Om606 Problem!!!

En plats för olje-brännare!
Pontusn2
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 2:29 pm

Om606 Problem!!!

Inlägg av Pontusn2 »

Hej, skulle behöva hjälp! :D
Köpte upp en Om606 med Dieselmeken 8mm Pump mm som var lite renoverad i topp men org botten, När den renoverades så var Cylinderväggarna fina men
när jag fick motorn så Vitrök den och hade lite dålig tomgång, trodde att de var för att de var kallt som fan och den hade stått ett tag.
Har kört den kanske 45Min totalt sen renoveringen, mest varmkörning, men den har börjat att gå sämre och sämre....Tog ett komptest, 18 Bar i den sämsta och 27 i den bästa....
Rev av toppen och såg att cylindrana var repiga och nästan smälta, ser ut som att den har spikat typ..... Pumpen är nybyggd och stod på 15ATDC som det ska!
Känns som det är förtidig insprutning "Spikar"? Vad kan ha gått snett tror ni? :(

Bild
Bild
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Bassek »

Det ser ut som den har nypit, för varm förbränning, alt för tight mellan kolv och cylinder. Jag vet ej hur de gör på dessa, men på traktorerna brukar vi ta av 3 tiondelar ovanför översta kolvringen för att slippa att det ser ut sådär. Smältskadorna beror på för hög värme, högt varv och sen isprutningspunkt kan vara orsak till det. Är det mycket sot i grenrör/downpipe kan det vara för lite luft/mycket diesel, alt kan det vara för trångt på avgassidan.
MVH Basse
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

hej!

är 15ATDC = 15 efter övredödläge ?

isf är de ju lite sent :( . jag har provat och de rök vitt.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av dsimila »

Det är bara "märket" i pumpen som skall stämma vid 15° efter på vevaxeln (eller 14° brukar det vara på turbodieslar, tror jag). Själva insprutningen startar långt tidigare.
Pontusn2
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 2:29 pm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Pontusn2 »

Har provat att köra den på både 14-15 ATDC och 10-12 ATDC, Stakarna skiljer flera mm i TDC så dom är krökta, Något måste gått snett när förra ägaren byggde ihop motorn tyvärr.. Ja, man utgår efter pumpen står i sitt Låsnings läge och kollar graderna där efter :) Allt stämmer som det ska....
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

insprutningen startar väl inte före markeringen?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av dsimila »

Det är lite konstigt men "märket/låsningen" i pumpen är inte när insprutningen börjar.
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

låsningen i min mynä pump överensstämmer någotsånär med pumpning till 1ans cyl, sedan beror de ju på spridarnas öppningstryck också.

min pump är ju 7år gammal mynä och pontusn2 hade ju en annan sort som säkert e nyare med så de e säkert vissa saker som skiljer dom åt, men min pump funkar ju iallafall helt ok när den sitter i trakterna kring 15° före övredödläge.

låsningen i pumpen skulle ju kunna ha flyttat på sig om den satt låst och man vred runt motorn?
kan ju vara värt att göra ett "spilltest" och se när soppan kommer ur pumpen.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av dsimila »

Hm. Jag har bara skruvat pump på femcylinders, och där står det klart och tydligt 15 grader efter ÖDP i handboken. Kan ju vara att det skiljer på sexcylindrs.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Bassek »

Standard ska pumpen stå på 15 grader efter tdc. Men det är ju förställning i pumpdrevet också att ta hänsyn till. Vet ej om man ska stumma det när man monterar mynä-etc pump? Sen kan det ju behöva ändras när man ger på mer diesel, då orginalspecen blir missvisande.
MVH Basse
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

Mitt drev är inte stumt, jag har slipat bort lite på stoppklacken så de kan röra sig lite till.
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

Var i garaget och kollade nu, mynäpumpen sitter på exakt 16 grader före och på de viset satt den när jag var och körde på rulle och då gav den 286 hk på hjulen vid 2bar (om605).

Kollade på märket i den pumpen och en orginal och de e inte i samma läge när soppan kommer.

Skumt
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Bassek »

per a, Kommer soppan vid märket på mynä-pumpen? 16 grader före låter ok när man har förställning på drevet om soppan börjar komma vid märket och man har modifierade deliveryvalves mm.
MVH Basse
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av per a »

ja, vid märket

ska dubbel kolla
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Om606 Problem!!!

Inlägg av Bassek »

Då återstår ju frågan om dieselmekenpumpen har märket vid insprutningsstart eller som standard. TS får nog ringa göran och kolla detta. om det är ändrat har ju pumpen stått mycket försent. Hur ser då topp-grenrör-turbo ut på insidan? Kan ju ha varit hur varmt som helst på avgas.
MVH basse
Skriv svar