Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Det varnar för lågt oljetryck, bilen är en audi a4 2.0 tdi 170hk, 15500 mil.
Senaste service gjord 14500 mil.
Lampan lyser efter ca en min när den är startad. Låter lite illa om motorn så dåligt oljetryck verkar det vara.
Oljan är väldigt svart. Tänkte först och främst prova byta olja och filter.
Jag tror inte den är igenkoksad, service är gjord som den ska.
Senaste service gjord 14500 mil.
Lampan lyser efter ca en min när den är startad. Låter lite illa om motorn så dåligt oljetryck verkar det vara.
Oljan är väldigt svart. Tänkte först och främst prova byta olja och filter.
Jag tror inte den är igenkoksad, service är gjord som den ska.
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Mät oljetrycket, Är det lågt, Plocka ner tråget och inspektera sugsilen.
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Är det inte dom som har problem med oljepumparna, eller är det tidigare årsmodeller?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
kedjan till oljepump enheten eller oljepump axeln som är skrot
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
10.01@233kmh. Gatevo
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Något med oljepumpen, den där axeln chansar jag på.
Är nere vid verkstan nu.
Är nere vid verkstan nu.
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
De var den där axeln. Ersattes med en insexnyckel. Vilka jävla skitgrejer!
Hoppas den funkar, inte provstartad än. Aldrig mer en audi för min del sen...
Hoppas den funkar, inte provstartad än. Aldrig mer en audi för min del sen...
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor jan 23, 2014 10:12 pm
- Ort: Stenkullen
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Hej,
problemet ligger inte i sexkantaxeln i sig. Problemet åtgärdades på senare modeller. Det som ändrades var längden på sexkantaxeln och motsvarande ingrepp i balansaxeln. Då jag själv arbetar på ett företag som bland annat renoverar dessa axlar och bygger om dem till det nya utförandet vet jag av erfarenhet att även balansaxeln tar skada i den invändiga sexkanten, vilket innebär att halva problemet kvarstår. Värt att veta är även att det finns olika hållbarhet i insexnycklars material och det ska till en mycket högkvalitativ insexa för att matcha VAG´s material.
Om man nu ska nöja sig med en semilösning och bara byta sexkantaxeln, skulle jag definitivt rekommendera att byta mot VAG´s originalaxel som kapas till rätt längd. Kostar ca. 40kr.
Om det är en seriös mekaniker borde han åtminstone stå för byta ut insexan mot VAG axel utan extra kostnad för dig som kund.
Med vänlig hälsning
Hannes
problemet ligger inte i sexkantaxeln i sig. Problemet åtgärdades på senare modeller. Det som ändrades var längden på sexkantaxeln och motsvarande ingrepp i balansaxeln. Då jag själv arbetar på ett företag som bland annat renoverar dessa axlar och bygger om dem till det nya utförandet vet jag av erfarenhet att även balansaxeln tar skada i den invändiga sexkanten, vilket innebär att halva problemet kvarstår. Värt att veta är även att det finns olika hållbarhet i insexnycklars material och det ska till en mycket högkvalitativ insexa för att matcha VAG´s material.
Om man nu ska nöja sig med en semilösning och bara byta sexkantaxeln, skulle jag definitivt rekommendera att byta mot VAG´s originalaxel som kapas till rätt längd. Kostar ca. 40kr.
Om det är en seriös mekaniker borde han åtminstone stå för byta ut insexan mot VAG axel utan extra kostnad för dig som kund.
Med vänlig hälsning
Hannes
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Bra läsning.
Axeln byttes mot en insex för att det går inte att köpa bara en axel lös. En helt ny oljepump måste köpas då.
Läste lite på nätet att den kunde bytas mot en insexnyckel.
Den axeln som satt kan de ju inte ha varit så bra kvalitet i. Den var så pass sliten så den inte hade några kanter kvar att dra runt dreven.
Axeln byttes mot en insex för att det går inte att köpa bara en axel lös. En helt ny oljepump måste köpas då.
Läste lite på nätet att den kunde bytas mot en insexnyckel.
Den axeln som satt kan de ju inte ha varit så bra kvalitet i. Den var så pass sliten så den inte hade några kanter kvar att dra runt dreven.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor jan 23, 2014 10:12 pm
- Ort: Stenkullen
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Beror som sagt inte på materialkvaliten utan på ingreppets längd. istället för 77mm är de ny axlarna 100mm. De gamla axlarna går inte att köpa längre. Men de nya finns och ända skillnaden är att de är längre och saknar gängan för att plocka ur dem. Jag beställde själv 10st häromdagen. Härdningsproblem uppstår snarare invändigt i balansaxeln då det är svårt att få härdningen att "ta" där.
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Jag förstår.
Då är det bara riva ner igen och beställa en ny pinne?
Då är det bara riva ner igen och beställa en ny pinne?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor jan 23, 2014 10:12 pm
- Ort: Stenkullen
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Vi fick in en balansaxelmodul idag. Tyckte att det var passande när det ändå diskuteras här, så jag tog kort på grejerna då de visar min poäng i tidigare inlägg väldigt tydligt.
Här ser man tydligt att sexkantaxeln i detta fall knappt är sliten, ändå gick den att snurra fritt i balansaxel oberoende av vilket håll man stoppade in den på.
Här ser man tydligt att sexkantaxeln i detta fall knappt är sliten, ändå gick den att snurra fritt i balansaxel oberoende av vilket håll man stoppade in den på.
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Ahaa.
Men som tur var så gjotde han som fixade en längre pinne.
Han såg att den borde vara längre egentligen. Hämtat bilen idag och den fungerar utmärkt i motorn. Turbon dock helt slut.
Tur i oturen att de gick sönder hemma där jag bor å inte på e18 i 120 kmh...
Men som tur var så gjotde han som fixade en längre pinne.
Han såg att den borde vara längre egentligen. Hämtat bilen idag och den fungerar utmärkt i motorn. Turbon dock helt slut.
Tur i oturen att de gick sönder hemma där jag bor å inte på e18 i 120 kmh...
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor jan 23, 2014 10:12 pm
- Ort: Stenkullen
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Känner igen det där med turbon. Alltid det första som ger sig. Vi har renoverat turboaggregatet i samband med balansaxlarna på alla förutom en sedan vi började arbeta med dem.
Mitt tips: Håll ett öga på oljelampan. Stanna direkt om den blinkar till. Turbon klarar bara någon sekund utan oljetryck.
Hoppas du slipper mer problem nu. Visst är det imponerande att VAG-verkstäder inte känner till problemet?
Mitt tips: Håll ett öga på oljelampan. Stanna direkt om den blinkar till. Turbon klarar bara någon sekund utan oljetryck.
Hoppas du slipper mer problem nu. Visst är det imponerande att VAG-verkstäder inte känner till problemet?
Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08
Är det samma system på gamla 1,6 TD motorn?