Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 11:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 31, 2013 3:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 16, 2013 5:37 pm
Inlägg: 30
Tja!
Skulle behöva ett elschema till diselpumpen på en motor jag har liggandes.
Är som sagt en M51D25 som satt i en BMW 325 TDS -96
Tanken är att jag ska sätta i motorn i en BMW 530I men jag behöver klura lite på hur jag ska få gasen att funka då den regleras ju elektriskt på den nya motorn och V8'an som satt i 530'in så var det ju bara en gaswire


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 31, 2013 5:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
kan inte hjälpa med elschema men det kan vara ett drygt jobb att få det att lira då tds pumpen är integrerad i hela bilen (325:an då), så skall det gå enkelt så är det nog en mekanisk pump som gäller ex 524, men dom växer inte på träd direkt :? lite märkligt att INGEN har byggt om en av dessa mongo pumpar till mekanisk, knappast lätt men antagligen inte omöjligt och du är inte den första som vill sätta en m51:a i något annat än en 325/525tds, men det är momentbegränsare och hastighetsgivare och gud vet vad som måste "redovisas" för boxen för att få motorn att lira och dom "snörena" finns bara i tds:er :doh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 31, 2013 7:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 16, 2013 5:37 pm
Inlägg: 30
smidy skrev:
kan inte hjälpa med elschema men det kan vara ett drygt jobb att få det att lira då tds pumpen är integrerad i hela bilen (325:an då), så skall det gå enkelt så är det nog en mekanisk pump som gäller ex 524, men dom växer inte på träd direkt lite märkligt att INGEN har byggt om en av dessa mongo pumpar till mekanisk, knappast lätt men antagligen inte omöjligt och du är inte den första som vill sätta en m51:a i något annat än en 325/525tds, men det är momentbegränsare och hastighetsgivare och gud vet vad som måste "redovisas" för boxen för att få motorn att lira och dom "snörena" finns bara i tds:er


Hmm, som jag trodde då :/
men tror du det är möjligt att plocka en kabelhärva från en 325'a och koppla in vid sidan av.
Så man enbart använder gasreglage delen och klipper bort det som inte är nödvändigt och trycker in skiten någon stans smidigt?
eventuellt, hur svårt kan det vara att få tag på en mekanisk pump och vad kan dom kosta?
märkte även att det är 3 stora kontakter på motorns kabelhärva, 20 pins kontakten som är till för felsökning och sånt, och sen 2 st till men bilen har bara 1...
vet du möjligtvis vad den ena och den andra är till för? den ena är ju bara för att koppla ihop bilens med motorns men just varför det är en till


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 30, 2013 11:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1578
Ort: Skånska Landsbygden
Är det inte samma VP37-pump som VW och Audi använder i TDi?
De är ju ganska basic. På själva pumpen läser boxen bränsletemp och ställdonsläge för bränslet...sen styr den ställdonet samt timingventilen.
På motorn läser boxen varvtal, CLT, MAF och MAP samt aktuell timing på en referensspridare. TPS sitter i pedalen och sån sitter i E34 535 '92 med samt E32 735 och 750. Vet dock inte om det är samma.
Hastighet vet jag inte var den hämtar. Min 850TDi har kass ABS-box och glapp i tändningslåset så instrumenthuset kan bli utan spänning = hastighetsmätaren död...men går lika bra att köra ändå.
EGR styr den blint utan feedback. Känner bara om man kopplar bort magnetventilen.
Samma sak med laddtrycksregleringen. Försöker styra mot MAP och begärd luftmängd från MAF men finner sig i det den får.
Enda problemet jag ser är Immobilizer om det sitter i nyckeln i en ring runt tändningslåset...men det borde gå att chippa bort.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 03, 2013 7:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Byggde ju ihop en styrning till en ve37a för något år sedan, bilen går fint ännu. Det var inte speciellt svårt, tråden ligger någonstans här. Finns fortfarande planer på att utveckla det vidare, men tid och sånt.. Enligt mig så är det enklare att bygga ny styrning till pumpen än att flytta över kabelhärvor och skit.

Här finns nog det mesta som behövs:
http://www.myturbodiesel.com/forum/f5/bosch-ve-vp-37-type-rotary-electronic-fuel-injection-pump-4234/

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 04, 2013 12:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Jag håller på att sätta m51 i en e28 och har knåpat ihop elen för inte så länge sedan.
Har man bara hela härvan och prylarna i motorrummet så behöver man endast potentiometern under gaspedalen samt switchen på kopplingspedalen (man kan säkert bygla de stiften och åka utan, men den skadar ju aldrig att använda).
Hastighetssignal tar motorn från bakaxeln som på bensinarna
Den ena kontakten är för generatorlampa, sopparelä, tändningsström, etc
Den andra är för gaspotentiometern och de andra signalerna som dieseln kräver som inte bensinarna använder sig utav.

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 18, 2014 7:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 16, 2013 5:37 pm
Inlägg: 30
Hade helt och hållet glömt bort den här tråden haha!
iaf, rev ut potentiometern för gasen från min 525tds. Det enda som sitter ihop med bilen på den är 2 kablar som jag lödde ihop (en till kontakten och en till potentiometern så antar att det är knappen för kopplingen eller något.
'Sen tog jag kontakten från 525tds'en (alltså den som kopplar ihop bilen och motorn) klippte av kontakten från 530'in och satte dit 525'ans (då det var hane på 530'in från början och hona på 525'an eller tvärtomn) matchade bara samma färger med varandra förutom 2 kablar som en bmw meck fixade åt mig, tror det var startsignalen till startmotorn som hade olika färger bara.
Sen ihop med kontakterna bara och vrid på nyckeln så startade hon :D
Det kluriga kom när jag skulle byta instrumenthus....men återigen kom bmw mecken och fixade det åt mig, han satt en kväll och jämförde elscheman sen fick jag 3 papper med vilka kablar som skulle vart till instrumenthuset...tog 2 kvällar att löda alla jävla kablar...
men nu sitter det en m52d25 i min förbannade bmw 530 :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010