Hej,
Har planer på att marinkonvertera en dieselmotor för att ersätta en VP/AQ 130 som sitter i en Draco 2000 DC med 280 drev.
Motor som jag tänkt utgå ifrån är 2,5TD DK5ATE som fanns i Peugeot 605, Citroën MX mfl.
Anledningarna till att jag tittat på denna motor är att det är förhållande lite elektronik (?) (ingen immobilizer te.x) tillräckligt med effekt relativt högvarvig, fyrcylindrig får plats i motorrummet.
Har åxå kollat på Volvo 2,5 TDI D5252T Som satt i 850n, vet inte om den finns i marinutförande eller är det en senare motor som Volvo Penta har baserat D3an på?
Vad vill jag uppnå med detta?
• Lägre bränsleförbrukning
• Modernare motor
• Minskad brandrisk
• Roligt hobbyprojekt
• Bättre vridmoment
• Högre toppfart +30kn
Nu till mina funderingar:
• Vilket är bästa objektet att utgå ifrån?
• Finns det några konverteringssatser till dessa motorer?
• Finns det eftermarknads ECUer typ MS, VEMS för Diesel?
• Går det att använda 280 drevet?
• Kan man använda en effektbox för att få lite mer mos?
Tack på förhand!
Marinkonvertera en dieselmotor?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
- Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Re: Marinkonvertera en dieselmotor?
inte för att jag har några direkta svar på dina frågor, men om du skulle vilja köra med d5252t så har jag en rensad kabelhärva mm över till en sådan maskin. trevliga motorer
volvo 242 DL 2,5
Re: Marinkonvertera en dieselmotor?
Kan vara intressant Vill ha en motor med så lite elektronik som kan stöka, rensad kabelhärva är det bara motorfunktionerna kvar då?
Är det elektrisk gaspedal och immobilizer på 850n?
Vet du hur lång D5252T motorn är ink remskivor?
Är det elektrisk gaspedal och immobilizer på 850n?
Vet du hur lång D5252T motorn är ink remskivor?