BMW 525 tds svårtstartad och ZF S5D 260Z 3'an svår att få i

En plats för olje-brännare!
Dannne11
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 16, 2013 5:37 pm

BMW 525 tds svårtstartad och ZF S5D 260Z 3'an svår att få i

Inlägg av Dannne11 »

Tja!
Har en BMW 525 tds som är svårtstartad och blöddrar när den väl startar.
ibland (Väldigt sällan) smäller den bara ibland men oftast får man nöta på starten och pumpa gas och när den startar blöddrar den några sekunder innan den går hyffsat bra igen.
När den är varm så får man nöta på starten 2-3 sekunder sen startar den bra.
Den är jättefrisk i motorn och är bra drag men när man står på tomgång så rycker den till då och då, samt att den rycker till varje gång man använde ström så som fönsterhissa,fläkt etc men ändå så har jag 2 st 60 ah batterier.
Startmotorn drar runt den bra och alla slangar är utbytta.
läste någon stans att det har med spridaren som har en kabel att göra, kan det vara den och vad är det för något?
för övrigt så är det 3" hela vägen så det är inget motstånd den vägen.

Edit: motorn har gått ungefär 25-30 000 mil och förra ägaren körde väldigt hårt med den.
Har en till motor som har gått ca 23 000 mil som jag kan plocka delar ifrån.

Sen undrar jag om ni vet något vanligt problem med 3'an på BMW's ZF S5D 260Z ?
synkringen på 3'an funkar inte men har testat att byta till synkringen från en annan växel men det blir ingen skillnad.
Samt att den är väldigt trög att få i, om man ska få i en när man står stilla så får man slå i den, den går i synkringen lätt men dreven går inte ihop.
När man köra så får man dutta fram och tillbaka 2-3 gånger innan man kan få i 3'an.
Eller så smäller man bara i den men det känns inte så jävla bra
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: BMW 525 tds svårtstartad och ZF S5D 260Z 3'an svår att f

Inlägg av SkauneJohan »

det är jättevanligt att ställverket är kaputt på dessa pumparna, börjar bli slut redan vid 15-20 000 mil kostar ca 6000 nånting med nytt, kan gå att fixa med begagnade delar men det är en hel del jobb och håller bara kort tid isåfall

symptomen är oftast att då går motorn ojämnt ibland, tomgång som höjs helt utan anledning ofta med massa svartrök (och hög effekt) och annars går den superfint och som normalt

ifall den är svårstartad så kan det vara packboxen läcker vilket också är rätt vanligt på dessa, det ser du ifall det finns luftbubblor i slangen mellan dieselfilter och insprutar pumpen


ifall den alltid är svag så kan diesel-bränslefiltret vara igensatt

ifall den bara går konstigt och dåligt när den är under halv tank så kan förpumpen i tanken vara itu eller på väg att gå itu (också väldigt vanligt)



har aldrig märkt några problem med växellådorna på bilarna jag hade

har ägt 2st 525tds touring, underbara dieselmaskiner :thumbright: körde iallafall 10 000mil med dom sammanlagt

hoppas det hjälper

mvh/Johan
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Dannne11
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 16, 2013 5:37 pm

Re: BMW 525 tds svårtstartad och ZF S5D 260Z 3'an svår att f

Inlägg av Dannne11 »

SkauneJohan skrev: det är jättevanligt att ställverket är kaputt på dessa pumparna, börjar bli slut redan vid 15-20 000 mil kostar ca 6000 nånting med nytt, kan gå att fixa med begagnade delar men det är en hel del jobb och håller bara kort tid isåfall

symptomen är oftast att då går motorn ojämnt ibland, tomgång som höjs helt utan anledning ofta med massa svartrök (och hög effekt) och annars går den superfint och som normalt

ifall den är svårstartad så kan det vara packboxen läcker vilket också är rätt vanligt på dessa, det ser du ifall det finns luftbubblor i slangen mellan dieselfilter och insprutar pumpen


ifall den alltid är svag så kan diesel-bränslefiltret vara igensatt

ifall den bara går konstigt och dåligt när den är under halv tank så kan förpumpen i tanken vara itu eller på väg att gå itu (också väldigt vanligt)



har aldrig märkt några problem med växellådorna på bilarna jag hade

har ägt 2st 525tds touring, underbara dieselmaskiner körde iallafall 10 000mil med dom sammanlagt

hoppas det hjälper

mvh/Johan
Tack!
Tror det kan vara någon packning eller slangarna mellan spridarna för om jag står med tändningen på en stund så förpumpen får gå 30 sek-1 minut så startar den lätt :)
samt att jag tror att det kan vara något fel på glödstift relät då det inte spelar någon roll hur många gånger jag glödgar och stiften är nästan nya så ska mäta det någon dag när jag har tid samt sätta ett genomskinlig rör på bränsleslangen så kan jag se om det kommer några luftbubblor :)
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: BMW 525 tds svårtstartad och ZF S5D 260Z 3'an svår att f

Inlägg av SkauneJohan »

en riktigt simpel (Fusk)lösning är att ha en handpump så att man pumpar upp innan man startar Bild
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Skriv svar