Volvo 240 diesel konvertering (D24)

En plats för olje-brännare!
Luvmeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tis jan 24, 2012 11:36 pm

Volvo 240 diesel konvertering (D24)

Inlägg av Luvmeister »

Hej. jag har fått tag på en 240 orginal diesel, jag undrar vad jag ska ta från den för att sedan montera bult-on i en 240 bensinare? Tacksam för svar så jag inte glömmer något!
123 GT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am

Re: Volvo 240 diesel konvertering (D24)

Inlägg av 123 GT »

Du behöver tillhörande sprängkåpa till växellådan för att få det att passa. Sen behöver du även kablage och glödrelän. Har du en förgasarversion på 240:in behöver du även dra en returledning till bränsletanken. Det är en del andra delar som du också behöver. Det enklaste är om du kan plocka allt från en skrotad diesel, då får du med alla delar.
Luvmeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tis jan 24, 2012 11:36 pm

Re: Volvo 240 diesel konvertering (D24)

Inlägg av Luvmeister »

Är en B21A dvs förgasare i bilen som ska få Diesel motorn, så långt är jag med att jag tar hela drivlinan inkl motorfästen såklart med tillhörande växellåda, eller bara sprängkåpa, sen passar väll själva kontaktstycket från motorhärvan direkt vid torpeden, Vilka kabelmattor förutom till glödning får jag kolla vid demontering, ev till magnetventilen också?
aasmilyy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån feb 14, 2011 9:14 pm
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Volvo 240 diesel konvertering (D24)

Inlägg av aasmilyy »

hej

Du måste även flytta över det högra motorfästet som sitter skruvat i framvagnsbalken till den nya karossen.

Håkan
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Volvo 240 diesel konvertering (D24)

Inlägg av Bjorn C »

Finns 10 trådar om detta om du söker mvh Björn
Skriv svar