EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

En plats för olje-brännare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av Pacman »

Hej alla.

Nu är det min tur att ställa en tankenöt, och jag väljer att göra det på dieselavdelningen.

Varför har man EGR på dieselmotorer?

För att lägga ribban för min fråga så drar jag lite snabbt hur jag tänker:
På bensinmotorer har man EGR för att få ner trottlade pumpförluster genom att ersätta färskgaser med inerta gaser. Man strävar efter att få så högt tryck som möjligt i insuget utan att få problem med lambdavärden, NOx osv. Kan man nå atmosfärstryck utan att behöva tillsätta mer bränsle så har man nyckeln till en bränslesnål bil. Kan man dessutom undvika höga emissioner så har man en miljöbil.

Med diesel ändras spelreglerna radikalt!
Man kör till att börja med otrottlat. Man har aldrig (nästan aldrig, har sett runt 0,96 kPa på map-sensorn vid hastigt gaspådrag) lägre tryck än atmosfär i insuget.
Diesel bränns kallare med luftöverskott. Man har alltså inte problem med "för mycket" syre. Tvärtom strävar man efter runt 20% luftöverskott (lambda 1,2) för att slippa rök. Stökiometrisk blandning (lambda 1) ger ju som bekant svart rök och det ser aldrig bra ut oavsett vad bönder och raggare tycker!

Så...vad är anledningen till att återleda varma sotiga avgaser till insuget när det inte behövs? I min mening gör de avgaserna bättre nytta att driva turbon och istället skapa ett lätt övertryck av kall syrerik luft i insuget vid låg/dellast. Pumpförlusterna borde bli ännu lägre med 0,3bar övertryck i insuget än atmo. Tempen i insuget hålls ner vilket borde främja förbränning och emissioner.

Jag ska köra två tankningar utan EGR-ventilen inkopplad nu och sen koppla in den igen och köra två tankningar med för att själv känna skillnaden. Styrventilen till EGR är trasig så det blir ofrivilligt, men i min felsökning kom denna frågan upp i mitt huvud....varför har man EGR överhuvud taget???
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av Kristoffer »

EGR:en finns för att minska NOx i en dieselmotor genom att färbränna en del av gaserna en gång till, så tar du bort den så ökar förmodligen utsläppet av NOx. Men EGR är en tradeoff med sot och bränsleförbrukning.
Mer EGR = mindre NOx, mer sot, och högre bränsleförbrukning.

Intressant att du testar, får se om bränsleförbrukningen minskar utan EGR:en.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av jol »

Varma sotiga avgaser är inerta och sänker avgastempen. Du får göra en bricka och täcka för egr-ledningen då det inte är säkert att den är stängd frånkopplad.
Peter Strandberg
Alfa kombi
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av mrjaybeeze »

Kristoffer skrev:EGR:en finns för att minska NOx i en dieselmotor genom att färbränna en del av gaserna en gång till, så tar du bort den så ökar förmodligen utsläppet av NOx. Men EGR är en tradeoff med sot och bränsleförbrukning.
Mer EGR = mindre NOx, mer sot, och högre bränsleförbrukning.

Intressant att du testar, får se om bränsleförbrukningen minskar utan EGR:en.
Delvis rett :-)
Eksos brenner ikke en gang til, heller motsatt , det reduserer/sløver ned forbrenningstempoet (flammefronten)

Hovedproblemet med diesel er de høye forbrenningstrykkene (ligger lett 50-100% over en bensinmotor)
NOx dannes lettest ved høye forbrenningstrykk, men vil alltid finnes i eksosen til en dieselmotor uten katalysator.
Dersom du tilsetter EGR så senkes peak forbrenningstemperatur og via dette peak forbrenningstrykk (makstrykk)
En vesentlig reduksjon av frigjort NOx er resultatet.
En bieffekt er redusert virkningsgrad og økt forbruk.

Dette er hovedgrunn til at diesler av idag er enkle å chippe.
Bilfabrikkene må kjøre med lavere tenning en det motoren vil ha og tilsette EGR for å tilfredsstille utslippskrav (samt katalysator etc)

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av Pacman »

Så svaret på frågan är: NOx! :)

TACK!! :D
//Pacman
(Patrik Ståhl)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av j björk »

Visst är det så, man har ju även egr kylare och "gasspjäll" för att kunna få in mer avgaser än vad som annars vore möjligt.
NOx och partiklar är ju dieselns stora problem vad det gäller utsläpp. Add blue är ju också för att bekämpa NOx.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av Pacman »

Efter första 100 milen och första tankningen blev siffrorna 0,72 l/mil vilket jag är väldigt missnöjd med. Dock har jag kört större delen av den sträckan med en hängbroms bak på ena hjulet och ett helt fastrostat ok som inte tog alls på andra. Åtgärdat nu.
Har inte fixat en plåtbit att blockera EGR med ännu. Kommer.
Har kört en dynamisk pumptest och pumpen står 2gr fel mot adv. Bra tänkte jag...då blir den starkare och går snålare....men så kom jag på mig själv att tänka bensin. Diesel blir ju annorlunda. Då motar den ju om den sprutar in för tidigt.....
Ska ställa om pumpen så fort jag hinner.

