Sida 1 av 1

Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: lör jan 04, 2014 6:19 pm
av Sami-B
Tjohej.
Imorgon ska jag hämta följande:
OM606.96x,
BMW 320 diesellåda (6-växlad),
ACE 3-skivig koppling,
Holset hx 52,
8mm Dieselmekenpump.

Och jag är väntar redan ivrigt på att få sätta igång :p
Så.. Tanken är att den ska sitta i något för mer eller mindre dagligt bruk, (lutar åt w124 eller w201). Men kanske stoppar i den i den något småfuktiga w123an som ändå står i vägen.
Men hur är det att köra med den kopplingen? går det smyga iväg med en sådan? (http://bakaxel.se/tryckplatta-ace-racin ... kivor.html)
Och innan jag stoppar i spisen i något, är det något annat jag bör se över först? Vad tål t.ex Stakarna i en 96x?
Vill ha något som håller åtminstone 2000mil, så det behöver inte vara någon 5sec bil. 3000Hk räcker för mig :p (ironi)
Och vilken bakaxel ska jag jaga fatt i? Eller rättare sagt, finns det någon w124 eller w201 som har en lämplig bakaxel?

Tack på förhand!

Re: Ännu en OM606 marodör.

Postat: lör jan 04, 2014 7:37 pm
av Sami-B
Just det ja, vad ska man ha för förpump/pumpar? Har för mig att jag läste om någon som körde med en Holly pump för fugge. Jag sitter på en sådan, vet inte hur stor den är men den är blå :p

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: mån jan 06, 2014 4:37 pm
av Wmyren
Kopplingen blir nog svår å smyga iväg med allt eller inget, jag kör sachs 765 6-puck,fjädrande sinterlamell. Funka på 603an så hoppas det funkar nu med. Förpump borde du köra Holley black, de brukar lira fint. Mvh

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: ons jan 08, 2014 8:19 am
av per a
jag körde en sommar med 2skrivit tilton på gatan. bil köer, även små bilköer =döden.
nu kör jag stum sinterlamell dubbelmassehjul med original tryckplatta på om605
mvh

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: mån jan 13, 2014 10:47 pm
av Sami-B
Tänkte montera 8mm pumpen, men fattar inte vart nollan är.
Har tagit bort vakumpumpen, men såg ingen markering där, har även lossan pluggen som sitter i sidan på pumpen, och vevat tills jag fått fram ett spår i den triangelliknande mojängen där inne, är jag rätt då?
Mvh

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: tis jan 14, 2014 7:35 pm
av Bassek
Du ska se ett gradstreck på svängdämparen och ha ett verktyg i pumpen mot "strecket" om det är samma som på en om602. kommer ej ihåg säkert men någonstans 15grader etdc
MVH Basse

ps det är ganska trångt på 602:an att se markeringarna på svängdämparen iallafall

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: tis jan 14, 2014 8:48 pm
av dsimila
Gör ett verktyg som håller spåret i läge medan du monterar pumpen, annars är det svårt.

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: tis jan 14, 2014 8:59 pm
av Sami-B
Ja, fick order av Per A att skaffa ett sådant (Art no. 601 589 0521 00)

Då kommer vi till nästa punkt då. Vad ska jag ha för snurrbo? En bekant har en ny BorgWarner S300SX till salu. Den verkar väll ganska lagom?
Har annars tillgång till lastbilsturboagg. Men antar att det blir väldigt sent ladd då. (beror givet vis på hur "för stor" den är)
Kanske är någon som har något lämpligt agg till salu?

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Postat: mån aug 04, 2014 8:39 am
av Kritztw
Ang. Det hära att låsa pumpen, lättas är väll att ta en 11mm borr och skära ett snitt med rondellen och sen dra in de i hålet på pumpen ? tog ca 3 min för mig å blev perfekt, tändningen ligger ca 15grader då sträcket är mitt i hålet, sen är det bara finjustera på den där 8mm skallen vid blocket å pumpen, den ska gå precis lite ruckigt på tomgång då får du den vass !