val av Diesel

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: val av Diesel

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

Till Dennis M:
OM606 är en förkammardiesel. Jag blev dock lite osäker när du ställde frågan så en snabb googling gav direkt svar att det är en sk "Vorkammereinspritzung".

Huruvida tillverkarna har återgått till vanliga solenoidstyrda spridare törs jag inte svara på med säkerhet men jag skulle tro att dom inte går ett steg tillbaka i utvecklingen då piezoelektroniska spridare klarar av spridartryck på upp mot 2000bar eller kanske ännu högre idag. Jag är rätt säker på att Volvo kör det på sina Penta-motorer. Jag tror den största anledningen till att man inte gått tillbaka till elektromekaniska är att det är svårt att få dom att klara av det enorma spridartryck man numera använder.

Nya dieslar är snålare av flertalet orsaker. Utvecklingen går framåt och det märker vi av hela tiden.
Ok, många gick ju över till direktinsprutat på nittitalet för att få ner förbrukningen, dessa motorer med vp pump är rätt träliga då de inte har commonrailens komfort eller mekpumpens enkelhet.

Peugeot(som jag jobbar med till vardags) gick över till piezo(runt -05) ett kort tag för att det var enda tekniken som klarade så höga tryck men de gick sedan tillbaka till elektromagnetiska då det tydligen kommit en ny generation elektromagnetiska som klarade kraven. Det verkar funka för de har marknadens snålaste dieslar.

Jag har inte haft problem med piezospridare men jag har hört skräckhistorier från andra märken.

Här är en komplett bil med låda och all elektronik, verkar ge runt 230hk med chip och säkert mer med vettigt avgas och IC.

http://www.blocket.se/dalarna/Bmw_330_5 ... ?ca=17&w=3

Vad kostar en mynääpump? sen finns ju inte ens om606 med turbo från fabrik.

Frågan är ju om det går att låsa upp och chippa bort allt onödigt på en modern motor? Det verkar gå på vissa.

mvh
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: val av Diesel

Inlägg av chrillee »

Shit, jag måste ju säga att jag älskar dialogen som utspelar sig. :thumbright:
Gillar väl mest "cons ´n pros" harvet mellan nytt och gammalt.

Och "båda sidorna" har en god poäng och det är väl där just i gränslandet jag står och nu ska jag utveckla lite vad jag menar.

Med en äldre motor (som vi fått exempel på tex) om 605/606 med mekpump, stressfläkt och mer svartsot än en husbrand så har man ju rent mekaniskt vad jag efterfrågat, massa hästar för en hyffsad peng. :hey:

Samtidigt så är jag lite snett funtad, ni vet denna typ av människa att ska man göra det så ska de göras rätt o rejält från början.
En äldre motor med traktorljud som smattrar fyller funktionen och skulle rent tekniskt vara inom mitt omfång av motorteknisk förståelse i dagsläget. 8) Fördelen med nyare motor är ju att de låter inte som en gammal skördetröska, kanske inte svartsotar lika jävligt och har en bättre kostnadsekonomi plus att jag får en lite sleepereffekt i det hela.. inte heeeelt uppenbart att det sitter en busmotor under huven bara från ljudet sett. :hey:

Jag kör ca 2-3000 mil per år, sommarhalvåret gör jag utan problem 1500 mil... var på ekonomin är relevant för mig men som nån skrev här tidigare, svårt att bygga busmotor och tro att den ska gå ekonomiskt... det jag syftar på är att med X-antal hästar ändå under just dom omständigheterna sett ska gå ekonomiskt... ni vet "allt är relativt". :roll:

Syftet med tråden var lite att försöka hitta en balans mellan nytt som brukar innebära effektivare förbränning eller om jag uttrycker det som så, mer kraft per förbrukad centiliter jämfört med en äldre motor men samtidigt så behöver motorn inte vara från senaste merchan/volvon på marknaden... jag har en budget att agera efter. Förhoppningen... den naiva delen inom mig var att om jag kastar ut ordet D5 så kanske nån säger "Ja fan va bra, enkelt o flytta över styrningen (elen) fast lite klåpande för inpassning men man kan enkelt ta ut X-antal hästar effekt utan att öppna motorn tex genom dubbelturbo"..

