Om606 Problem!!!

En plats för olje-brännare!
Pontusn2
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 2:29 pm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Pontusn2 »

Den står rätt enligt Göran :), Satt 115Bar spridare men nu ombyggda till 150Bars som pumpen är byggd för (8mm 250cc), De kan väl inte påverkat så mkt att den gick med 115Bars i ca 30min?
Dock så använde förra ägaren gamla spridarbrickor som läckle, resulterade att spridarna sotade ijän och troligtvis kärvade... (Trodde felet låg på dem, därav renovering) Kan väl inte gå så snett av de heller...
Tänkte alldrig på avgastempen, har ju mest gått på tomgång och kändes som det tog riktigt lång tid att få upp värmen i den..
Topppackningen är lite smällt med, toppen verkar ha klarat sig, grenröret är blött på 2cyl pga låg komp och missar
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

Den vita röken kom väl från 2an då, vart var de varmast å va var de för komp där?

hydralisklåsning som krökt staken?
Pontusn2
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 2:29 pm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Pontusn2 »

Alla cylindrana är skurna men tror bara de är 2-3st stakar som är krökta....

Cyl 1 19Bar ( Missar)
Cyl 2 25Bar
Cyl 3 27Bar
Cyl 4 24Bar
Cyl 5 18Bar (tänder inte)
Cyl 6 22Bar
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Bassek »

Hur mycket hade motorn gått innan med trim? De skador som visas på bild i inlägg ett har inte blivit av lite tomgångskörning. möjligtvis om pumpen sitter ett vevaxelvarv fel. och isåfall har den varit grymt svårstartad.
MVH Basse
Pontusn2
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 2:29 pm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Pontusn2 »

När jag fick den var den lättstartad, hoppade igång direkt.... dock massa vit rök och dålig tomgång, Något måste hänt den första starten som förra ägaren gjorde, motorn var orginal innan renovering påstår han...
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Jens.k »

På den första bilden där man ser kolvtoppen är det väl ändå märken i kolvtoppen? Märken som jag tycker ser ut att kunna vara en tappad ventiltallrik eller dylikt. Rätta mig gärna som jag ser galet.

På samma bild i cylinderloppet upp emot däckplan där soten är bortputsad så skulle det ju kunna vara märken efter spikningar som du säger.

Vet inte vad jag vill säga riktigt men känns som den skulle kunna ha vart med om ett och annat.
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Steve »

Finns en anledning till att det finns en Facebook-grupp som heter "Förra ägarn" :)

Svårt att veta vilken historia en motor har haft för det är inte många som berättar hela sanningen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Babs »

Vad vinner du på att ha slipat på stoppklacken?
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

Tanken som jag ville testa var väl att pumpen skulle fortsätta avancera även efter varvtalet då klackarna möttes eftersom jag har höjt varvtalet. Alltså, kan man få bättre gång på låga varv om man ställer insprutningen senare samtidigt som man behåller insprutningstiden på höga varv? Kommer inte ihåg vid vilket pumpvarvtal som klackarna slog ihop nu men jag mätte (125mm kap med variabelt varvtal, varvtalsmätare och färgklick)
och de var såpas långt innan orginal max varv att jag blev nyfiken.

Motorn är bara bromsad en gång, men jag hoppas på gott om plats i motorrummet nu när motorn hamnar i en w126. Och blir de lätt å skruva kanske jag orkar testa noga :) och byta drev när den står på rullen.
Pontusn2
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 2:29 pm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Pontusn2 »

Raka och fina :/ Någon som har en OM606 Bottendel att sälja :D?

Bild
Skriv svar