val av Diesel
val av Diesel
Tjenare
Hade tänkt trycka ner en nyare diesel i en gammal kaross, sitter nu och funderar på vad som kan vara lämpligast.
Det jag är ute efter är ekonomi men givetvis lite körglädje. Svår balans det där, att få de bästa av 2 världar.
Funderingen har snurrat kring Volvo D5 -02 till -05, tycker dom går bra, 173 häst tror ja de har original, hyfsad ekonomi (0.55-0.65 milen).
som jag förstått så funkar en moddad M90-låda bra med dem.
Men, då kom ju frågan om hur trimvänliga de där? Är det ett scenario där det kostar mer än vad det smakar?
Önskemålet var kanske att göra mer än att bara trycka dit ett chipp, vore intressant att ex ladda på lite mer i stressfläkten.
Vore kul att plocka ut 250-300 dieselåsnor ur den men det är givetvis inget måste: Ekonomi~Effekt~Motorkraft... svår balansgång det där, nöjer mig med lägre effekt till en början om den håller ekonomin på plats. Vill ogärna kliva upp på en liter milen vid bruksande....
Är det någon som har några tips och förslag? Kanske ett annat motorval? Annan tillverkare? För och nackdelar?
Dela gärna mer er av åsikter här för projektbilen kommer att rulla under sommaren medans allt byggs i en jiggkaross för att sen monteras ner i projektbilen under kommande vinter...
Karossen utan att säga för mycket är reg före 1975 så avgaskrav kan fara och flyga...
Hade tänkt trycka ner en nyare diesel i en gammal kaross, sitter nu och funderar på vad som kan vara lämpligast.
Det jag är ute efter är ekonomi men givetvis lite körglädje. Svår balans det där, att få de bästa av 2 världar.
Funderingen har snurrat kring Volvo D5 -02 till -05, tycker dom går bra, 173 häst tror ja de har original, hyfsad ekonomi (0.55-0.65 milen).
som jag förstått så funkar en moddad M90-låda bra med dem.
Men, då kom ju frågan om hur trimvänliga de där? Är det ett scenario där det kostar mer än vad det smakar?
Önskemålet var kanske att göra mer än att bara trycka dit ett chipp, vore intressant att ex ladda på lite mer i stressfläkten.
Vore kul att plocka ut 250-300 dieselåsnor ur den men det är givetvis inget måste: Ekonomi~Effekt~Motorkraft... svår balansgång det där, nöjer mig med lägre effekt till en början om den håller ekonomin på plats. Vill ogärna kliva upp på en liter milen vid bruksande....
Är det någon som har några tips och förslag? Kanske ett annat motorval? Annan tillverkare? För och nackdelar?
Dela gärna mer er av åsikter här för projektbilen kommer att rulla under sommaren medans allt byggs i en jiggkaross för att sen monteras ner i projektbilen under kommande vinter...
Karossen utan att säga för mycket är reg före 1975 så avgaskrav kan fara och flyga...
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Re: val av Diesel
mercedes eller bmw+diselmekenpump?
Re: val av Diesel
En Volvo D5 från -04 har väl 163hk original om jag minns rätt. Hade en själv för några år sen. Gick som en klocka maskinellt fastän den hade gått över 50000 mil. Gick grymt billigt också.
En mercadiesel med dieselmeken pump är nog lättaste sättet att få mkt effekt ur en diesel till bra pris men jag har fått för mig att dom tar rejält med diesel också?
En mercadiesel med dieselmeken pump är nog lättaste sättet att få mkt effekt ur en diesel till bra pris men jag har fått för mig att dom tar rejält med diesel också?
Re: val av Diesel
Tänk på att alla moderna dieslar har en jäkla massa elektronik och skit som du behöver för funktionen.
Jag har haft liknande tankar själv, men ser inte riktigt kopplingen mellan projektbil/busbil (trimm) och låg bränsleförbrukning.
I allmänhet går ju inte projektbilar så många mil per år så någon deciliter hit eller dit kvittar.
Vad för kaross hade du tänkt dig?
Merca dieslar 250/300 20/24v är ju inga problem att plocka 300hk ur och ändå ha bra hållbarhet och ok bränsleförbrukning vid lugn körning.
Går man på nyare motorer med elektronisk så får man ju fördel av att kunna chippa men kan vara bra mycket dyrare i slutändan.
Jag har haft liknande tankar själv, men ser inte riktigt kopplingen mellan projektbil/busbil (trimm) och låg bränsleförbrukning.
I allmänhet går ju inte projektbilar så många mil per år så någon deciliter hit eller dit kvittar.
Vad för kaross hade du tänkt dig?
Merca dieslar 250/300 20/24v är ju inga problem att plocka 300hk ur och ändå ha bra hållbarhet och ok bränsleförbrukning vid lugn körning.
Går man på nyare motorer med elektronisk så får man ju fördel av att kunna chippa men kan vara bra mycket dyrare i slutändan.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: val av Diesel
Alltså jag är medveten av att trim och ekonomi inte rimmar... förhoppningen är väl att kombinera nytta med många många många sommarmil av nöje när impulsen faller in.... Just där kring elen så är jag medveten om den delen, var på mina frågor om var det blir minst huvudvärk rent elektronikmässigt.
