Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Är inte speciellt insatt men nyfiken hur dom med 500-600hk merca dieselspisarna är byggda, när man bygger en sån motor har dom annat styrsystem som måste mappas och grejer. Eller kör dom "bara" fetare dieselpump storturbo och ställer på laddtycket och ökar trycket från dieselpumpen?
Nån som har ork/lust att förklara bara för en nyfiken?
Nån som har ork/lust att förklara bara för en nyfiken?
Senast redigerad av Simonols den ons jun 11, 2014 7:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Ungefär det sistnämnda
Jag såg en kille bromsa straxt under 500hk på hjulen i en oöppnad maskin...
Jag såg en kille bromsa straxt under 500hk på hjulen i en oöppnad maskin...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Det är ju hur grymt som helst! fattar inte att det håller.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Mercedes: Built to last
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Mercedes ENGINES built to last
Karosserna inte so much
YES smileys och massa ironi
Karosserna inte so much
YES smileys och massa ironi
VW & Volvo.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
De gamla dieselgrisarna du syftar på har ofta nyare maskiner än karosserna,, karosserna brukar ha gått åtskilligt mer mil än motsvarande volvo av samma årsmodell,, såå joo built to last
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Va.....vem.....vilka syftar på vad?
Jag generaliserade jag så inga dieselgrisar.
Menade att dom rostar ju värre än mycket annat....
Men nog OT om det.
Jag generaliserade jag så inga dieselgrisar.
Menade att dom rostar ju värre än mycket annat....
Men nog OT om det.
VW & Volvo.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
de här gamla grisarna:
De rostar inte mer än nån annan bil av lika årsmodell som gått i samma klimat.
Det är ofta dessa gamla grisar som jag ser har en jäkla maskiner under locket.
De rostar inte mer än nån annan bil av lika årsmodell som gått i samma klimat.
Det är ofta dessa gamla grisar som jag ser har en jäkla maskiner under locket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Sv: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
OM 606 motorerna är ju extremt tåliga orginal. En granne har en nyare kombi som gått 77 tusen mil med oöppnad maskin.
Du kanske kan få 5000 mil av en sån motor med extrem effekt om du har tur.
De har väldigt bra toppackningar så det man brukar göra är att byta toppbultarna mot ARP bult och stoppa dit modifierad dieselpump med större element samt annat grenrör med större turbo och intercooler.
Vill man komma undan att de blir extremt varma när man leker så kan man montera vatten/metanol sprut som hjälper till att hålla ner tempen.
Flera här i dalarna åker runt i ganska vassa bilar med merca motorer i som levererar uppåt 500 hk på hjulen och det är så jävla fränt
Du kanske kan få 5000 mil av en sån motor med extrem effekt om du har tur.
De har väldigt bra toppackningar så det man brukar göra är att byta toppbultarna mot ARP bult och stoppa dit modifierad dieselpump med större element samt annat grenrör med större turbo och intercooler.
Vill man komma undan att de blir extremt varma när man leker så kan man montera vatten/metanol sprut som hjälper till att hålla ner tempen.
Flera här i dalarna åker runt i ganska vassa bilar med merca motorer i som levererar uppåt 500 hk på hjulen och det är så jävla fränt
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Hur doserar man vattnet/metanolen , är sugen på att testa det på en väns diesel!
Vad är "hög" avgastemp på en diesel?
Vad är "hög" avgastemp på en diesel?
Re: Sv: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Finns progressiva system som pulsar ut mer och mer vätska ju högre laddtryck du har. Själv kör jag ett Devils own system med tryckbrytare på min vw 1.9 diesel. Sen byter man dysor så man får rätt mängd vätska.
Har ställt den så den börjar pumpa vid 0.8 bars ladd.
Hög egt på en diesel börjar vid 750-900 grader. Sänkte min egt med 120 grader med 50/50 metanol/vatten. Så nu kan man svina mer utan o va orolig
Har ställt den så den börjar pumpa vid 0.8 bars ladd.
Hög egt på en diesel börjar vid 750-900 grader. Sänkte min egt med 120 grader med 50/50 metanol/vatten. Så nu kan man svina mer utan o va orolig
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Hur vet du att en diesel blandar rätt då? Går du bara efter avgastemp?
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Man ser om den blandar fel. Ingen rök = för lite soppa, sot = för mycket
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Sv: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Vattnet blir ju till ånga inne i cylindern och det kyler. Likaså när metanolen förångas kyler den med. Metanolmotorer i dragracing har knappt ens kylsystem för de går så pass kallt pga metanolen kyler så kraftigt.
Man behöver inte tillsätta mer diesel än man har aggregat för. Jag brukar ställa in mina maskiner utan wg:n inkopplad för att se vad de laddar med den mängd diesel jag ger dem. Sen backar jag lite på soppan och kopplar in och justerar wg:n så den öppnar när egt:n börjar närma sig kritiska nivåer. På så vis vet man när turbon börjar bli ineffektiv och bara pumpar varmluft.
Har man laddtrycksstyrning på pumpen så backar ju den automatiskt när wg:n öppnar och laddet sjunker.
Sen kan man labba med vattensprutet för att maxa det hela eller för att kunna bjuda på mer under korta perioder.
Allt annat är slöseri med diesel och sliter bara på maskin.
Man behöver inte tillsätta mer diesel än man har aggregat för. Jag brukar ställa in mina maskiner utan wg:n inkopplad för att se vad de laddar med den mängd diesel jag ger dem. Sen backar jag lite på soppan och kopplar in och justerar wg:n så den öppnar när egt:n börjar närma sig kritiska nivåer. På så vis vet man när turbon börjar bli ineffektiv och bara pumpar varmluft.
Har man laddtrycksstyrning på pumpen så backar ju den automatiskt när wg:n öppnar och laddet sjunker.
Sen kan man labba med vattensprutet för att maxa det hela eller för att kunna bjuda på mer under korta perioder.
Allt annat är slöseri med diesel och sliter bara på maskin.
Re: Kan nån förklara dom monstertrimmade dieselmercorna?
Tackar tackar! Nu vart ja lite klokare!
Får se om jag får lov att fila lite på kompisens diesel framöver
Får se om jag får lov att fila lite på kompisens diesel framöver