Mercedes E220 CDI eller 270CDI

En plats för olje-brännare!
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Mercedes E220 CDI eller 270CDI

Inlägg av Modlendingen »

Noen som har noen erfaringer med Mercedes E klasse, med 220 CDI eller 270CDI? Tenker da orginalt, og evt med chip? Hvor mye greier ein å evt hente ut av disse motorene?

Lyst på ny bruksbil, som skal gå heilt OK :) 270CDI'n er jo femsylindra, så lyden er jo bedre der :D
P Jakobsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:19 pm
Ort: Holmsund

Re: Mercedes E220 CDI eller 270CDI

Inlägg av P Jakobsson »

Om jag inte har helt fel så orkar inte spridarna mer än ca 200hk på 4 cylindriga på den 5 cylindriga tror jag mer att det är turbon som begränsar ca 220-230hk.
Det finns även de som byter Nozzeln eller hela spridaren till AMG varianten som fanns på C30CDI:n
Om du köper en lite äldre så kolla att det inte har läkt runt spridaren (det blir en svart gegga som är pissjobbig att få bort)

/Pelle
Diesel Fiat 2.8jtd + MB Vito 115CDI
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Mercedes E220 CDI eller 270CDI

Inlägg av Bjorn C »

Felet på Cdi mercorna är ju för klena sträckbultar som håller ner spridarna så spridarna tappar spänsten mot packningen å så börjar tom läka kompression , man hör i regel ett litet tuffande från ventilkåpan om de läker och har man ingen motorkåpa på så har de oftast grisat och är blött av diesel i spridarnbrunnarna och luktar diesel som fan , nästa problem är att när de börjar läka så bygger sotet fast spridaren i toppen å den kan sitta nå så som gjutet där men får man upp spridaren bara så fräser man en ny abläggningsyta inne i toppen å monterar en ny spridarbricka å ny sträckbult och hoppas att gängorna till den bulten är hela ännu vilket är lite si å så med oftast å är gängorna körda då är de bara lös med alla spridare å ventilkåpan och skära om alla säten å i regel gänga om alla hål :/ mvh
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Re: Mercedes E220 CDI eller 270CDI

Inlägg av TMB »

Som sagt, hør etter tikkelyd rundt dysene, det vil kokse ganske fort rundt dysa om den lekker.
Det kan også være en fordel å sjekke om alle dysene har samme innspenningshøyde. Har sett flere 220cdi hvor de har frest seg godt ned i toppen. (og du risikerer å måtte bytte topp om det trengs å freses igjen)

Om du en gang må slipe nytt sete på dysene, så har biltema sett med freser. Men OBS. det står feil på lista i settet på CDI motorene, du skal ikke bruke fres som er kon, men flat.
Skriv svar