val av Diesel

En plats för olje-brännare!
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: val av Diesel

Inlägg av smidy »

vad gäller bmw så är det m51 som gäller för att slippa elektronik, sitter iofs "datastyrd" pump på dom, men skall det trimmas så är det "analog" pump som gäller, pump tar man från någon 524d och låter dieselmecken göra sin magi, kan väl inte ta monstereffekt ur dom utan större mod, men det var inte det du efterlyste. sitter just nu med pissig bandbredd så orkade inte vänta på bilderna, men har för mig att denna tråd skräms en m51 en del http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=51723
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

En del commonrailmotorer borde ge 250hk med chip, frågan är om det går att chippa bort startspärr?

Kolla på engelska sidor för de ligger långt före oss på den fronten.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: val av Diesel

Inlägg av mauser240 »

smidy skrev:vill inte vara otrevlig, men om du vill ha D5 i din 245:a varför fråga vad du ska ha då? finns väl gamla v8 dieslar med volvo(penta) på ventilkåporna..om det nu är viktigt, men det är ju en jänkevinkel...inte Volvo.
Och jag som trodde att alla penta-dieslarna var raka...

Sen finns ju Mitsubishis 4D56 från pajeron / L200. 2,5 liter, 4 cylindrar. Inte alls ovanligt med 250+ hästar i dessa (mitsu tog ut 178 som mest tror jag). Läste om en kille som bänkat 400+ med oöppnad motor.

Min pajero drack en liter milen ganska exakt men pajeron är fyrhjulsdriven, väger 2 ton och är väl inte direkt strömlinjeformad, dessutom fick den stövel och 1,7 bars laddtryck med jämna mellanrum.

2,3-litersversionen finns att hitta i bakhjulsdrivna Galant och i L300 (kanske L200 också) så lådor bör man ju hitta.
//MartinL
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: val av Diesel

Inlägg av chrillee »

Ah de låter som att en BMW eller MB med stressfläkt är relativt vanligt förekommande, vilket är bra tycker jag för då finns det säkert många som gått på nitlotter och besitter kunskap som de kan dela med sig av. Jag åkte ju på ett större projekt än väntat när jag började lyfta på inredningen i projektbilen så jag har en sommar bestående av rostfix och diverse "mulle meck"-lösningar från tidigare ägare senaste 40 åren mm ...så innan jag kan börja försöka trycka ner något motormässigt i den så känns de just nu som att vi hinner byta regering.... men visst, turboladdad 6a vore ju kul... kanske lika bra o trycka ner dubbla turboaggregat när man ändå håller på :doh:
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: val av Diesel

Inlägg av KForsberg »

Grejen är ju dock att om du har tänkt ha den som vanlig bruksbil så är inte en förkammardiesel något som kommer gå billigt. Hur du än gör så kommer den dra minst 10-15% mer än en modern diesel med piezo-elektroniska högtrycksspridare. Men klart enklast att få ut effekt. Så det blir ju lite en pengafråga där också. Spara pengar nu när du bygger och köra lite dyrare eller bygga dyrare och spara lite pengar på bränslet. Glöm inte att lägga upp bilder med hur du gör sen :)
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: val av Diesel

Inlägg av chrillee »

Väl uttryckt: Spar pengar när jag bygger och kör dyrare eller bygg dyrare och inte lika dyrt sen när man kör.
Eftersom att bilen gått ner sig totalt så blir det en totalrensning (kommer projekttråd), så tiden på detta bygge kommer att vara ofantlig redan som det ser ut nu var på just motorvalet egentligen i sig är skit samma rent krasst. Det jag önskade var möjligt är just balansen mellan effekt & ekonomi och jag vet att det är som att trycka ihop 2 magneter med snodda poler men vem gillar inte en utmaning? :wink:

Hela bygget blir en utmaning i sig för mig då jag är bevandrad inom plåt/svets, el och lack men just motormässigt och motorstyrning så är jag HELT lost... :thumbright: så förutsättningarna redan nu för detta bygge känns ju på topp :doh:

...så menat där är alltså jag kommer att skriva många dumma frågor i detta forum i hopp om att folk ha tålamod med det :)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: val av Diesel