Nu var det ju uppenbarligen ingen som skrev det, om det är för att man pissar på D5 från 2004 och andra "halvnya" motorer, om det egentligen inte är nån som vet eller om det är jag som e korkad och för naiv låter jag vara osagt men jag var inte riktigt ute efter de där helt självklara och givna kortet som dessutom väldigt många gör... då hade jag lika gärna kunnat kasta ner en b230ft... :whistle:

Är nån överhuvudtaget med på vad jag menar?

Edit: Stavning
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

Nackdelen med d5 är väl att det inte sitter en tålig rwd låda på med hög utväxling?

En om606 blir aldrig billig, en fräsch kostar pengar och sen behöver du turbo med kringutrustning, en mekanisk turbopump som dessutom ska byggas om samt en ovanlig och dyr dogleglåda(som dessutom är ett till ett på femman?)alternativt En ombyggd bmw låda.
sen tillkommer koppling osv.

Det som är bra mef om606 är att den tål massa kusar men till ditt mål borde en 300 12v funka lika bra och bli billigare?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: val av Diesel

Inlägg av Steve »

Dennis M skrev:sen finns ju inte ens om606 med turbo från fabrik.
mvh
Det finns i bl.a. w210
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

Det har du rätt i fast med elektrisk pump.
Måste man inte byta en del för att få dit en vanlig pump på dem?
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: val av Diesel

Inlägg av KForsberg »

Utan att sticka ut hakan så tror jag att många hugger ner på Volvo D5 för att inte så många har provat att vässa dom då det inte kommer utan att man måste hitta någon som kan mappa eller chippa systemet. Jag har inte heller någon aning om hur mycket block, vev, stakar och kolvar håller för och jag tror inte att så många andra sitter på den infon heller. Men för den med rätt kunskaper kan jag absolut tänka mig att den motorn är ett bra utgångsobjekt.

Oavsett vilken av alla dieselmotorer du väljer så blir det kostnader och problem precis som Dennis skriver.

Jag vill även flika in att jag håller med dig om att det är tråkigt när bilen låter som en gammal tröska på tomgång.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: val av Diesel

Inlägg av smidy »

det där med tröska med halvmoderna dieslar vill jag inte hålla med om, i familjen finns 3 dieslar, Mazda b2200 -90 låter tröska, Bmw 525tdsa -97 (E34/m51) låter väl lite diesel, men finns folk som inte märker att det är diesel, Subaru legacy 2.0d -08 låter nog mest tröska av dom alla. ang bränsleförbrukning så är det ingen större skillnad på Bmw:n och Subarun, subban är aningen billigare, men där är man också tvungen att växla själv..men med denna kollektion av dieslar så ser man evolutionen av dieslar, Mazdan 2.2 n/a 67hp, Bmw:n 2.5 td 147hp, Subarun 2.0 td 150hp..
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: val av Diesel

Inlägg av KForsberg »

Att subarun låter mycket är ingen förvåning då det är en boxer. Bmwn är en sexa och har därför mer harmoniskt ljud. Att jämföra motorljud mellan 3 helt olika motortyper och sen skylla skillnaden i ljud på åldersdifferens är inte riktigt rättvist.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

Nja det stämmer att subarun är ovanligt högljudd för att vara commonrail, av någon anledning är det stor skillnad mellan olika commonrailmotorer oavsett antal cylindrar.
Psa justerar ljudnivån med knacksensorn och glödstiften.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: val av Diesel

Inlägg av smidy »

chrillee påstod att han inte ville ha en gammal diesel som låter som en tröska, jag påstod inte någonstans att jämförelsen var rättvis på något vis förutom att alla 3 drivs med diesel, det jag ville påskina var att det inte är en självklarhet att en "ny" diesel låter silkesmjukt, en sak att också tänka på är vad för karaktär man vill ha, som exempel så har det mindre betydelse vilken växel man sätter i på mazdan, den låter en veta "vafan ska du starta på trean för" men off we goo..subarun är en typisk "kärringstopp" bil, inte mycket "dieselkaraktär" alls, det ska varvas rätt friskt (i dieselvärld då) om det ska hända något, försöker man segdra den på dieselvis så börjar den hacka och hoppa likt en bensinare, som en parentes när det talas om sotande så är subarun värst i kolektionen, mazdan sotar knappt alls, bmwn släpper lite vid kickdown, subarun sotar rikligt vid acc, och nej den är inte chippad.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: val av Diesel

