Sida 1 av 1

lämplig diesel motor till 760-84a

Postat: mån mar 17, 2014 9:17 pm
av jumbo86
letar en motor som går Hyfsat och har normal förbrukning typ 0.6 0.7 liter/mil.

men som ska vara mänsklig att lägga i..(alltså inte mycket el)

har kommit på 3 motorer å här långt.. 525tds motor ur opel omega eller en audi 100 2.5 tdi motor. eller volvo 850 tdi.


någon som har elkunskap om någon av de motorerna får gärna skicka ett PM

Re: lämplig diesel motor till 760-84a

Postat: tis mar 18, 2014 1:10 pm
av Björn/242power
850 tdi är ju en riktigt trevlig motor, en del el dock, har rensat en härva från en sån för jag tänkte stoppa motorn i en 245a, det är inte SÅ farligt som många vill tro, jag har fått igång motorn på backen med endast en liten bit kvar av kabelstammen, dock så har den ju immo och man måste ha med allt som hör till den, även nyckeln från donatorbilen, har på den andra datorn ett schema som visar var alla kablar går till, från motorns styrenhet o så vidare, jag utgick ifrån det och fick igång motorn, tog mindre än en dag att få ordning på härvan, dessutom så finns det en utgång från boxen på dessa som man kan koppla till en vanlig 4 cyl bensinvarvräknare, och det fungerar! har testat själv. kan lägga upp schemat här senare idag om det inte strular..

Re: lämplig diesel motor till 760-84a

Postat: ons mar 19, 2014 5:01 pm
av smidy
har för mig att jag läst att 525tds motorn inte är en barnlek att sätta i något annat än en bmw 525tds, "boxen" lär vara beroende av "hela" bilen, abs,hasighetsgivare etc. men det går att byta elpumpen till en mekanisk från 524td och då har man eliminerat all el och slipper drive by vire gaspedal. detta är dock vad jag läst om bmw, kanske det är enklare om motorn sitter i en opel eller rover. vet inget om volvomotorn, men där jag läste om bmw problemet så fick dom motorn att gå, men den gick sas inte att använda, varvade bara några tusen och hade inget vrid, fick uppfattningen att björn/242power inte har kört med sin motor i bil ännu, säger inte att det är samma med volvon, men kan vara skäl att veta säkert före man slår till.

Re: lämplig diesel motor till 760-84a

Postat: tor mar 20, 2014 3:40 am
av Björn/242power
Smidy, volvomotorn vill bara ha en hastighetssignal från mätarhuset, det för att farthållaren skall fungera då den är integrerar i motorstyrdonet, så den kan man också använda sig av, resten av kablarna som går från styrdonet o in i bilen är till glödningslampan, immo, gaspedal, motorlampa/lamdalampa, obd uttag, + från tändningslås, signal till varvräknare, signal till tempmätare, osv, är inga signaler från några abs givare eller sånt skräp på dom, kontakten vid styrenheten är delad i 2 delar, den ena delen är den som går mot motorn till pumpen o alla givare o sånt, den har jag inte rensat ett dugg, den andra halvan är det man ska rensa då det går kabel från den o in i bilen till allt. är 15-20 kablar där som ska sparas för att det ska fungera, nu blev det rörigt här, men får skylla på att man är för trött. ska skriva en liten lista nån dag o lägga upp här, på vad som behövs för att få igång motorn osv och då är det MSA 15,7 det gäller, alltså det äldre systemet som sitter i 850 tdi, min donatorbil var en 96a. jag återkommer när jag tittat igenom min härva, har inte allt i huvudet nu då det är ca en månad sedan som jag rotade i detta.

Re: lämplig diesel motor till 760-84a

Postat: fre mar 21, 2014 10:35 pm
av Sami-B
MB OM60* såklart? :)
El till glödningen, sen bara att åk.

om606 med EL-fri pump från om603 och större element:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbSsFfJljNw
https://www.youtube.com/watch?v=swHhSl9zG-o
https://www.youtube.com/watch?v=OLorgf194-8

Re: lämplig diesel motor till 760-84a

Postat: mån mar 31, 2014 7:59 am
av kax
Ja tack Björn, ett elschema är skulle jag välkomna, mvh Kent