Mysteriet löst.
Jag har hela tiden stört mig på att det sitter en Audi-kåpa på min Volvo. För en tid sen skaffade jag en lös motor till på pall som reservdelsmotor och idag skulle jag flytta över kamkåpan.
Den passade inte! Topparna såg olika ut i packningsplanet mot kåpan.
Mätte kamaxellyftet med skjutmått på bägge motorerna...det skiljer nästan en mm i lyft. Volvon lyfter 9,0/9,5 och Audin 8,1/8,7. Pumpen kunde jag inte läsa texten på längre för den började försvinna. Inuti kamkåpan var gjutdatumstämpeln år '89.
Läste på nätet att Tdi introducerades på Audi 100 C3 1989. 115hk.
Hur bra blir det med en Volvobox som styr en Audimotor med alldeles för dåligt flöde in och antagligen andra flöden etc i pumpen?
EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!
Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!
Där ser man. Om 115hk motorn köpts på en skrot, säljs de inte oftast utan pump? Så pumpen kanske är hör till resten av styrsystemet? Men motorn på pallen kanske ska i bilen och den har väl rätt pump.