Turbo val D24

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Turbo val D24

Inlägg av Amazon_Sleper »

Kan börja med å säga att ja har ingen erfarenhet av turbo. Annat än vad jag läst mig till.

Å efter att ha åkt sug D24 i ett år är tålamodet slut. Ska dit en snigel så är de bara så får lära mig efter som.

Kikat på en t3/t4 hybrid då ja läst på d24t.com att de ska vara en lyckad kombination.
Turbon ja kika på har 48 AR ock 50 trim å om jag fattat rätt är AR avgas å trim kompressor delen?

Blir till å byta toppckning å montera arp bultar samt renovera/porta toppen. Blir även ic bygge på en gång.

Bilen är min bruksbil så den ska ju gärna fungera som så å.
Inte tänkt å slå några rekord men vill ju gärna ha mera än en original tic.
Så säg vad ni tro ang turbon å gärna förslag på lämpligare om jag är helt ute å cyklar å förklara gärna varför :thumbright:
Ja e int bitter!!
123 GT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am

Re: Turbo val D24

Inlägg av 123 GT »

D24 TIC är en helt annan motor med oljekylda kolvar och hydrauliska ventillyftare. Ska du turbokonvertera en D24 och dessutom plocka ut mer effekt än en original D24 TIC så är risken stor att du får hållbarhetsproblem. Enklast är att få tag på en D24 TIC motor och montera i den istället.
Det mindre enkla är att montera i en 2,5 l VAG motor, en sådan som sitter i 850 och tidiga V70, det är en mycket bättre motor som har betydligt högre effekt. Tyvärr är det en hel del jobb med en sådan konvertering. Du nämner inte vilken bil du ämnar montera i turbon.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Re: Turbo val D24

Inlägg av Amazon_Sleper »

Jo de där med oljekylda kolvar viste ja. Å hydrauliska lyftare kom väl 93-94 om ja förstått rätt?

Enkelt å enkelt vet ja inte om ja håller med på riktigt att få tag i en å stoppa i, finns ju inga verka de som å dom som finns är ju endera snor dyr eller långt bort. Var mitt första hands val :wink:
Fått tag i tic pumpen å spridare samt grenrör å turbon den är väl skicket osett på än.

Men tänkte som så införskaffa rejäl olje kyl å rejäl ic så borde de ju åtminstonde förbättra oddsen?
Bilen ifråga är en 244 -75 min sparbössa :thumbright:
Så måste ju göra retur i tråget med.

Kika på å stoppa i en 5a med men då ska de dras el byggas om tråg hastighets signal osv osv. Å insåg varför modernisera å plocka in allt de då ja köpt bilen för att ha så lite sånt som möjligt.
Men som du säger betydligt trevligare motor å bättre om de bara är förbrukning å effekt man se till.
Men största anledningen med handen på hjärtat är väl den underbara gången å ljudet i 6an som man lätt blir förälskad i.
Ja e int bitter!!
Skriv svar