vw 1,9TD trim frågor

En plats för olje-brännare!
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

vw 1,9TD trim frågor

Inlägg av MaltenRacing »

maskinen är en 1,9TD 75hk med mek. pump. från -93
hur mycket orkar Turbon med kkk k14 ? samt dieselpumpen ?
som ja fått sagt till mig så hänger pumpen med längre än turbon..

när är de dax att börja byta kolvar/stakar porta toppen mm?

tänkt att bygga nytt grenrör samt plenum/insug så småning om men frågan är ju när det behövs ?

många frågor hoppas på många bra svar :D
Senast redigerad av MaltenRacing den ons jun 03, 2009 4:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Äldre vw turbodieslar brukar ha flera olika turbon,garrett ,kkk,i olika storlekar,åtminstone på 1,6 td så laddar vissa nästan omedelbart,o vissa ska ha lite varv innan de händer något,min granne har en 1,9 td från passat den har en liten garrett t2,kan va samma på din,o de fanns ju på nissan cherry turbo,de var ju 120 hk så till det räcker den nog,o de är väl ungefär vad pumpen räcker till,utan ombyggnad.
wccc.fi är ett forum
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

Rasmus 85 skrev:Äldre vw turbodieslar brukar ha flera olika turbon,garrett ,kkk,i olika storlekar,åtminstone på 1,6 td så laddar vissa nästan omedelbart,o vissa ska ha lite varv innan de händer något,min granne har en 1,9 td från passat den har en liten garrett t2,kan va samma på din,o de fanns ju på nissan cherry turbo,de var ju 120 hk så till det räcker den nog,o de är väl ungefär vad pumpen räcker till,utan ombyggnad.
jo men om den klarar 120hk på bensin så bottnar den ju tidigare på en diesel,.

sitter en kkk k14 på den nu.


har ett stycke garret t25 agg samt ett mitsu 16t agg liggandes som ev ska på om de skulle funka.
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Åtminstone så räcker inte originalpumpen för några extrema effekter,kange 120hk
wccc.fi är ett forum
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

120hk de är ju inte så illa endå,
Är det nått man kan fixa med pumpen själv för att den ska skicka ur sig mer diesel, eller är de väldigt kompliserat ?
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Här i finland så brukar de montera större bränslehuvud,o andra spridare,så tar de nog 200 hk ur 1,9an.
wccc.fi är ett forum
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

föfan 200hk, då skulle de röra på sig i lilla golfen :)
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

MaltenRacing skrev:föfan 200hk, då skulle de röra på sig i lilla golfen :)
Här i finland så finns det en caddy 1,6td som bänkade 163 hk,280nm :thumbright:
wccc.fi är ett forum
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Inlägg av dieselmeken »

Hej,. Jag fick rätt bra snurr på min, från 2002. Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=k_oPbZjc2U0
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

dieselmeken skrev:Hej,. Jag fick rätt bra snurr på min, från 2002. Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=k_oPbZjc2U0
såg ut att röra på sig bra för en gammal skoda/golf pickup :hihi:

men är det inte Tdi maskinen i dom från början lr är ja ute å cyklar ?
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

vanlig 1,9 sugdiesel på 62 vilda vill jag minnas..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

he he tänk vad fränt med samma spis fast i en gammal hantverkarpickis med en 45000 mil samt rost och bulor - sleeper :thumbright:
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

vart sitter ställ skruven man skruvar in för å ställa på pumpen på en -93 golf 3 GTD å va kan man ladda me en maxad orginalpump med orginal turbon utan att den pajjar?

Turbon känns stum å fin inge glapp alls just
"En snöboll i skrevet"
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Skruven som ska skruvas in så sitter i ändan som är mot höger på motorn ca 5 cm högre än där spridarrören går in i pumpen,på min golf 3 1,9 td så laddar jag ca 1 bar med max uppställd pump,o den svartryker inget alls vid fullt laddtryck,har även testat en kort stund att ladda 1,5 bar,men det var ingen skillnad mot 1 bar eftersom original pumpen levererar dåligt med bränsle,vet inte varför men en vanlig 1,6d pump så får man att ge betydligt mer bränsle än 1,9d,samt td pumpen..
wccc.fi är ett forum
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

ok ja provade å skruva på en som hade en lås mutter å nån plastring runt men då tyck ja bara att tomgången ökade. kanske de va fel skruv?
"En snöboll i skrevet"
Skriv svar