svårstartad vw

En plats för olje-brännare!
Vw Caddy
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 15, 2014 4:33 pm

svårstartad vw

Inlägg av Vw Caddy »

Hej
Har en Caddy 2002 Tdi, den har krånglat en längre tid när man skall starta den men har alltid gått igång. Jag har läst flera som beskrivit liknande problem. När glödlampan tänds startar den direkt men om den inte tänds så finns det inte en tendens till att starta.
Många menar ju att problemet ligger i relä 109 men det har jag bytt flera gånger utan resultat. Sedan startspärren kan ha problem men var sitter den?
Har även varit på vw verkstad men dom svarar bara att dom kan ta in den och sedan byter dom delar till den startar med ett pris på mellan 1000 och 50000 är ju inte så ok på en bil som är värd högst 20.
Är det någon som har någon ide?????
Har haft inne den på verkstad som kört datorkoll på den och det visar inga fel
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: svårstartad vw

Inlägg av StefanM »

moderna reservdelsbytare vet inte hur man hittar jordfel och glappkontakt och sånt vilket det troligen handlar om i det här fallet. Man lär ju på sätt och vis försöka utröna varför glödningen ej fungerar. Det kan vara vad som helst typ. Kan du tvångsköra relät på nåt vis? Manuellt aktivera det så att säga, då ser du ju om lampan tänds och om den startar. Då kan man ju begränsa felsökandet till manövern av relät. Det är en himla bra början.
Vw Caddy
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 15, 2014 4:33 pm

Re: svårstartad vw

Inlägg av Vw Caddy »

Ok skall kolla detta: Tack
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: svårstartad vw

Inlägg av j björk »

Att glödningslampan inte tänds när du drar på tändningen är mera ett tecken på att motorstyrdonet inte reagerar än att det skulle vara något problem med glödningen.
Dessutom, om det hade varit ett stöldskyddsproblem skulle du haft felminne på styrdon spärrat.
Spänningsförsörjning till motorstyrdon alt. motorstyrdon skulle jag säga med den beskrivningen du lämnat här.
Skriv svar