Plocka lös spridare på BMW common-rail?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Hej!
Hur demonterar man spridarna från toppen på BMW m47/M57 motorerna på ett rätt/bra sätt?
Ska man använda nå specialverktyg?
Hur demonterar man spridarna från toppen på BMW m47/M57 motorerna på ett rätt/bra sätt?
Ska man använda nå specialverktyg?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Kollade runt lite på Youtube å hittade bra information om demontering av spridare.
Synd att det är så olika hur hårt spridarna sitter.
Två petade jag loss med enkla medel, litet brytjärn mm.
Dom två som är kvar blir det att försöka få till en bra glidhammar lösning på.
Hör är två filmer som jag hämtade inspiration/idéer från eftersom jag saknar specialverktyg
https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
https://www.youtube.com/watch?v=NZZAQD0IxL8
Synd att det är så olika hur hårt spridarna sitter.
Två petade jag loss med enkla medel, litet brytjärn mm.
Dom två som är kvar blir det att försöka få till en bra glidhammar lösning på.
Hör är två filmer som jag hämtade inspiration/idéer från eftersom jag saknar specialverktyg
https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
https://www.youtube.com/watch?v=NZZAQD0IxL8
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Ska de bort och inte användas igen har Biltema en glidhammare som är bra till just de spridarna.
tror den gick på 699:-
tror den gick på 699:-
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Volvo åkare.
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Jag har demonterat en uppsättning sådana på en m57 och 5 av 6 gick lätt. En hade läckt i botten så att sot hade trängt upp och gjort att den kilat fast.
Jag tog en pneumatisk hammare och slog i anslutningen för inkommande diesel så att den tvingades vrida på sig samtidigt som jag hade en kofot och bröt med.
Den spridaren gick såklart inte att återanvända men det gjorde inte så mycket i det fallet. Diesel pumpen hade skurit så kamkedjan gick av och kolvarna tvinga upp ventilerna så pass att kamaxlarna gick av på 3-4 ställen.
Om du kommer behöva en utbytes har jag 5 liggande
Jag tog en pneumatisk hammare och slog i anslutningen för inkommande diesel så att den tvingades vrida på sig samtidigt som jag hade en kofot och bröt med.
Den spridaren gick såklart inte att återanvända men det gjorde inte så mycket i det fallet. Diesel pumpen hade skurit så kamkedjan gick av och kolvarna tvinga upp ventilerna så pass att kamaxlarna gick av på 3-4 ställen.
Om du kommer behöva en utbytes har jag 5 liggande
Jens Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Turbo-Fredde skrev:Ska de bort och inte användas igen har Biltema en glidhammare som är bra till just de spridarna.
tror den gick på 699:-
På vilket sätt förstörs spridaren om man skulle använda Biltemas glidhammare?
Är den konstruerad så man fäster den på inkommande diesel ?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Jens.K
Blev spridaren förstörd när du demonterade den.
Eller var spridaren defekt innan? Om ett spridarhål är fyllt med sot mm.
Är spridaren förstörd då?
Är ju lite surt när man bara vill lyfta på ventilkåpan för att göra felsökning mm..
Självklart vill man ju demontera allt utan att förstöra sånt som är helt och funkar..
Dom två video länkarna var ju ironi/skämt som nog skapar mer fel än dom man hade innan
Blev spridaren förstörd när du demonterade den.
Eller var spridaren defekt innan? Om ett spridarhål är fyllt med sot mm.
Är spridaren förstörd då?
Är ju lite surt när man bara vill lyfta på ventilkåpan för att göra felsökning mm..
Självklart vill man ju demontera allt utan att förstöra sånt som är helt och funkar..
Dom två video länkarna var ju ironi/skämt som nog skapar mer fel än dom man hade innan
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Den spridare jag demonterade var jag tvungen att demontera då jag skulle lyfta på toppen. Risken är nog överhängande att det inte går att demontera spridaren hel om den läckt sot. Den var inte trasig innan jag började.
Jens Karlsson
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Fransson skrev:Turbo-Fredde skrev:Ska de bort och inte användas igen har Biltema en glidhammare som är bra till just de spridarna.
tror den gick på 699:-
På vilket sätt förstörs spridaren om man skulle använda Biltemas glidhammare?
Är den konstruerad så man fäster den på inkommande diesel ?
Man skruvar av toppen på dom.
Vilket enligt alla diesel firmor jag pratade med förstör kalibreringen på dom.
Är även med en klo att sätta under spridaren men dne är ofta för stor.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191392/
699.-
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Volvo åkare.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Turbo-fredde.
Ok, tack för svaret.
Har också hört/läst det att man måste skicka in spridarna till någon som
Har grejer för att montera ihop/kalibrera spridaren.
Men nästa säger att det är bara att skruva ihop å montera.
Beror väl lite på hur noga man är samt vad bilen är värd.
Kalibreringen gäller det diesel mängden som spridaren ska ge?
Ok, tack för svaret.
Har också hört/läst det att man måste skicka in spridarna till någon som
Har grejer för att montera ihop/kalibrera spridaren.
Men nästa säger att det är bara att skruva ihop å montera.
Beror väl lite på hur noga man är samt vad bilen är värd.
Kalibreringen gäller det diesel mängden som spridaren ska ge?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm
Re: Plocka lös spridare på BMW common-rail?
Precis efter som trycket är väldigt högt i comonrailen så blir det stor skillnad på mängden fick jag förklarat för mig.
Det var en V70 D5á jag skruvade med och när jag ringde runt och kollade på kallibrering så fick jag svaret att de är så billiga så inte lönt att skicka in dom för kallibrering utan då renovering.
Priset var mellan 3000-4500kr/st.
Det blev 5 nya från volvo för min del.
Nu är det en -07 med då 18000mil på mätaren.
Det var en V70 D5á jag skruvade med och när jag ringde runt och kollade på kallibrering så fick jag svaret att de är så billiga så inte lönt att skicka in dom för kallibrering utan då renovering.
Priset var mellan 3000-4500kr/st.
Det blev 5 nya från volvo för min del.
Nu är det en -07 med då 18000mil på mätaren.
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Volvo åkare.