Mazda b2500
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Mazda b2500
Är det nån här som skruvat med mazda b2500 eller Ford ranger typ 2002 modell
Har problem med min den vit/grå ryker på tomgång men inte när man varvar över 1500/2000
Det blir tryck i kylaren men inte mycke håller sig runt 0,9bar som det ska vara å den kan bubbla i kylaren iblan. Alla. Typs. Svar är välkomna
Har problem med min den vit/grå ryker på tomgång men inte när man varvar över 1500/2000
Det blir tryck i kylaren men inte mycke håller sig runt 0,9bar som det ska vara å den kan bubbla i kylaren iblan. Alla. Typs. Svar är välkomna
turbo for life
Re: Mazda b2500
troligen är väl inte kylarvätskan bytt så toppackningen börjat "rosta" sönder. Då blir det små läckage som kan ge dina symptom men de kommer med all sannolikhet växa och bli större.
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: Mazda b2500
Kylvätskan är bytt ett flertal gånger förra ägaren bytte värmepaket. Men det kan ju ändå vara som du säger
turbo for life
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån nov 24, 2014 10:09 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: Mazda b2500
Inte rört en skruv mer än kontrollerat spridarna å den ryker bara på tomgång å inte jämt typ 7 av 10 gånger jag kör med bilen
turbo for life
Re: Mazda b2500
Är ju poppis att spricka för aluminiumlock på järnblock, är det månne det setupen du har? Bubbla i kylaren / expansionskärlet skall det ju inte göra, ens lite.
//MartinL
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: Mazda b2500
Kar Hollt koll på vattnet nu å den drar fan Inge vatten heller å Inge klet i Olje locket å drar Inge olja heller Mena så fort man höjer varvet typ till 1500 försvinner all rök/ånga Hadde det varit vatten borde den väll inte lukta tändvätska röken
turbo for life
Re: Mazda b2500
På pajeron började / börjar topplocksproblemet med bubblande i expansionskärlet. Blandade aldrig vätskor, drog aldrig vatten och inte rök den annat än svart heller men bubblade mer och mer när man stängde av och började sakta gå varmare och varmare. Vi pratar dock flera tusen km innan jag fick tummen ur och bytte locket. Hade haft ett reservlock liggande hela tiden :p Din rök vet jag inte vad beror på.
Säger inte att detta nödvändigtvis är fallet för dig och du svarade ju inte ens på om du har samma konstruktion. Dock skrev du "Alla. Typs. Svar är välkomna" och detta tolkade jag som "alla tips, svar är välkomna".
Rätta mig om jag tolkade fel.
Säger inte att detta nödvändigtvis är fallet för dig och du svarade ju inte ens på om du har samma konstruktion. Dock skrev du "Alla. Typs. Svar är välkomna" och detta tolkade jag som "alla tips, svar är välkomna".
Rätta mig om jag tolkade fel.
//MartinL
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: Mazda b2500
Missa frågetecknet jo det är järn block å Alu topp Ska prova byta spridarna vet att dom är dåliga å en vill tjuv läcka lite Funkar inte det blir det topp å packning tack å lov finns ebay
turbo for life
Re: Mazda b2500
Är nog bra idé att fixa spridarna om de är dåliga.
Ta nu reda på om toppen är trasig innan du byter den. Borde inte kosta mycket på verkstad att analysera kylarvätskan. Om du haft en luftbubbla i systemet och den fått för sig att flytta på sig kan det ju bubbla tillfälligt.
På Pajeron var det bara att lyfta locket på expansionskärlet med motorn igång så bubblade det kontinuerligt.
Ta nu reda på om toppen är trasig innan du byter den. Borde inte kosta mycket på verkstad att analysera kylarvätskan. Om du haft en luftbubbla i systemet och den fått för sig att flytta på sig kan det ju bubbla tillfälligt.
På Pajeron var det bara att lyfta locket på expansionskärlet med motorn igång så bubblade det kontinuerligt.
//MartinL
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: Mazda b2500
Tar jag av toppen så byter jag den kostar runt 4500 för en komplett ny
Lyfter jag locket å har en trat i kylaren till hälften full med kylvatten så kommer det nån bubbla då å då typ å gasar man så kommer det inget
Men igår så prova jag en sak Jag körde bilen varm fick den å ryka på tomgång å släppte ut trycket ur kylsystemet efter en minut typ försvann röken å kom inte tillbaka förens jag kört bilen en längre stund Måste ju vara ett mikroskopiskt vatten lekage Nån stans
Lyfter jag locket å har en trat i kylaren till hälften full med kylvatten så kommer det nån bubbla då å då typ å gasar man så kommer det inget
Men igår så prova jag en sak Jag körde bilen varm fick den å ryka på tomgång å släppte ut trycket ur kylsystemet efter en minut typ försvann röken å kom inte tillbaka förens jag kört bilen en längre stund Måste ju vara ett mikroskopiskt vatten lekage Nån stans
turbo for life