Inlägg av The »

KForsberg skrev:Grejen är ju dock att om du har tänkt ha den som vanlig bruksbil så är inte en förkammardiesel något som kommer gå billigt. Hur du än gör så kommer den dra minst 10-15% mer än en modern diesel med piezo-elektroniska högtrycksspridare. Men klart enklast att få ut effekt. Så det blir ju lite en pengafråga där också. Spara pengar nu när du bygger och köra lite dyrare eller bygga dyrare och spara lite pengar på bränslet. Glöm inte att lägga upp bilder med hur du gör sen :)
Kan inte hålla med om att förkammardieslar går "dyrt", tar man t.ex en OM 606 (24v icke turbo) så i en w124 går den kring 0.7l/mil landsväg och strax över 0.9l/mil blandad utan att behöva köra speciellt snällt.
Farsgubbens drog 1.3 i höstas när vi drog husvagn medan min bmw 320d tog strax under litern.

Visst en modern tar mindre, men i en sommarbusbruksbil ska man köra nå innihelvete mycket för att man ska "tjäna in" extrakostnaden för motor..

Sen känns det väl lite som att fokuserar på fel saker om ska man bygga en liten busigare sommarbil och lägga ner hundratals timmar i garaget samt tiotusentals kronor på att bygga men ändå spelar några tioöringar per mil stor roll i bränslekostnad?
Speciellt om man då inte är så inne på el så känns det som att en gammaldiesel med helt mekanisk pump är the shit.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

Fast 0.7 landsväg och 0.9 blandat tar ju en vanlig bensinturbo, jag räknar med att min merca ska ligga där.
En tjejens diesel tar 0.5 blandat men då är den ju bara en fyra.
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: val av Diesel

Inlägg av KForsberg »

The skrev:
KForsberg skrev:Grejen är ju dock att om du har tänkt ha den som vanlig bruksbil så är inte en förkammardiesel något som kommer gå billigt. Hur du än gör så kommer den dra minst 10-15% mer än en modern diesel med piezo-elektroniska högtrycksspridare. Men klart enklast att få ut effekt. Så det blir ju lite en pengafråga där också. Spara pengar nu när du bygger och köra lite dyrare eller bygga dyrare och spara lite pengar på bränslet. Glöm inte att lägga upp bilder med hur du gör sen :)
Kan inte hålla med om att förkammardieslar går "dyrt", tar man t.ex en OM 606 (24v icke turbo) så i en w124 går den kring 0.7l/mil landsväg och strax över 0.9l/mil blandad utan att behöva köra speciellt snällt.
Farsgubbens drog 1.3 i höstas när vi drog husvagn medan min bmw 320d tog strax under litern.

Visst en modern tar mindre, men i en sommarbusbruksbil ska man köra nå innihelvete mycket för att man ska "tjäna in" extrakostnaden för motor..
Huruvida du håller med eller inte spelar inte så stor roll när du argumenterar med fysik och mekanik. Dock ska jag rätta mig själv lite för jag blandade in ordet "bil" i sammanhanget. En ren motortyp förkammardiesel vs en modern commonraildiesel med piezoelektroniska spridare. Där har du hur du än gör en bränsleförbrukning som ligger 10-15% högre på förkammardieseln pga motortypen.

Att du skrev sen att din bil (med förkammarmotor) tar mindre än din fars modernare motsvarighet har att göra med oberäkneligt många variabler. Växellåda, däck, aerodynamik, motorvarvtal, hastighet, acceleration mm. Dessutom som någon skrev nedan så tycker jag inte att 0.7-0.9 per mil är det minsta ekonomiskt om man åker dieselbil.

Om du räknar på bilens (w124 250D) vikt kontra effekt och förbrukning så ser du rätt fort att en modern dieselmotor exempelvis nyaste Volvo D5 med 215hk (eller är det 225?) som enligt uppgifter tar 0.7-0.8 blandad körning vintertid i en XC60 (R-design paketet och dieselvärmare och allt därtill) så är mercan väldigt bränsletörstig efter vad den presterar. Du ligger förmodligen i lägre snitthastighet då en 20 år nyare kaross har mycket bättre vägegenskaper samt att XC60 har en väldigt dålig aerodynamisk utformning men trots det drar den mindre och har ändå 58% mer effekt (räknat på 136hk i 250D mot 215 i D5).
58% mer effekt till 6,25% mindre förbrukning. Eller om du vill ha det från andra sidan sett så har en OM606 bara 63% av effekten av vad en D5 215hk har. Den drar dessutom 6.67% mer diesel.