Vet att man kan köra dessa bilarna (855 tdi) på under halvlitern så det finns mer att göra.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
ANilsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jan 03, 2012 4:18 pm

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av ANilsson »

Mer "advance" så ska den ju bli starkare och snålare. Men NOx utsläppen ökar.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

De fleste om ikke 100% ??? ligger under "ideell" fortenning nettopp på grunn av store problemer med NOx.
Selv saktegående diesler (700-1000 rpm som der jeg jobber) har idag en fortenning som ligger 4-6 grader under
de de brukte på lignende motorer for 10-15 år siden.
Fordelen med "for lav" fortenning er sterkt redusert NOx.
Makstrykk går også ned samt forbrenningshastighet og da kan en øke ladetrykk og ta igjen effekttapet på den måten og likevel sitte igjen med et lavere total utslipp av NOx.
Bakdelene med "for lav" fortenning er øket forbruk,mere røyk, dårligere kallstart og treg respons ved lavt/ikke ladetrykk.

Leste noen SAE papirer angående utviklingen av VWs TDI motor når den ble lansert og der hadde de ofret 4 grader fortenning fra ideell for å klare NOx utslippskrav.

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
ANilsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jan 03, 2012 4:18 pm

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av ANilsson »

Så då borde de 2 graderna Pacman har i "extra" förtändning vara en fördel.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av Pacman »

mrjaybeeze skrev: Bakdelene med "for lav" fortenning er øket forbruk,mere røyk, dårligere kallstart og treg respons ved lavt/ikke ladetrykk.
Mycket intressant.
Det är nämligen exakt detta jag upplever med bilen just nu. Den drar för mycket, ryker alltid vid hårt gaspådrag, är trög att starta kall och har inte samma styrka i vridet som dessa brukar ha.
Att pumpen står fel vet jag för det säger dataprogrammet till mig när jag kör en testcykel för dynamisk pumpinställning, men om graderna det säger är före eller efter TDC säger det inte. Jag tog för givet att man räknar förtändning precis som en bensinmotor och att -0,5 betydde EFTER TDC och att 2,5 betydde FÖRE TDC, men det kan ju lika gärna vara tvärtom bara för att vara svårt, och då stämmer ju ovan resonemang eftersom programmet säger att pumpen står på mellan 2-2,5gr när den ska stå på noll.

När man liveloggar pumptimingen annars så visar den förtändning precis som en bensinmotor....men är det nåt jag lärt mig utav dieselskruvande så är det att inte ta nåt för givet....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
ANilsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jan 03, 2012 4:18 pm

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av ANilsson »

Vilket program använder du?

Håll oss uppdaterade om du gör några framsteg. Diesel är intressant!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av Pacman »

Jag använder VolFCR ihop med en gammal RossTech-kopia VagCom-kabel. Funkar kalas!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av mrjaybeeze »

Pacman skrev:
mrjaybeeze skrev: Bakdelene med "for lav" fortenning er øket forbruk,mere røyk, dårligere kallstart og treg respons ved lavt/ikke ladetrykk.
Mycket intressant.
Det är nämligen exakt detta jag upplever med bilen just nu. Den drar för mycket, ryker alltid vid hårt gaspådrag, är trög att starta kall och har inte samma styrka i vridet som dessa brukar ha.
Att pumpen står fel vet jag för det säger dataprogrammet till mig när jag kör en testcykel för dynamisk pumpinställning, men om graderna det säger är före eller efter TDC säger det inte. Jag tog för givet att man räknar förtändning precis som en bensinmotor och att -0,5 betydde EFTER TDC och att 2,5 betydde FÖRE TDC, men det kan ju lika gärna vara tvärtom bara för att vara svårt, och då stämmer ju ovan resonemang eftersom programmet säger att pumpen står på mellan 2-2,5gr när den ska stå på noll.

När man liveloggar pumptimingen annars så visar den förtändning precis som en bensinmotor....men är det nåt jag lärt mig utav dieselskruvande så är det att inte ta nåt för givet....
Hei
Må du stille pumpen mekanisk ved å vri den ?

Jeg ville prøvd å stille på mer fortenning (1 grad om gangen)inntil den begynner å bli tydelig høy (mye dieselknatring , lignende en stor lastebilmotor)
Så lenge du ikke kan kople på en makstrykk måler og ei heller vet sikkert hva makstrykket burde være så får du gå etter lyden...
Hvis motoren får for mye fortenning så knatrer den skikkelig heftig og toppakningen varer neppe så lenge :shock:

En 2-4 grader mer enn det fabrikanten angir burde være helt supert.

mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: EGR på en dieselmotor?! Avancerad fråga!

Inlägg av Pacman »

Motorn knattrar ganska högt nu. Den låter högre än andra "normala" V70 tdi jag lyssnat på. Den går väldigt ojämnt vid kallstart och missar på en cyl ibland. Lite orolig tomgång varm. Är en spridare kass kanske, el borde jag få pumpen renoverad och justerad i pumpbänk?
Har sett filmerna av Dieselmeken och han verkar kunnig och ha resurserna att göra bra jobb....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar