KCR box & Evry mod samma sak?

En plats för olje-brännare!
JohnM
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån dec 05, 2011 5:17 pm

KCR box & Evry mod samma sak?

Inlägg av JohnM »

Hej har en liten fundering.

En trimbox som kcr och alla dom där som finns, är det samma sak som en evry mod förutom att med evry mod får man ställa diesel mängden själv. Kanske man kan på vissa boxar med?

Jag har evry mod i min v70i och jag har fått för mig att det är precis samma sak förutom att det är en viss skillnad på priset, eller har jag fel?
Om jag har fel vad gör kcr boxen för något extra vise versa?

Tacksam för att få det här frågetecknet ur huvudet, Mvh
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: KCR box & Evry mod samma sak?

Inlägg av dsimila »

Antagligen använder en trimbox tex laddtryck eller lmm signal för att begränsa begränsa bränslemängden(röken) innan turbotrycket kommer. Det kan man göra själv också med evry tex med en tryckströmbrytare.
Sen manipulerar en trimbox kanske signalen till magnetventil eller laddtryckssignalen till styrboxen för högre laddtryck.
Det går att skruva ställa på vissa boxar också har jag sett.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: KCR box & Evry mod samma sak?

Inlägg av Karl V »

Kolla efter var trimboxen är inkopplad, är den enbart inkopplad mellan styrenheten och tryckgivare för fuel-railen så kan den inte göra annat än att lura styrenheten att det är lägre tryck än vad det är. Då kompenserar styrenheten genom att ha spridarna öppna längre.

Om den är inkopplad mellan styrenhet och LMM så mixtrar den med den signalen osv.

Så borde det fungera iallafall, en igång från en givare ger ju ingen tillgång till att ändra i sprutet.
JohnM
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån dec 05, 2011 5:17 pm

Re: KCR box & Evry mod samma sak?

Inlägg av JohnM »

Okey. Nej jag vet inte hur boxar är inkopplade men det låter som dom gör samma sak i slutändan.
Som ovan skrev så kanske boxen skickar in diesel när det börjar komma laddtryck som man kan göra själv också. Bara söka sig till hur man gör.
Och då slipper man att det låter som man har en jätte vass kam på tomgång och den går illa haha.

Men 30kr och 2000:- är stor skillnad. Tack för hjälpen.
Skriv svar