Men om jag uttrycker mig som så att jag vill få ut så hög effekt som möjligt utan att då dubbla förbrukningen. Skulle ja landa närmare litern tex 0.8-0.9L diesel när jag bruksar men har en lekstuga under huven som bara är ett fotstamp ifrån med effekt så skulle jag inte gråta. Varför jag nämner D5 är för att ja bruksar en V70 D5 automat och är sjukt nöjd för svennebanankörning men vet ju att de går att plocka ut mer... frågan är om det kostar mer än det smakar och om det blir 5 år i terapi för man blivit knäpp av all el... ?
Men om jag uttrycker mig som så att jag vill få ut så hög effekt som möjligt utan att då dubbla förbrukningen. Skulle ja landa närmare litern tex 0.8-0.9L diesel när jag bruksar men har en lekstuga under huven som bara är ett fotstamp ifrån med effekt så skulle jag inte gråta. Varför jag nämner D5 är för att ja bruksar en V70 D5 automat och är sjukt nöjd för svennebanankörning men vet ju att de går att plocka ut mer... frågan är om det kostar mer än det smakar och om det blir 5 år i terapi för man blivit knäpp av all el... ?
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Re: val av Diesel
http://www.garaget.org/?car=222423
"-Carlsson- drar inte mer än va en orginal 300d, ligger runt 0,7-0,8 liter milen "
"-Carlsson- drar inte mer än va en orginal 300d, ligger runt 0,7-0,8 liter milen "
Re: val av Diesel
I mitt tycke så har d5 väldigt bra karraktär för att dra husvagn men väldigt tråkig som busbil. Då tror jag att man får mer bang for the buck med en hederlig mb förkammardiesel
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: val av Diesel
Ja det där var ju helt klart ett bygge som fick en till att inbjudas att tänka om, riktigt fint bygge.
Varför det hade varit trevligt med D5 är väl egentligen bara av skälet att det är en gammal 245a -75 som det skall ner i men det är väl inga krav på det, v8 med turbo hade gått lika väl men de va väl en förhoppning om att stanna trogen märket (iaf till emblem sett)....
Varför det hade varit trevligt med D5 är väl egentligen bara av skälet att det är en gammal 245a -75 som det skall ner i men det är väl inga krav på det, v8 med turbo hade gått lika väl men de va väl en förhoppning om att stanna trogen märket (iaf till emblem sett)....
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Re: val av Diesel
vill inte vara otrevlig, men om du vill ha D5 i din 245:a varför fråga vad du ska ha då? finns väl gamla v8 dieslar med volvo(penta) på ventilkåporna..om det nu är viktigt, men det är ju en jänkevinkel...inte Volvo.
Re: val av Diesel
Lättast är väl att satsa på mb eller bmw som är bakhjulsdrivna från början?
Re: val av Diesel
Det är ju rätt stor andel av Volvos dieselmotorer som är av andra Fabrikat
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: val av Diesel
Ha ha ja jo så är det ju, men ja skiter väl egentligen i vad de är som står på motorn, så haka inte upp er på de ordagrant... D5 var som sagt exempel för jag kör en sådan till vardags och är nöjd med ekonomin men vill ha mer o åka med.
Så, BMW o MB... Okända marker för mig. Vad är det för modeller som man bör titta efter där?
Är det bara o handla första bästa MB 320 CDI och mentalt förbereda sig på att slita sig i håret över motorelektroniken i 6 månader?
Så, BMW o MB... Okända marker för mig. Vad är det för modeller som man bör titta efter där?
Är det bara o handla första bästa MB 320 CDI och mentalt förbereda sig på att slita sig i håret över motorelektroniken i 6 månader?
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Re: val av Diesel
Eller om jag uttrycker mig såhär, när det kommer till BMW och MB så vad är det man skall titta efter där?
Rekommenderade modeller/motorer att bygga på?
Eftersom att jag inte är vidare insatt i dom fabrikaten så sett till val av växellåda på något sådant bygge, vad vore lämpligast där?
Som sagt, BMW & MB har aldrig varit i min ägo och antalet gånger jag suttit i nån av dessa kan nog räknas på en hand respektive tillverkare men vem gillar inte en personlig utmaning?
Rekommenderade modeller/motorer att bygga på?
Eftersom att jag inte är vidare insatt i dom fabrikaten så sett till val av växellåda på något sådant bygge, vad vore lämpligast där?
Som sagt, BMW & MB har aldrig varit i min ägo och antalet gånger jag suttit i nån av dessa kan nog räknas på en hand respektive tillverkare men vem gillar inte en personlig utmaning?
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Re: val av Diesel
Jag hade kört mercedes just för att slippa all(!) elektronik. Kanske en 5 cylindrig med 20 ventiler från 90-tal med äldre helmekanisk pump? http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM605_engine.
Om du sök om605 på youtube så får du en bra uppfattning hur de går med uppgraderad pump. Eller om606 som är 6 cylinders versionen.
Om du sök om605 på youtube så får du en bra uppfattning hur de går med uppgraderad pump. Eller om606 som är 6 cylinders versionen.
Re: val av Diesel
Ur trimsynpunkt så bör man väl glömma cdi och allt vad det heter och gå på en förkammardiesel med mekanisk pump som tidigare nämnts
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan