Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

En plats för olje-brännare!
guldfisken123
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 13, 2010 3:43 pm
Ort: Varberg

Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av guldfisken123 »

Hej! Tänkte se om nån här vet vad jag kan ha för problem på min Audi A4 1.9 tdi från 2003
Med avb motor.

Bilen tappar laddtryck och kommer tillbaka när jag bryter tändningen men laddet slutar snabbt igen.
Jag har bytt ut följande utan resultat:

Ny lmm
Ny turbo
Ny n75 ventil
Ny laddtrycksensor

Bytat alla vacuumslangar.
Gått igenom varenda mm rör/slang och sprutat startgas utan att lyckas.
Börjar ledsna lite på bilen...

Kollat felkod och fick 1: laddtryck negativ avvikelse. Intermittent.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Med vänlig hälsning, Daniel
Daniel Nikolic
guldfisken123
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 13, 2010 3:43 pm
Ort: Varberg

Re: Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av guldfisken123 »

Ingen som vet vad det kan vara?
Daniel Nikolic
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av Scaro »

Har varit med om detta felet på en 1.8T. När jag då läste om det så kunde det vara N75, läckage på några slangar rör eller dålig/igensatt katt. Du har ju ny n75 så verkar ju inte vara det. Slangarna har du ju gått igenom noga verkar det som är nog inte det heller, återstår ju bara katten men jag är ju inte säker om det är den. På 1.8T blev det endast detta felet med trimchippet isatt annars märkes det inte, har inte grejat mer med den så har inte löst det heller.
guldfisken123
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 13, 2010 3:43 pm
Ort: Varberg

Re: Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av guldfisken123 »

Ja n75 ventilen är ju utbytt och så många andra saker som brukar ställa till problem.. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta mer men får la kolla katten med :) tack för svaret!

Med vänlig hälsning, Daniel
Daniel Nikolic
guldfisken123
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 13, 2010 3:43 pm
Ort: Varberg

Re: Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av guldfisken123 »

Jag har ju bytat turbo på den men det slog mig en tanke nu att armen till vnt:n kanske är felinställd men jag vet inte hur den ska stå.. Har läst att det var nån som hade det problemet när de fått utbytesturbo. Går det ställa själv eller måste man ha nåt program så man ser om det blir rätt inställt. Såg nämligen att man kunde se med vagcom men känner inte nån som har det.
Daniel Nikolic
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av Scaro »

Kan ju vara att den är felställd eller att den inte rör sig alls. Om den rör sig borde vara lätt att se. Tror man kan se lite värden med vag-com har inte provat själv. Jag har vag-com fast vi bor nog lite långt ifrån varandra tyvärr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av j björk »

Jag antar att negativ avvikelse betyder för lågt.
Jag har för mig att du ser bör och är tryck i mätvärdesblock 11.
Kan vara 10 också, blandar alltid ihop dem..

Kolla hur det ser ut, de ska följa varandra ganska bra. Lite släpning kan dock förekomma, för att bör värdet blir ett visst vid ett visst varv och gaspådrag.

Kolla så vnt klockan rör sig som den ska, du kan se lite i komponentdiagnos. Men det kan vara idé att kolla med vaccumpump också tycker iaf. jag.
Och förstås prova så resten av vaccumsystemet är tätt, och då inte bara suga i matarslangen som går till magnetventilerna.
Utan även slangarna som går från magnetventilerna.

Och förstås kolla så laddluftstsystemet är tätt :wink:
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Problem med laddtryck Audi A4 1.9 tdi år 2003 avb motor

Inlägg av Bjorn C »

Jag har nyss bytt vevstake i en precis likadan bil och på den så gick de ut en rörstump från vakumpumpen på passagerarsidan sett på pumpen till en grövre slang som i sin tur går in i torpedväggen och på denna har du ett trör med uttag för en liten vakumslang som styr turbon och de , i alla fall så satt rörstumpen ut från vakumpumpen väldigt dåligt på denna motor så kolla upp så de inte läker vakum där och de är därför den går i felsökert läge , vi har även köpt utbytesturbo på en firma som har en massa utbytesturbos på blocket och den firman heter Ohlssons marina och de är en jävla bluffars som heter duga , 3 gånger har han skickat upp turbon felkalibrerad och när vi till slut köpte en beggad orginalturbo så gick bilen kanonfint igen så den renoverade skickades tillbaka direkt och nu 5 månader senare så vägrar idioterna fortfarande ge tillbaka nå pengar så köp då aldrig en turbo där. Tydligen är de så svårt å kalibrera en vnt turbo så garret renoverar inte ens dessa själva mvh
Skriv svar