Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Har bytt turbo efter oljepumpshaveri. Går bra och får lite laddtryck, men fullt laddtryck kommer efter ca 2500 varv.
Den laddade som den skulle innan jag bytte.
Turbon är en utbytes, tryckklockan också så dom är helt nya och kalibrerade.
Har kollat felkoder och det visade inget.
Det läcker inget vid grenrör/turbo.
Bilen är en a4 170hk tdi 2008. Miltal 15700.
Den laddade som den skulle innan jag bytte.
Turbon är en utbytes, tryckklockan också så dom är helt nya och kalibrerade.
Har kollat felkoder och det visade inget.
Det läcker inget vid grenrör/turbo.
Bilen är en a4 170hk tdi 2008. Miltal 15700.
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
du råkar inte ha köpt turbon från ett företag som heter ohlssons marina ? i så fall kan du kasta turbo och se dig blåst på pengarna tyvär
har en komis som köpte en turbo där till sin bmw 530 och den fungerar inte och de går inte få tillbaka nå pengar av företaget heller trotts att reklamationnämden har gett han rätt
har en komis som köpte en turbo där till sin bmw 530 och den fungerar inte och de går inte få tillbaka nå pengar av företaget heller trotts att reklamationnämden har gett han rätt
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Nej från turbotech.
Läst att dom är skojjare.
Tog loss luft/laddtryckssensorn idag. De var mycket vatten i den. Blåste rent den och tycker de blev ett mycket jämnare drag. Starkare på låga varv. Ska köpa en ny sån.
Läst att dom är skojjare.
Tog loss luft/laddtryckssensorn idag. De var mycket vatten i den. Blåste rent den och tycker de blev ett mycket jämnare drag. Starkare på låga varv. Ska köpa en ny sån.
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Nya fel.
Bilen går bättre efter att ha gjort rent sensorn. Fast inte 100 som den gjorde innan turbo bytet. Men nu blinkar glödstifts lampan. De rycker till och börjar blinka efter ca 5-10 min körning, bilen går lite sämre och tvekar vid gas.
Sen har avgaslampan börjat lysa. Inga symtom av den dock. Bilen ligger på normal förbrukning.
Fått felkoder P145E och P3102
Raderade felkoden P145E (avgaslampan) Försvann ett tag innan men kom tillbaks.
Verkar vara Lmm och något med spjällhuset efter lite googlande.
Bilen skakar till vid avstängning. De är det de där vid spjället är till för? Att strypa luften lugnt, vad jag har fått för mig.
Bilen går bättre efter att ha gjort rent sensorn. Fast inte 100 som den gjorde innan turbo bytet. Men nu blinkar glödstifts lampan. De rycker till och börjar blinka efter ca 5-10 min körning, bilen går lite sämre och tvekar vid gas.
Sen har avgaslampan börjat lysa. Inga symtom av den dock. Bilen ligger på normal förbrukning.
Fått felkoder P145E och P3102
Raderade felkoden P145E (avgaslampan) Försvann ett tag innan men kom tillbaks.
Verkar vara Lmm och något med spjällhuset efter lite googlande.
Bilen skakar till vid avstängning. De är det de där vid spjället är till för? Att strypa luften lugnt, vad jag har fått för mig.
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
vw brukar ha spjäll som stänger på insuget när man slår av bilen just för att dom ska stanna mjukt och inte skaka eller liknande
avgaslampan gissar jag är sensorn till avgaserna
om jag inte har helt fel så ska motorn gå över i nå rensläge så den går lite fetare en stund för att rensa partickelfiltret
vanlig att dessa givare pajjar och man måste tydligen in på vag verkstad för att kalibrera in nya givaren
jag har beställd en superdator till alla bilmärken med varje bilmärkes originala verkstadsmanualer som mekanikerna på auktoriserade verkstäder har men jag har inte fått den ännu men snart har jag nog Sveriges modärnaste hoppygarage i alla fall i dataväg å då hade jag lätt kunna svara på vad felkoderna betyder och hur man ska felsöka men den är nog 2 veckor bort tyvär
Med vänlig hälsning
avgaslampan gissar jag är sensorn till avgaserna
om jag inte har helt fel så ska motorn gå över i nå rensläge så den går lite fetare en stund för att rensa partickelfiltret
vanlig att dessa givare pajjar och man måste tydligen in på vag verkstad för att kalibrera in nya givaren
jag har beställd en superdator till alla bilmärken med varje bilmärkes originala verkstadsmanualer som mekanikerna på auktoriserade verkstäder har men jag har inte fått den ännu men snart har jag nog Sveriges modärnaste hoppygarage i alla fall i dataväg å då hade jag lätt kunna svara på vad felkoderna betyder och hur man ska felsöka men den är nog 2 veckor bort tyvär
Med vänlig hälsning
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Kan vara både EGR samt ASV´n gissar jag på, hade liknande fel på min b7a, hackade när man stängde av samt tände fellampan.
