Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor nov 15, 2018 1:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 17, 2014 9:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 21, 2013 8:22 pm
Inlägg: 96
Ort: Årjäng
letar en motor som går Hyfsat och har normal förbrukning typ 0.6 0.7 liter/mil.

men som ska vara mänsklig att lägga i..(alltså inte mycket el)

har kommit på 3 motorer å här långt.. 525tds motor ur opel omega eller en audi 100 2.5 tdi motor. eller volvo 850 tdi.


någon som har elkunskap om någon av de motorerna får gärna skicka ett PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 18, 2014 1:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Inlägg: 424
Ort: Ånäset, byn som gud glömde
850 tdi är ju en riktigt trevlig motor, en del el dock, har rensat en härva från en sån för jag tänkte stoppa motorn i en 245a, det är inte SÅ farligt som många vill tro, jag har fått igång motorn på backen med endast en liten bit kvar av kabelstammen, dock så har den ju immo och man måste ha med allt som hör till den, även nyckeln från donatorbilen, har på den andra datorn ett schema som visar var alla kablar går till, från motorns styrenhet o så vidare, jag utgick ifrån det och fick igång motorn, tog mindre än en dag att få ordning på härvan, dessutom så finns det en utgång från boxen på dessa som man kan koppla till en vanlig 4 cyl bensinvarvräknare, och det fungerar! har testat själv. kan lägga upp schemat här senare idag om det inte strular..

_________________
volvo 242 DL 2,5 ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 19, 2014 5:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Inlägg: 292
Ort: Åland
har för mig att jag läst att 525tds motorn inte är en barnlek att sätta i något annat än en bmw 525tds, "boxen" lär vara beroende av "hela" bilen, abs,hasighetsgivare etc. men det går att byta elpumpen till en mekanisk från 524td och då har man eliminerat all el och slipper drive by vire gaspedal. detta är dock vad jag läst om bmw, kanske det är enklare om motorn sitter i en opel eller rover. vet inget om volvomotorn, men där jag läste om bmw problemet så fick dom motorn att gå, men den gick sas inte att använda, varvade bara några tusen och hade inget vrid, fick uppfattningen att björn/242power inte har kört med sin motor i bil ännu, säger inte att det är samma med volvon, men kan vara skäl att veta säkert före man slår till.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 20, 2014 3:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Inlägg: 424
Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Smidy, volvomotorn vill bara ha en hastighetssignal från mätarhuset, det för att farthållaren skall fungera då den är integrerar i motorstyrdonet, så den kan man också använda sig av, resten av kablarna som går från styrdonet o in i bilen är till glödningslampan, immo, gaspedal, motorlampa/lamdalampa, obd uttag, + från tändningslås, signal till varvräknare, signal till tempmätare, osv, är inga signaler från några abs givare eller sånt skräp på dom, kontakten vid styrenheten är delad i 2 delar, den ena delen är den som går mot motorn till pumpen o alla givare o sånt, den har jag inte rensat ett dugg, den andra halvan är det man ska rensa då det går kabel från den o in i bilen till allt. är 15-20 kablar där som ska sparas för att det ska fungera, nu blev det rörigt här, men får skylla på att man är för trött. ska skriva en liten lista nån dag o lägga upp här, på vad som behövs för att få igång motorn osv och då är det MSA 15,7 det gäller, alltså det äldre systemet som sitter i 850 tdi, min donatorbil var en 96a. jag återkommer när jag tittat igenom min härva, har inte allt i huvudet nu då det är ca en månad sedan som jag rotade i detta.

_________________
volvo 242 DL 2,5 ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 21, 2014 10:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 24, 2013 10:27 am
Inlägg: 19
MB OM60* såklart? :)
El till glödningen, sen bara att åk.

om606 med EL-fri pump från om603 och större element:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbSsFfJljNw
https://www.youtube.com/watch?v=swHhSl9zG-o
https://www.youtube.com/watch?v=OLorgf194-8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 31, 2014 7:59 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 28, 2007 9:55 pm
Inlägg: 68
Ort: Tämta
Ja tack Björn, ett elschema är skulle jag välkomna, mvh Kent


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010