittar ingenting som är slitet eller nött mer an vad som vore normalt

dagens diesel tror jag snabbar på tidsaspekten för att döda dessa plastringar i dieseln när de är denna jävla rme diseln man får tanka överallt
ska börja köpa soppa via ett företag som säljer bränsle till entreprenadmaskiner som är utan rme blasket dära som dom spär ut dieseln med å sen ska de i olja i tanken varje gång man tankar

mvh
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: försöker renovera chevrolet 6,2 dieselpump

Inlägg av Bjorn C »

Hmm åkte på Hedqvist idag och köpte fn packningssats plus flexring för 670 kr och monterade ihop pumphuvet vikthållaren mm i pumphuset men sen upptäckte jag en sak jag missat :( kolven i botten som Stefan påpekade går tungt :( eller den går lätt bitvis men så kärvar den fast å går mycke tyngre på vissa ställen , jag ser inte någon större skada eller konstigheter men när man glider kolven fram å tillbaka så märker man klart å tydligt att den kärvar , detta var ju lite klantigt men nu är pumpen isär igen och jag förmodar att jag måste lämna in huset på brotchning och köpa en överdimentions kolv då de är nån mikroskopisk skada antingen i huset eller på gamla kolven , ska ringa Hedqvist diesel i morgon och höra om de är nå dom kan lösa åt mig under dagen om dom har hemma grejer , jag gissar att de inte är nå smart att vara i försöka putsa till eventuella skador men en filtduk som är som ett grövre toapapper i princip , flexringen var lite jäklig att få dit men de gick då bra efter man klurat lite mvh
Skriv svar