Plockade lös asv´n (Anti shrudder valve, ett elektriskt luftspjäll som stänger när man stänger av bilen). samt egr´n som sitter efter in mot insuget.
Båda dessa ventiler samverkar när bilen kör "regenereringen" av partikelfiltret, stryper luftflödet samt blandar upp med avgaser samt matar på mer diesel för att "bränna ur".
Hade nyss servat så jag åkte tillbaka till dkw och fick en prisuppgift på 8000kr för att byta båda ventilerna. (plockade isär båda och de hade de vanliga felet att olja kommit in genom spjällaxeln och fyllt all elektronik).
Sökte på numrena på ventilerna, hittade egr´n ny i tyskland för typ 2000kr med frakt på ebay samt asv´n på en skrot i bulgarien för 500kr+frakt.
Bytte båda och nollade felkoder med en sån där app till telefon, nu funkar allt, gått fint i ytterligare 5000mil utan att jag behövde kalibrerna ngt heller
Plockade lös asv´n (Anti shrudder valve, ett elektriskt luftspjäll som stänger när man stänger av bilen). samt egr´n som sitter efter in mot insuget.
Båda dessa ventiler samverkar när bilen kör "regenereringen" av partikelfiltret, stryper luftflödet samt blandar upp med avgaser samt matar på mer diesel för att "bränna ur".
Hade nyss servat så jag åkte tillbaka till dkw och fick en prisuppgift på 8000kr för att byta båda ventilerna. (plockade isär båda och de hade de vanliga felet att olja kommit in genom spjällaxeln och fyllt all elektronik).
Sökte på numrena på ventilerna, hittade egr´n ny i tyskland för typ 2000kr med frakt på ebay samt asv´n på en skrot i bulgarien för 500kr+frakt.
Bytte båda och nollade felkoder med en sån där app till telefon, nu funkar allt, gått fint i ytterligare 5000mil utan att jag behövde kalibrerna ngt heller
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Det blir att köpa ett spjäll först och främst, hittade en bra sida i England. ca 2000:- inkl frakt Svindyrt om man ska åka till vag..
Hoppas jag slipper köpa ny egr också.
Får se om de här löser mina problem. Tack för svaren nu har jag fått lite mer förståelse av det hela
Hoppas jag slipper köpa ny egr också.
Får se om de här löser mina problem. Tack för svaren nu har jag fått lite mer förståelse av det hela
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Tjena.
Nu har jag bytt spjäll, lamporna har slutat lysa och bilen fungerar ok. Tog även bort insuget och gjorde rent.
Men problemet med laddtrycket kvarstår. Bilen går bra, låg förbrukgning under 0.5 ibland. det ända som fär fel är att laddtrycket kommer sent....
Bytt magnetventil och laddtryck/lufttrycks givare utan förbättring.
Vad mer kan man kolla. Kan de vara så att tryckklockan är fel inställd? Har ringt till turbotech och dom säger att dom har kalibrerat allt och de ska vara rätt.
Nu har jag bytt spjäll, lamporna har slutat lysa och bilen fungerar ok. Tog även bort insuget och gjorde rent.
Men problemet med laddtrycket kvarstår. Bilen går bra, låg förbrukgning under 0.5 ibland. det ända som fär fel är att laddtrycket kommer sent....
Bytt magnetventil och laddtryck/lufttrycks givare utan förbättring.
Vad mer kan man kolla. Kan de vara så att tryckklockan är fel inställd? Har ringt till turbotech och dom säger att dom har kalibrerat allt och de ska vara rätt.
Re: Laddtrycksproblem audi a4 2.0 b7
Har tagit bort turbon och skickat in den där jag köpte den. Inga fel på den, hade läckt lite mellan turbo och grenrör möjligtvis.
Efter montering igen vart de ingen skillnad, fortfarande lika segt. Provade koppla ur kontakten till aculatorn till turbon och laddtrycket kommer tidigare då! Men får då inte lika högt laddtryck.
Vad kan de då vara, är de nån givare som skickar signaler till aculatorn?
Den är fullt fungerande enligt turbotech.
Jag vet inte riktigt hur de fungerar med VGT turbos, förutom att de är nån mekanism som justerar laddtrycket.
Efter montering igen vart de ingen skillnad, fortfarande lika segt. Provade koppla ur kontakten till aculatorn till turbon och laddtrycket kommer tidigare då! Men får då inte lika högt laddtryck.
Vad kan de då vara, är de nån givare som skickar signaler till aculatorn?
Den är fullt fungerande enligt turbotech.
Jag vet inte riktigt hur de fungerar med VGT turbos, förutom att de är nån mekanism som justerar laddtrycket.