D24 topplockspackning
D24 topplockspackning
Skulle vilja borra upp blocket till 81mm eller 82,5mm och använda kolvar från raka femman.
Hur gör man med topplockspackningen?
Tar en 10v packning och klipper till? I så fall hur?
Beställer en med rätt mått, var?
Andra förslag?
Hur gör man med topplockspackningen?
Tar en 10v packning och klipper till? I så fall hur?
Beställer en med rätt mått, var?
Andra förslag?
Re: D24 topplockspackning
Finns inte ens material till att gå upp i dom dimensionerna, då borrar du helt enkelt igenom cylindrarna.
Re: D24 topplockspackning
Vet du hur tjocka väggarna är? Blocket borde vara identiskt med fyran på 1600cc och femman på 2000cc. Jag tror inte heller att det finns material att gå från 76,5mm till 81mm, men tänkte ialla fall kolla. 79,5mm borde vara möjligt men ger inte så mycket volym och inte blir ventilerna mycket större heller.
Re: D24 topplockspackning
Kommer inte ihåg, men det borde väl vara snarlikt dom vw diesel motorer du nämner, vad är tjockleken mellan cyl på dom?
Nej större ventiler kan du glömma, det kanske går med extremt lite att öka, men det frestar ju bara på materialet som då spricker ännu lättare, har du sett hur tight dom sitter?
Det är ju enkel formel att räkna ut volymen, men jag är super trött, vad blir volymen vid 79,5 respektive 81mm?
mvh ; )
Nej större ventiler kan du glömma, det kanske går med extremt lite att öka, men det frestar ju bara på materialet som då spricker ännu lättare, har du sett hur tight dom sitter?
Det är ju enkel formel att räkna ut volymen, men jag är super trött, vad blir volymen vid 79,5 respektive 81mm?
mvh ; )
Re: D24 topplockspackning
I stort sett alla VW har 88mm i cylinderavstånd.
Det som gör att jag tror att det finns material att ta av är att den tidiga dieselfemman med motorkod DE, NC och CN hade 76,5mm i borr samtidigt som det fanns en sugbensin med kod WE, WU och en turbobensin med kod KH med 79,5mm i borr. Skulle gissa att gjutningen är densamma.
Det finns stålliners till D24 från MAHLE som är 79,5mm i borr och 81,5mm breda i deckplanet.
Det som gör att jag tror att det finns material att ta av är att den tidiga dieselfemman med motorkod DE, NC och CN hade 76,5mm i borr samtidigt som det fanns en sugbensin med kod WE, WU och en turbobensin med kod KH med 79,5mm i borr. Skulle gissa att gjutningen är densamma.
Det finns stålliners till D24 från MAHLE som är 79,5mm i borr och 81,5mm breda i deckplanet.
Re: D24 topplockspackning
Men mät på ett block då tjockleken mellan cyl, vad är det minsta man kan gå ner till?
Vad menar du med stålliners?
Vad menar du med stålliners?
Re: D24 topplockspackning
Vet inte vad de heter på riktigt men stålfoder kanske?
Man borrar upp rejält och krymppassar en cylinder som har original borr. Vanligt på öppna block i aluminium.
OT: Jag har snurrat runt på diverse forum och noterat att +260hk och +420Nm går att plocka ut på originaldelar. En HX35 och portad topp så är det klart, Nyfiken på vid vilket varv. Rödmarkeringen på Volvon är knappt 5500..?
Man borrar upp rejält och krymppassar en cylinder som har original borr. Vanligt på öppna block i aluminium.
OT: Jag har snurrat runt på diverse forum och noterat att +260hk och +420Nm går att plocka ut på originaldelar. En HX35 och portad topp så är det klart, Nyfiken på vid vilket varv. Rödmarkeringen på Volvon är knappt 5500..?
Senast redigerad av gegge den fre jun 12, 2015 6:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: D24 topplockspackning
Femman du vill ta kolvar från har ju samma c-c mellan cylindrarna som D24. AEL har 81mm borr och 7A eller vad de heter har 82,5mm så det borde ju gå
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: D24 topplockspackning
Jo det har nog tagits ut ännu mer effekt till minipullers...
Re: D24 topplockspackning
Erland Cox hade vänligheten att mäta upp blocket. Det kommer inte att gå att borra till 79,5mm
Ett tiotal mätningar och 4,29mm på tunnaste stället och ungefär det dubbla på tjockaste.
Ett tiotal mätningar och 4,29mm på tunnaste stället och ungefär det dubbla på tjockaste.
Re: D24 topplockspackning
Vad är det tunnaste man vågar gå ner till i ett dieselblock i gjutjärn och laddtrycket hamnar ju lätt på 2.5 bar???
...En bekant körde sin stackars D24 på 3bar med originalpump, turbo okänd...
...En bekant körde sin stackars D24 på 3bar med originalpump, turbo okänd...
Re: D24 topplockspackning
det är knappast främst turbotrycket som är problemet. Det är inga som helst problem att mata in 3bar luft i en motor men sen om man inte följer upp det på rätt sätt blir det ju inget mer än en konstigt belastad motor.
Re: D24 topplockspackning
Jo men det är ju ganska grundläggande fakta..