Med en sån härThe skrev:Annars kanske en sånhär skulle vara kul
http://www.blocket.se/vasterbotten/MB_4 ... ca=1_3&w=2
http://www.trendab.se/nira-diesel-ecu-p-904-c-189.aspx
Med en sån härThe skrev:Annars kanske en sånhär skulle vara kul
http://www.blocket.se/vasterbotten/MB_4 ... ca=1_3&w=2
Ok, många gick ju över till direktinsprutat på nittitalet för att få ner förbrukningen, dessa motorer med vp pump är rätt träliga då de inte har commonrailens komfort eller mekpumpens enkelhet.Till Dennis M:
OM606 är en förkammardiesel. Jag blev dock lite osäker när du ställde frågan så en snabb googling gav direkt svar att det är en sk "Vorkammereinspritzung".
Huruvida tillverkarna har återgått till vanliga solenoidstyrda spridare törs jag inte svara på med säkerhet men jag skulle tro att dom inte går ett steg tillbaka i utvecklingen då piezoelektroniska spridare klarar av spridartryck på upp mot 2000bar eller kanske ännu högre idag. Jag är rätt säker på att Volvo kör det på sina Penta-motorer. Jag tror den största anledningen till att man inte gått tillbaka till elektromekaniska är att det är svårt att få dom att klara av det enorma spridartryck man numera använder.
Nya dieslar är snålare av flertalet orsaker. Utvecklingen går framåt och det märker vi av hela tiden.
Det finns i bl.a. w210Dennis M skrev:sen finns ju inte ens om606 med turbo från fabrik.
mvh
The skrev:Kan ju inte påstå att en modern dieselmotor låter speciellt vackert heller, tror den största skillnaden i ljud kommer att man har bättre isolerade motorrum på nyare farkoster.
Tar man t.ex en VAG snurra som gått lite längre så tror man ju att någonting ska komma ur dem vid tomgång och gaspådrag ut från korsningar.