jag har en om605960 motorn alltså en 250d turbo från en 98 c-klass.
jag ska montera en mekanisk pump på denna och som jag fattat det rätt
så kan jag ta en vanlig pump från en 10v som har ada-klocka dvs en som inte är en 80tals
sedan skruva bort ada klockan från denna och ersätta till en alda från en turbopump
så har jag en billig turbopump..?
nåväl i dessa mekaniska pumpar sitter det 5,5mm pumpelement och i den elektriska sitter det 6mm
kan jag flytta över 6mm elementen? är det en bökig historia som kräver massa kunskap och spec verktyg?
bygga egen 6mm turbo pump?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
bygga egen 6mm turbo pump?
ride hard die free!!
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: bygga egen 6mm turbo pump?
du måste i en flödesbänk för dieselpumpar och justera alla spridarna individuellt, såg du finns i luleå. Snacka med Jonny på wibergs.. Han trimmar mercapumpar..
Dänniz 073-8447664
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
Re: bygga egen 6mm turbo pump?
jaha så det var inte så bara.. okej jo men då stoppar man ju hellre i 7mm element när man ändå är igång och racklar. tänkte att de bara var och flytta över elementen från el pumpen..
ride hard die free!!
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: bygga egen 6mm turbo pump?
tyvärr inte.. alla spridare måste lämna lika cc så..
Snacka med jonny, tror de går på 6-7000:- en pump klar som är testkörd i testbänk..
Snacka med jonny, tror de går på 6-7000:- en pump klar som är testkörd i testbänk..
Dänniz 073-8447664
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
Re: bygga egen 6mm turbo pump?
jag har 6st 6mm element från en om606 elpump liggandes om du är intreserad..
E21 Turbo
Min bil!
Min bil!
Re: bygga egen 6mm turbo pump?
Det låter inte som det är nåt jätteseriöst projekt, så du kan nog byta element själv.
Tänk på att hålla allting rent och smörj in kammen och lyftarna efter att du är klar.
Se till så att du får lyftarna på samma plats, rullarna har olika diameter och ställer insprutningstillfället individuellt.
Sedan kan du ju dra runt pumpen i en svarv eller med en borrmaskin för att ställa in mängden.
Det går också att ha pumpen monterad och knacka "vipporna" en i taget tills motorn går jämnt, börja med att lossa ett spridarrör i taget för att hitta de cylindrar som är värst och börja med dem.
När pumpen inte är inställd kommer motorn att vibrera på tomgång, men det är det enda problemet du kommer att märka.
EDIT: Glömde det viktigaste. Blanda absolut inte ihop kolv och cylinder mellan elementen för då kommer du aldrig att få pumpen att ge bränsle till alla cylindrar.
Tänk på att hålla allting rent och smörj in kammen och lyftarna efter att du är klar.
Se till så att du får lyftarna på samma plats, rullarna har olika diameter och ställer insprutningstillfället individuellt.
Sedan kan du ju dra runt pumpen i en svarv eller med en borrmaskin för att ställa in mängden.
Det går också att ha pumpen monterad och knacka "vipporna" en i taget tills motorn går jämnt, börja med att lossa ett spridarrör i taget för att hitta de cylindrar som är värst och börja med dem.
När pumpen inte är inställd kommer motorn att vibrera på tomgång, men det är det enda problemet du kommer att märka.
EDIT: Glömde det viktigaste. Blanda absolut inte ihop kolv och cylinder mellan elementen för då kommer du aldrig att få pumpen att ge bränsle till alla cylindrar.
Emil Wärn