Jag har fått ett bekymmer med mitt bygge. Bilen är en Audi 80 1.6 td som jag har bytt motor i till en 1.9 Tdi från en caddy 98. Pumpen är ombyggd för att lira med spridarna (som dessutom är uppgraderade av samma man som byggde pumpen). Har bytt grenrör och monterat en t3/t4 hybridturbo (kinamodell för tillfället). Trycksidan är testad för läckage, nytt bränslefilter är monterat, men ändå får jag inte fram tillräckligt med avgaser för att spinna igång turbon, eller för att få någon rök överhuvudtaget.
Känns som att jag har provat allt, utan resultat, så nu frågar jag er andra dieselfantaster om tips och förslag. Kan tillägga att jag har har provat att justera både max och grundbränslet på pumpen.
VAG tdi med mekanisk pump vill inte få laddtryck
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön jan 12, 2014 1:36 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: VAG tdi med mekanisk pump vill inte få laddtryck
Hur har du ställt in pumpen? Kammen? Har du någon förpump? Hur är pumpen ombyggd? Mycket som kan fela där. Mer info vore bra. MVH Basse
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön jan 12, 2014 1:36 pm
Re: VAG tdi med mekanisk pump vill inte få laddtryck
Pumpen monterades som man gör med en originalpump och sedan justerad efter ljudet på motorn. Har kollat flera gånger att kam/vev/pump är nollade som dom ska. Den går bra och är lättstartad, ryker inget vitt eller så. Pumpen är ombyggd av dieselmeken, så exakt hur det är gjort kan jag inte svara på, men det är en mekanisk och elstyrd pump som är kombinerade.
Det där med förpump kom på tal för några dagar sedan när jag och en bekant diskuterade problemet, så jag har hittat ett par pumpar som jag funderar på att prova. Jag vet däremot inte hur mycket tryck jag törs sätta.
Jag är ganska novis på dieselmotorer som säkert märks, men man måste ju börja nånstans.
Det där med förpump kom på tal för några dagar sedan när jag och en bekant diskuterade problemet, så jag har hittat ett par pumpar som jag funderar på att prova. Jag vet däremot inte hur mycket tryck jag törs sätta.
Jag är ganska novis på dieselmotorer som säkert märks, men man måste ju börja nånstans.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: VAG tdi med mekanisk pump vill inte få laddtryck
Ok, du skall nog inte ha någon förpump på den pumpen, men kolla gärna med dieselmeken ang detta, de vanliga mekpumparna skall absolut inte ha förpump då det ändrar förtändningen på dem. Har du rätt banjobult till returen till mekpumpen? I den sitter det en strypning som uprätthåller rätt tryck i pumpen, utan den får du ingen fart. Eftersom den inte ryker låter det som den inte får tillräckligt med diesel.
MVH Basse
MVH Basse
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön jan 12, 2014 1:36 pm
Re: VAG tdi med mekanisk pump vill inte få laddtryck
Jag får kolla det där med banjobulten, känns som det enda jag inte har kontrollerat. Jag har också haft den där känslan av att den inte får bränsle så det räcker. Tack för tipset.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön jan 12, 2014 1:36 pm
Re: VAG tdi med mekanisk pump vill inte få laddtryck
Tog loss banjobulten och tittade på, men jag förstod inte vad som kan vara fel på den, mer än att det skulle kunna vara fel storlek. Det stod diameter 55 på den. Antar att det betyder att utgångshålet är 0.55 mm. Det är den bulten som satt i bilen från början.