Allting är räknat på att OM606 i en w124 drar mitt mellan 0.7-0.9 per mil. Alltså 0.8.
Volvo D5 i en XC60 drar 0.75 per mil i en bil som inte bara har större frontarea utan även 100-300kg tyngre än mercan.

Det är med ovan nämnda exempel otroligt lätt att se skillnaden på effektiviteten och därigenom bränsleförbrukningen på äldre kontra nya motorer men det är bara en fingervisning eftersom det är så otroligt många saker som spelar in på vad som gör bilens bränsleförbrukning.

EDIT: stavning
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: val av Diesel

Inlägg av The »

Alltså, missförstå mig rätt jag säger inte att en modernare motor är SÄMRE jag säger bara att den kanske inte är det logiska valet till bygge av en bruksbusbil..
Sen så verkar du aldrig ha åkt en w124 för den har då banne mig bättre komfort än en modern volvo... :P

Skrev kanske lite otydligt, men jag är då den som kör den modernare bilen i sammanhanget (om nu en 2010 räknas som "nyare" 2015).

Och det där med att man skulle ha högre snitthastighet i en modernare bil... Jovisst på autobahn kanske, i sverige med våra hastighetsbegränsningar är det väldigt få bilar man INTE håller normal trafikrytm och mycket mer där till... Snarare så att man får sitta i sin opel kadett -74 och svära över alla moderna stopklossar med 250hk och 4wd..

Vet inte riktigt om jag håller med om de där bränsleförbrukningsuppgifterna, iallafall om man går på verkliga uppgifter och inte färddator/tillverkaruppgifter.
Bara för att man har större frontarea så betyder det ju inte att man har högre luftmotstånd, och det är ju den siffran som är intressant..
Vikt är ju nästan försumbart i jämförelse med luftmotstånd, speciellt vid jämn hastighet (om man nu inte går till extremer..)

Skulle snarare säga att det inte alls säger så mycket om effektivitet och bränsleförbrukning mellan motorkonstruktioner i ditt exempel ovan, snarare att man fått till mycket bättre aerodynamik och lägre rullmotstånd (samt ljuger väldigt mycket med förbrukningssiffror, men det har man ju alltid gjort).
Och om det nu skulle vara applicerbart i verkligheten så ska TS då följdaktligen köpa en motor för sisådär 200´000kr och stoppa i sin -74 245?

Sen menade jag inte 90km/h utan snarare motorvägsfart 110-120, och visst det är inte "BRA". Min Bmw går betydligt billigare än så.

Men hursomhelst så för att anknyta till TS önskemål om att bygga en sommarbusbil som man vill kunna trimma utan att den ska ta sjuka mängder bränsle och dessutom inte vara någon fena på el och motorstyrning så hade jag personligen tagit en OM606 och satt större turbo och en dieselmekenpump och plockat mina 400hk och köpt att den tar 1-2dl mer per mil vid blandad körning jämfört med om man gått på en nyare och dyrare motor.
Det handlar maximalt om någon krona per mil och med alla kostnader en busbil innebär så måste man ju fråga sig om den kostnaden verkligen är relevant?

Om man nu faktiskt använder den effekten som motorn har så är det ju enormt liten skillnad mellan nya och gamla dieslar, 300hk vill ha mycket bränsle oavsett om det är en tdi, cdi eller förkammare..

Vad en bil tar när en tjej kör är ju nästan helt irrelevant, de kan ju få en 7l V8 att gå på luft :whistle:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: val av Diesel

Inlägg av Dennis M »

Om606 har väl inte förkammare?

Förutom direktinsprutning så är det väl höga tryck och lägre inre friktion som gör nya dieslar snålare, fimpar man dessutom partikelfiltret så blir de en halv deciliter snålare.

