bmw 325 tds felkuggad elller annat problem ?

En plats för olje-brännare!
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

bmw 325 tds felkuggad elller annat problem ?

Inlägg av Bjorn C »

hejsan
böt pump åt en kompis på en bmw 325 tds 97a men nu är nånting fel :/
de började med att pumpen som satt där hette 994 men slut ställverk så bilen gick knappt på tomgång och svårstartad som fan
böt till en pump med 993 som siffra då ägaren frågat på bmw verkstaden om denna pump skulle passa och de hade dom garanterat och nog passade den ju på motorn men inte ihop med elektroniken så den pmpade aldrig fram nå soppa och motorn var då död
rev lös pumpen i sinne å fick tag i en annan pump som gått i en e39 tds med 994 som siffror
monterade denna på bilen men bilen gick just så pass få igång men gick knappt och den var reagerade inte på gasen alls

började läsa på lite mera och de var ju massor som hade kuggat pumparna fel när dom gjord detta så jag rev bröstkåpan i hopp om att hitta nå fel
vevaxeln står nu men picken på vevdrevet ca kl 5 och veven är nollad på svänghjulet samt remskivan så den står rätt
pumpdrevet har 2 markeringar man ska gå efter en siffra 6 och en 4 och 6an står kl 2 typ och 4 an står kl 4
finns även 2 markeringar på kamkedjan och pilarna på pumpdrevet och pricken på veven pekar mot dessa 2 markeringar samtidigt som kammen står med vardera nock snett uppåt åt varje håll
fick låna en bygel av nå slag för att nolla kammen men jag tror inte verktyget är komlpett
stoppade tillbaka bröstkåpan mm och nollade veven och stoppade in indikatornklockan i pumpen och vred pumpen motsols framifrån sett så utsticket från pumpen blev ca 0,8 sen tog de stopp i justeringen på pumpen och den gick inte justera mera

testade veva på starten men den startar inte utan startgas dock när den väl startade så lät den väldigt högtänd
testade justera ner pumpen medsols men då blev den bara ännu segare på starta

pumpen som sitter där nu har funkat i e39 men den har gått i nödläge tidigare och bara haft hälften av sina hk men om de berott på pumpfel eller nå annat är de ingen som vet
eller har de bränt någon styrbox när första pumpen med 993 som siffror monterades ??
förumpen fungerar i alla fall å pumpar fram diesel



släng gärna in nå tips så bilen går få igång så jag blir av med den och slipper se den någonsin mer

Med vänlig hälsning björn
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: bmw 325 tds felkuggad elller annat problem ?

Inlägg av Bjorn C »

En fråga till bara

De är inte så att man vrider pumpen medsols när man ställer lyftet så jag möjligen är på fel ramp i pumpen ?
På tex transportern är de medsols men den pumpen sitter ju baklänges eller tänker jag fel ?
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: bmw 325 tds felkuggad elller annat problem ?

Inlägg av Bjorn C »

Mest troligen hittat felet nu å den är felkuggad :/ de finns 2 markeringar som sagt på pumpdrevet 4och 6 och pappret jag fått visade att 4an skulle mot markeringen på kamkedjan men pappret är tydligen utskrivet till en 4 cylindrig BMW diesel å på 6an ska markeringen stå mot 6 , bara riva bröstkåpan åter igen :(((((
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: bmw 325 tds felkuggad elller annat problem ?

Inlägg av Bjorn C »

rev bröstkåpan och pumpen var ju ställt som till en 4a
ändrade om de och nu går bilen i alla fall

en sak är dock lustigt
ska verkligen kamkedjan kugga om om man drar på vevenaxelbulten motsols eller bulten på pumpaxeln medsols eller är kamkedjan så slut så de är därför för motorn kuggar om i båda fallen ??
de är ju inge oljetryck på sträckaren när motorn är avslagen i för sig men ska de ändå kunna kugga över ??
Skriv svar