Sida 1 av 1

Linjera common rail pump?

Postat: tor feb 27, 2014 4:01 am
av Spiidfriik
Måste en c-r pump linjeras mot veven? Som jag har förstått det är det bara en stor mekanisk pump som matar en rail med högt tryck. Borde inte spela nån roll hur den är kuggad i förhållande till veven tycker jag, men kan inte hitta konkret info. Bilen är en BMW E46 330xd med M57 motorn.

Re: Linjera common rail pump?

Postat: tor feb 27, 2014 6:51 am
av The
Så vitt jag förstått det hela så är pumpen bara en pump och har ingen timing inställning, men jag kan ju ha fattat fullständigt fel :)

Re: Sv: Linjera common rail pump?

Postat: tor feb 27, 2014 10:04 am
av Niklas Sandström
Common-rail har ju elektroniska spridare och pumpen har bara en utgång så jag har inte stött på nån som måste kuggas rätt.

Fick laga bosch pumpen på min renault buss och pumpaxeln hade inget krysskilspår utan var bara konisk. Däremot satt kamsyncen på drevet så det var tvunget att sitta rätt men pumpen kunde stå hur som helst.

Re: Linjera common rail pump?

Postat: tor feb 27, 2014 2:03 pm
av Spiidfriik
Ok. Jag har haft lös spridarna och tvättat dem. Av en slump upptäckte jag att motorn inte går att dra runt längre, innan jag påbörjade ihopmontering. Den går att dra ungefär ett varv bakåt och där ät det också stopp. Det tar stopp när 2an och 5an är i topp. Kamaxlarna går att avancera vidare det sträckaren tillåter. Den logiska förklaringen är ju att det ligger något på 2an eller 5ans kolv som tar i toppen. Men jag kan inte begripa vad det skulle vara som lyckats smita ner genom det 7mm grova hålet för spridaren.
Blir snart vansinnig!
Är inte så sugen att lyfta toppen för att konstatera att felet låg nån annanstans heller.