Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 5:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Linjera common rail pump?
InläggPostat: tor feb 27, 2014 4:01 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Inlägg: 120
Ort: Piteå
Måste en c-r pump linjeras mot veven? Som jag har förstått det är det bara en stor mekanisk pump som matar en rail med högt tryck. Borde inte spela nån roll hur den är kuggad i förhållande till veven tycker jag, men kan inte hitta konkret info. Bilen är en BMW E46 330xd med M57 motorn.

_________________
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 27, 2014 6:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Så vitt jag förstått det hela så är pumpen bara en pump och har ingen timing inställning, men jag kan ju ha fattat fullständigt fel :)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 27, 2014 10:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 443
Ort: Kalix
Common-rail har ju elektroniska spridare och pumpen har bara en utgång så jag har inte stött på nån som måste kuggas rätt.

Fick laga bosch pumpen på min renault buss och pumpaxeln hade inget krysskilspår utan var bara konisk. Däremot satt kamsyncen på drevet så det var tvunget att sitta rätt men pumpen kunde stå hur som helst.

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 27, 2014 2:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Inlägg: 120
Ort: Piteå
Ok. Jag har haft lös spridarna och tvättat dem. Av en slump upptäckte jag att motorn inte går att dra runt längre, innan jag påbörjade ihopmontering. Den går att dra ungefär ett varv bakåt och där ät det också stopp. Det tar stopp när 2an och 5an är i topp. Kamaxlarna går att avancera vidare det sträckaren tillåter. Den logiska förklaringen är ju att det ligger något på 2an eller 5ans kolv som tar i toppen. Men jag kan inte begripa vad det skulle vara som lyckats smita ner genom det 7mm grova hålet för spridaren.
Blir snart vansinnig!
Är inte så sugen att lyfta toppen för att konstatera att felet låg nån annanstans heller.

_________________
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010