Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

En plats för olje-brännare!
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Simonols »

Är inte speciellt insatt men nyfiken hur dom med 500-600hk merca dieselspisarna är byggda, när man bygger en sån motor har dom annat styrsystem som måste mappas och grejer. Eller kör dom "bara" fetare dieselpump storturbo och ställer på laddtycket och ökar trycket från dieselpumpen?

Nån som har ork/lust att förklara bara för en nyfiken? :thumbright:
Senast redigerad av Simonols den ons jun 11, 2014 7:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Kadett4wd »

Ungefär det sistnämnda ;)
Jag såg en kille bromsa straxt under 500hk på hjulen i en oöppnad maskin...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Simonols »

Det är ju hur grymt som helst! :) fattar inte att det håller.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Kadett4wd »

Mercedes: Built to last ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Lillen »

Mercedes ENGINES built to last :lol:
Karosserna inte so much :doh:

YES smileys och massa ironi :hey:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Kadett4wd »

De gamla dieselgrisarna du syftar på har ofta nyare maskiner än karosserna,, karosserna brukar ha gått åtskilligt mer mil än motsvarande volvo av samma årsmodell,, såå joo built to last ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Lillen »

Va.....vem.....vilka syftar på vad?
Jag generaliserade jag så inga dieselgrisar.
Menade att dom rostar ju värre än mycket annat....
Men nog OT om det.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Kadett4wd »

de här gamla grisarna:
Bild

De rostar inte mer än nån annan bil av lika årsmodell som gått i samma klimat.
Det är ofta dessa gamla grisar som jag ser har en jäkla maskiner under locket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: Sv: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Sierra94 »

OM 606 motorerna är ju extremt tåliga orginal. En granne har en nyare kombi som gått 77 tusen mil med oöppnad maskin.

Du kanske kan få 5000 mil av en sån motor med extrem effekt om du har tur.

De har väldigt bra toppackningar så det man brukar göra är att byta toppbultarna mot ARP bult och stoppa dit modifierad dieselpump med större element samt annat grenrör med större turbo och intercooler.

Vill man komma undan att de blir extremt varma när man leker så kan man montera vatten/metanol sprut som hjälper till att hålla ner tempen.

Flera här i dalarna åker runt i ganska vassa bilar med merca motorer i som levererar uppåt 500 hk på hjulen och det är så jävla fränt :-)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av lyyski »

Hur doserar man vattnet/metanolen , är sugen på att testa det på en väns diesel!

Vad är "hög" avgastemp på en diesel?
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: Sv: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Sierra94 »

Finns progressiva system som pulsar ut mer och mer vätska ju högre laddtryck du har. Själv kör jag ett Devils own system med tryckbrytare på min vw 1.9 diesel. Sen byter man dysor så man får rätt mängd vätska.

Har ställt den så den börjar pumpa vid 0.8 bars ladd.

Hög egt på en diesel börjar vid 750-900 grader. Sänkte min egt med 120 grader med 50/50 metanol/vatten. Så nu kan man svina mer utan o va orolig :-)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av lyyski »

Hur vet du att en diesel blandar rätt då? Går du bara efter avgastemp?

Med vänlig hälsning,
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av The »

Man ser om den blandar fel. Ingen rök = för lite soppa, sot = för mycket :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: Sv: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av Sierra94 »

Vattnet blir ju till ånga inne i cylindern och det kyler. Likaså när metanolen förångas kyler den med. Metanolmotorer i dragracing har knappt ens kylsystem för de går så pass kallt pga metanolen kyler så kraftigt.

Man behöver inte tillsätta mer diesel än man har aggregat för. Jag brukar ställa in mina maskiner utan wg:n inkopplad för att se vad de laddar med den mängd diesel jag ger dem. Sen backar jag lite på soppan och kopplar in och justerar wg:n så den öppnar när egt:n börjar närma sig kritiska nivåer. På så vis vet man när turbon börjar bli ineffektiv och bara pumpar varmluft.
Har man laddtrycksstyrning på pumpen så backar ju den automatiskt när wg:n öppnar och laddet sjunker.

Sen kan man labba med vattensprutet för att maxa det hela eller för att kunna bjuda på mer under korta perioder.

Allt annat är slöseri med diesel och sliter bara på maskin.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?

Inlägg av lyyski »

Tackar tackar! Nu vart ja lite klokare!

Får se om jag får lov att fila lite på kompisens diesel framöver ;)
Skriv svar