Mazda b2500

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Mazda b2500

Inlägg av jimmy/fimpen »

Är det nån här som skruvat med mazda b2500 eller Ford ranger typ 2002 modell
Har problem med min den vit/grå ryker på tomgång men inte när man varvar över 1500/2000
Det blir tryck i kylaren men inte mycke håller sig runt 0,9bar som det ska vara å den kan bubbla i kylaren iblan. Alla. Typs. Svar är välkomna
turbo for life
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Mazda b2500

Inlägg av StefanM »

troligen är väl inte kylarvätskan bytt så toppackningen börjat "rosta" sönder. Då blir det små läckage som kan ge dina symptom men de kommer med all sannolikhet växa och bli större.
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Mazda b2500

Inlägg av jimmy/fimpen »

Kylvätskan är bytt ett flertal gånger förra ägaren bytte värmepaket. Men det kan ju ändå vara som du säger
turbo for life
Jocke Karlsson
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 24, 2014 10:09 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mazda b2500

Inlägg av Jocke Karlsson »

Har du rört någon pumpinställning?
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Mazda b2500

Inlägg av jimmy/fimpen »

Inte rört en skruv mer än kontrollerat spridarna å den ryker bara på tomgång å inte jämt typ 7 av 10 gånger jag kör med bilen
turbo for life
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Mazda b2500

Inlägg av mauser240 »

Är ju poppis att spricka för aluminiumlock på järnblock, är det månne det setupen du har? Bubbla i kylaren / expansionskärlet skall det ju inte göra, ens lite.
//MartinL
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Mazda b2500

Inlägg av jimmy/fimpen »

Kar Hollt koll på vattnet nu å den drar fan Inge vatten heller å Inge klet i Olje locket å drar Inge olja heller Mena så fort man höjer varvet typ till 1500 försvinner all rök/ånga Hadde det varit vatten borde den väll inte lukta tändvätska röken
turbo for life
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Mazda b2500

Inlägg av mauser240 »

På pajeron började / börjar topplocksproblemet med bubblande i expansionskärlet. Blandade aldrig vätskor, drog aldrig vatten och inte rök den annat än svart heller men bubblade mer och mer när man stängde av och började sakta gå varmare och varmare. Vi pratar dock flera tusen km innan jag fick tummen ur och bytte locket. Hade haft ett reservlock liggande hela tiden :p Din rök vet jag inte vad beror på.

Säger inte att detta nödvändigtvis är fallet för dig och du svarade ju inte ens på om du har samma konstruktion. Dock skrev du "Alla. Typs. Svar är välkomna" och detta tolkade jag som "alla tips, svar är välkomna".

Rätta mig om jag tolkade fel.
//MartinL
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Mazda b2500

Inlägg av jimmy/fimpen »

Missa frågetecknet jo det är järn block å Alu topp Ska prova byta spridarna vet att dom är dåliga å en vill tjuv läcka lite Funkar inte det blir det topp å packning tack å lov finns ebay :)
turbo for life
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Mazda b2500

Inlägg av mauser240 »

Är nog bra idé att fixa spridarna om de är dåliga.

Ta nu reda på om toppen är trasig innan du byter den. Borde inte kosta mycket på verkstad att analysera kylarvätskan. Om du haft en luftbubbla i systemet och den fått för sig att flytta på sig kan det ju bubbla tillfälligt.

På Pajeron var det bara att lyfta locket på expansionskärlet med motorn igång så bubblade det kontinuerligt.
//MartinL
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Mazda b2500

Inlägg av jimmy/fimpen »

Tar jag av toppen så byter jag den :) kostar runt 4500 för en komplett ny
Lyfter jag locket å har en trat i kylaren till hälften full med kylvatten så kommer det nån bubbla då å då typ å gasar man så kommer det inget


Men igår så prova jag en sak Jag körde bilen varm fick den å ryka på tomgång å släppte ut trycket ur kylsystemet efter en minut typ försvann röken å kom inte tillbaka förens jag kört bilen en längre stund Måste ju vara ett mikroskopiskt vatten lekage Nån stans
turbo for life
Skriv svar