Piezospridare satt väl bara ett kort tag för att sen ersättas av elektromagnetiska igen.

det är nog mycket lättare att få bilen tyst om man stoppar i en commonrailmotor.

mvh
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: val av Diesel

Inlägg av KForsberg »

Givetvis menar jag också att en busbil får gärna vara billig och jag kanske missförstod dig på vad du skrev. "300hk vill ha mycket bränsle oavsett om det är en tdi, cdi eller förkammare.." Det här är ju viss sanning med modifikation. Det är här vi tydligast ser skillnaden på en effektiv modern turbodiesel och en äldre mekanisk dieselmotor. En effektivare förbränning och insprutning ger mer effekt för samma bränslemängd, men det kan ju aldrig ge mer effekt än vad som är fysiskt möjligt utifrån bränslet givetvis. Bränsleuppgifterna var ju dessutom dom som du angav? :) Bränsleförbrukningen på XC60n är vad jag fått höra från min svåger som äger just en sån och då är det inte enligt färddatorn utan när han räknat efter han tankat så jag utgår från att det är en helt okej fingervisning. Han kör säkert inte våldsamt på några som helst vis men det är ju inte frågan om hur mycket man kan få att rinna igenom utan vad dom tar realistiskt med normal körning. Absolut håller jag med om att en mercadiesel med en mynä eller dieselmeken pump ger mest hästar för pengarna just i byggkostnad. Men man behöver faktiskt inte köra så otroligt mycket per år för att det ska börja bli lite pengar i bränsle. Om vi säger att en modernare motor skulle ta mellan 1-2dl mer per mil (0.15L) och att man kör i snitt 1500mil per år (är väl ganska normalt?) så är man uppe i 225L per år. Dieselpriset nu ligger på runt 13kr så vi har 2925:- i merkostnad per år för en sådan motor jämfört med den modernare. Skulle man dessutom köra mycket varje år, säg 3500mil så är det 6825:- kronor mer om år.
Givetvis tar det lång tid innan man är uppe i 200.000 men skillnaden på att bygga en modern motor och en gammal mercaturbo är knappast 200 blad. Jag har själv aldrig ägt eller ens åkt en mercaturbo men att döma av svartröken när man legat bakom någon så går det igenom herrejösses mycket diesel :D

Till Dennis M:
OM606 är en förkammardiesel. Jag blev dock lite osäker när du ställde frågan så en snabb googling gav direkt svar att det är en sk "Vorkammereinspritzung".

Huruvida tillverkarna har återgått till vanliga solenoidstyrda spridare törs jag inte svara på med säkerhet men jag skulle tro att dom inte går ett steg tillbaka i utvecklingen då piezoelektroniska spridare klarar av spridartryck på upp mot 2000bar eller kanske ännu högre idag. Jag är rätt säker på att Volvo kör det på sina Penta-motorer. Jag tror den största anledningen till att man inte gått tillbaka till elektromekaniska är att det är svårt att få dom att klara av det enorma spridartryck man numera använder.

Nya dieslar är snålare av flertalet orsaker. Utvecklingen går framåt och det märker vi av hela tiden.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: val av Diesel

Inlägg av The »

Ja men nu pratar han ju inte TS om att bygga en året runt brukshink utan att göra en sommarbil med klös i så uppemot 3500 mil känns i min värld som väldigt mycket hobbykörning.
Självklart blir ju kalkyler helt annars för en ren bruksbil, jag kör väl drygt 3000mil om året så jämfört med bensinaren jag hade tidigare så kostar bränsle + amortering på dieselkärran mindre än vad bara bränslet kostade på bensinaren.

Hursomhelst är det upp till TS själv att välja motor, men ska det trimmas och inte kosta så sjukt mycket så skulle jag gå på en mb diesel med mekpump.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: val av Diesel

Inlägg av The »

Annars kanske en sånhär skulle vara kul
http://www.blocket.se/vasterbotten/MB_4 ... ca=1_3&w=2 ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: val av Diesel

Inlägg av dsimila »

Man får snabbare värme i kupen med förkammare.
Man bör också beakta kunnande och tillgång till reservdelar.
Skriv svar