pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Swahn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons aug 28, 2013 9:14 pm
Ort: Vårgårda

pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av Swahn »

tjena, undrar lite om pumpinställningar. (just i detta skede handlar det om en d24) pumpen ställs med indikatorklocka och ställs då på noll som standard, men har hört att folk talar om förställd pump, är det då för att det blir en viss förskjutning på pumpen på högre varv och man då vill optimera den på högre varv ? samt borde man ställa pumpen om man tillför mer bränlse (skruvar in bränlsemängds skruven). ger det någon effektökning med den förställd?

Det ja som sagt mest är ute efter är mer klarhet i pumpinställning och varför man ställer dom olika. ganska logiska saker dieselar egentligen, men med iq som antagligen ligger under snitt för en andraklassare så blir det lättast att fråga några som kan =)

Med Vänlig Hälsning , Swahn
Tim Swahn.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av The »

Att förställa pumpen blir lite som att ändra tändningen på en bensinbil.
Det man uppnår med att förställa pumpen är att tidigarelägga insprutningen av bränslet vilket då ska ge mer effekt, till en viss gräns såklart.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Swahn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons aug 28, 2013 9:14 pm
Ort: Vårgårda

Re: pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av Swahn »

Nej det förstår ja :)

Jo att den tidigarelägger insprutningen var ja med på innan men mer just vad de gjorde för nytta :) tack för svar :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tim Swahn.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av StefanM »

och för att förtydliga det här så ställer man inte pumpen i noll med indikatorklocka. Rent generellt nolläge uppnår man även med låsgrejerna. Det är finjusteringen sen man gör med indikatorklocka för att få korrekt förtändning vilket på VAG dieslarna oftast är ganska viktigt. Ibland är det skillnad natt som dag.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av Bjorn C »

i pumpen finns typ en bricka som har nockar som typ en kamaxel fast ändå inte
därav kan man känna att pumpen är som i ett friläge och så går de tungt om man vrider pumpen några grader åt varje håll och de är för att den inte börjat lyfta på nockarna
de man mäter med indikatorklockan är hur mycket upp på lyftet man ska då de skjuter ut en pinne inne i pumpen destumera man lyfter
nu är de länge sen jag gjorde en volvo men jag har för mig de är 0.76 den ska lyfta från noll och där låser man pumpen med veven i nollan
bmw har samma princip på sina tds diesel och där är lyfter 0,92 tror jag de var

jag använder sällan klockan på tex vw transporter eller liknande då jag bara kopplar in datorn efteråt och kollar hur pumpen står och i värsta fall får man lossa och ställa om den minimalt men nu har jag gjort 3 st senaste halvåret som jag fått de inom värdet på första gången men utan dator eller utan möjlighet att köra datorn på tex en d24 så bör man ha indikatorklocka annars fungerar de ganka bra med hörseln också men då bör man vara ganska van

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
Swahn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons aug 28, 2013 9:14 pm
Ort: Vårgårda

Re: pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av Swahn »

Ofan, nyttig information må ja säga :)man får nästan gå på en sprängskiss någon dag och kolla lite !
Mvh


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tim Swahn.
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av Sierra94 »

En förställd pump ger längre lucka för bränslet att hinna brinna i cylindern. Vilket gör att man kan ställa på dem mer på samma gång.

Kolla denna pdf: http://vintage.mitchell1.com/PClubData/ ... 826388.pdf
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: pumpinställningar och spekuleringar om diverse annat.

Inlägg av sikko »

Ang 5cyl vag dieseln jag hade v70 -00 så kopplade jag på husvagnen och ställde pumpen tills det vart bra ork i den väldigt känslig pump på dessa.
072 931 6764
Instagram novasikko
Skriv svar