Bmw diesel 3.0 vilken motor passar

En plats för olje-brännare!
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Bmw diesel 3.0 vilken motor passar

Inlägg av Johan_P »

Hjälper svågern och leta motor till en bmw x5 08 diesel 3.0

Kamkedjan har gått av eller något annat i motorn. Så han letar efter en ny motor. Men passar alla dieslar i från bmw? gäller då 330d 530d x5 x3 alla med 3.0l motorn och hyfsat samma årgång? Eller vad är det som skiljer. Det han ä ute efter är egentligen motorblock och topp resten finns ju redan.
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Bmw diesel 3.0 vilken motor passar

Inlägg av Jens.k »

Jag kan tyvärr inte säga mycket om vilka motorer som passar men jag ville bara nämna det att det kan vara bra att plocka av främre kåpan på motorn för att se vad som orsakat att kedjan gått av.
Anledningen till att jag nämner detta är att jag plockat ner en m57 motor där en skuren dieselpump var orsaken.

Min gissning är att man någon gång tankat fel och att pumpen gett sig och då gått så tungt att kedjan gått av.
När kedjan sen gick av så bestämde sig kolvarna för att trycka upp ventilerna och bryta av kamaxlarna på flertalet ställen.

Så att kontrollera vad som behövs kan vara bra då risken finns att man får byta ut mer än man hoppats på.

I övrigt kan jag väl säga att bmw brukar vara ganska bra på att köra "samma" motor i flera modeller så det finns ju en god chans att det går att ta från någon annan modell.
Jens Karlsson
Skriv svar