Inlägg av The »

Kan ju inte påstå att en modern dieselmotor låter speciellt vackert heller, tror den största skillnaden i ljud kommer att man har bättre isolerade motorrum på nyare farkoster.
Tar man t.ex en VAG snurra som gått lite längre så tror man ju att någonting ska komma ur dem vid tomgång och gaspådrag ut från korsningar.

Smidy, är det partikelfilter på någon av dem?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

Jag servade en taxipegga på 30000 mil idag och den var ren och fin i avgaset, betydligt renare än en bensinare men de har ju inget partikelfilter.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: val av Diesel

Inlägg av smidy »

The, subban har parikelfilter, osäker på bumsen...är ju rätt gammal, men har för mig att det står något om låga emissioner i regbeviset, men kan tänka mig att den hjälps av automaten, den växlar mycket gärna ner så det blir aldrig samma som med subban vid t.ex omkörning för så mycket varv känns inte rätt när man får bestämma själv, skulle bli ett d*vla växlande också, men nu när det är på tal så måste jag testa nästa gång jag kör den och se om det minskar på sotmolnet bakom den vid acc, för det är ingen "miljövänlig" syn man ser i backspegeln när man "stämplar" med subarun...
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: val av Diesel

Inlägg av chrillee »

The skrev:Kan ju inte påstå att en modern dieselmotor låter speciellt vackert heller, tror den största skillnaden i ljud kommer att man har bättre isolerade motorrum på nyare farkoster.
Tar man t.ex en VAG snurra som gått lite längre så tror man ju att någonting ska komma ur dem vid tomgång och gaspådrag ut från korsningar.

Euhm nu vet jag inte men såhär upplever jag detta med dieselmotorer och skillnaden mellan nytt o gammalt, givetvis beroende på motor bla bla bla men ändå.

Mitt före detta svärmor hade nån...suzuki-historia som va dieselmatad. Tröttare sak fick man leta efter, lät värre än nån traktor jag hört och ljud i kupen så man fick använda hörselkåpor i princip.
Säkert tillverkad -00/-02 nånstans

Min kusins gamla compaktare har ju komforten och vägljudet som en bil har från -70talet, motorn låter som den gör och det går inte att missta vad det är förbi som kommer om man hör den komma runt gatuhörnet. men, du kan prata i kupen dock... att den låter som den gör på utsidan må vara.

Nyare (från -98) BMW och mb diesel, det hörs att det är en diesel... när du står brevid dem.. står du en liten bit bort så hörs dom knappt. Samma sak med Volvo d5, hörs knappt att det är en diesel och lyfter man huven så smattrar o smäller de inte som de gör för vissa andra tillverkare tex VW, Saab, suzuki. Sen finns det alltid saker som spelar in men ändå.


Diesel-5a tycker jag har en skönt ljud, samma sak med diesel 6a.. och de nyare så hörs det inte buller och bång på 10m avstånd.. man kan stå brevid oöppnad huv och prata utan problem.
För att inte springa off topic utan lite gå tillbaka till frågan.
Jag har alltså inte tänkt bygga något monster, kan jag ta ut 250-300 dieselhästar på sin höjd så lär jag va relativt nöjd bara jag bibehåller någon form av ekonomi.
Att kunna trycka o lägga lite lakris dvs leka lite, kunna dra nån jappsare, yappy-boy och lördagsschteeekare i rödljusen vore ju inte helt fel...

Det är ändå en 245 -75 med originalfälg på, takkorg och med gardiner som kommer rullande... ja... riktigt svensson svensson ala 70-talet kommer det att bli... lite av en "sleeper" så länge man inte råkar stå brevid den, är ni med? Det är de som är lite av tanken :) Kommer troligen upp en byggtråd om bilen idag.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Skriv svar