Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

En plats för olje-brännare!
froskog
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön feb 23, 2014 11:37 pm

Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av froskog »

Hej på er,

Jag skulle behöva lite mera kraft i min grävmaskin (ja ni läste rätt!! :wink: ), motorn är en Ford 4 cylindrig 4,4liters sugdiesel med ett maxvarv på ca 2200rpm. Arbetsvarvet ligger mellan 800-1500rpm.

Grenrör finns att köpa nya för knappa tusenlappen och det jag klurar på är vilket aggregat jag skulle kunna använda till denna ombyggnad.

Motorn fanns att få med turbo som ny och då satt det en Garrett T04B74 eller en Schwitzer 3LDA, även nån Holset var aktuell.

Budget är det som präglar projektet och frågan är kort och gott: Vilken massproducerad billig begagnad turbo skulle kunna funka till detta? En Mitsu 16t eller så :thumbright: :thumbdown: ?

Tryckrör blir hemsmide osv oljereturen är väl det enda som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa i dagsläget då tråget inte är busenkelt att demontera för att bearbeta i en anslutning men det löser sig nog! :arrow: Kanske jag tom kostar på en enkel IC då utrymmet finns där.

Tacksam för hjälp och input! :thumbright:

/C
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av The »

Jag tror en 16T eller motsv blir väldigt liten på en sådan motor.

T04B har väl rätt stor ind/exd på avgashuset?
Känns som att en Hx35 är mer liknande storlek på avgashuset, men då kanske kompressorn är väl stor?

Aja, förhoppningsvis kan någon duktigare människa hjälpa dig. Jag spenderar bara tid vid datorn i förhoppningen att magkatarren ska gå över om man inte ligger ner..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
froskog
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön feb 23, 2014 11:37 pm

Re: Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av froskog »

Jo det verkar som om det bör vara en rackare med stort avgashus och relativt liten kompressor.

Bild

/C
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av StefanM »

jag har ett begagnat aggregat till en volvo TD40 om det kan vara nåt. Relativt stort avgashus och liten kompressor borde väl vara lagom på nåt dylikt lågvarvigt.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av dsimila »

En 70-talsturbo utan wastegate? Tror det blir lite för långsamt laddtryck för grävmaskinsbruk.
Satsa på något modernare med mindre avgashus och wastegate för snabbare laddtryck.
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Re: Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av runevaden »

Hej, borgwarner s200 skulle jag välja. Jag kan fixa sådana. Dra iväg ett mail om du är intresserad har stor erfarenhet av diesel turbo. Info@Hallagardsmek.se

Jobbar även med insprutningspumpar
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Kolla på Holset Hx30w som sitter på Cummins 4bt 4 cyl 3,9 diesel, jag ska testa en sån på min TD40 nu får se hur det funkar :) Är 40 mm in på dom, finns en lite större som jag tror sitter på dom 6 cyl cumminsen som e 44 mm in
Bild
froskog
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön feb 23, 2014 11:37 pm

Re: Lämplig billigt turboaggregat till en 4,4L diesel?

Inlägg av froskog »

StefanM skrev:jag har ett begagnat aggregat till en volvo TD40 om det kan vara nåt. Relativt stort avgashus och liten kompressor borde väl vara lagom på nåt dylikt lågvarvigt.
Ok vad vill du ha för ett sådant?

krokodilen_73snabelahotmail.com

/Christer
Skriv svar