Storlek bränsle ledningar/Hackar vid fullbelastning

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
mulle meck
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Ort: GBG

Storlek bränsle ledningar/Hackar vid fullbelastning

Inlägg av mulle meck »

Hej har en Volvo 745a med en Bmw TDS motor i med mekpump som är ombyggd så den kan pumpa lite mer soppa :thumbright:
Men den går inte riktigt, när man närmar sig 1,5 bar så börjar den att hacka o hugga.
Bytte dieselfilter o då gick den bättre så jag tror jag har för små bränsleledningar så pumpen inte får tillräckligt med bränsle.
Så frågan lyder. Hur långt räcker D24ans dieselfilter så inte det blir en strypning samt slangdiameter för runt 200hk för nu sitter det nog bara 4 eller 6mm imellan dieselfiltret o pumpen.

Tacksam för svar o god jul allihopa :D
Jag gasa och det höll :D:D:D
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Storlek bränsle ledningar/Hackar vid fullbelastning

Inlägg av smidy »

det går att räkna på det där, en diesel vill ha ungefär 250g diesel per kw och timme, 250g diesel är ungefär 0.3l. du vill ha 200 hk vilket motsvarar drygt 147 kw, 147*0.3=44.1l/h. 44.1/60=0.735l/m så du behöver alltså 0.735 liter per minut vi full mutter, teori och praktik brukar väl sällan stämma exakt, så häkta av matarslangen och se till att du får en liter i minuten till högtryckspumpen eller mer så borde det inte vara brist på bränsle som skapar dina problem.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Storlek bränsle ledningar/Hackar vid fullbelastning

Inlägg av Bassek »

Dieselfiltret stryper iallafall inte, jag kör igenom 12l/min med korta 10mm slangar (ca 1m) på JD:n. kolla efter skit i banjosarna od. Du kör väl utan förpump på den? Mekpumpen har inbyggd förpump och skall absolut inte ha trycksatt diesel i inporten för då blir förtändningen fel.
MVH Basse
Användarvisningsbild
mulle meck
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Ort: GBG

Re: Storlek bränsle ledningar/Hackar vid fullbelastning

Inlägg av mulle meck »

Kanon tack för svaren nu vet jag va jag ska kolla på iallafall :thumbright:
Jag gasa och det höll :D:D:D
Skriv svar