1,9D i 240, startproblem...

En plats för olje-brännare!
smedsgarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons mar 13, 2013 5:49 pm

1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av smedsgarden »

Har stoppat ned en VAG 1,9D från en Skoda pickis i en Volvo 240. Jag körde donatorbilen hem innan jag rev ur motorn, så jag vet att den fungerade då, men nu har jag försökt ett bra tag och skiten vägrar hoppa igång... Får inte fram diesel vid spridarna när jag försöker lufta där.

På pumpen sitter två stycken magnetventiler, de har jag matat med 12 v direkt från batteriet, har haft loss dem och kollat så att de öppnar. Ska båda vara öppna, eller bara en? Det sitter även en manöverarm på baksidan av pumpen, mot toppen, vad har den för funktion? Den var bortkopplad när motorn satt i Skodan. Måste bränslefiltret vara monterat över pumpen? Finns det några andra knep för att få fram diesel?

Mvh, Torbjörn
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: 1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av Bassek »

Har du tagit väck startspärren? Den svarta grunkan under pumpen. Magneten på själva pumphuvudet(där spridarrören går ut)är stoppen, och ska ha ström vid drift. För att få fram diesel innan första uppstart plugga returledningen från tanken, ta loss banjoskruven som den går till ur pumpen och blås försiktigt i tanken med tryckluft tills ren diesel kommer ur returen på pumpen, sätt ihop allt igen och det borde funka. Magneten på sidan på pumpen vet jag ej hurvida den ska ha ström eller ej.
MVH Basse
smedsgarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons mar 13, 2013 5:49 pm

Re: 1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av smedsgarden »

Känner inte riktigt igen beskrivningen, min ser ut så här:
Bild
Kan inte hitta någon svart grunka på undersidan, och jag är ganska säker på att det som sitter "utåt" på pumpen är avstängningsventilen. På denna bilden syns den bortkopplade reglagearmen:
Bild

/Torbjörn
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: 1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av Bassek »

Sitter där inte en plåt över ändan som spridarrören går ut ur, som sitter ner runt undersidan av pumpen? Var några år sedan jag byggde bort en sådan startspärr. har för mig det var mickligt att få bort plåten som höll fast allt, och sedan satt startspärren under själva pumpen. Kan ju iofs vara en äldre du har som kanske var utan startspärr? Det kom nog 96-97 nå`n gång.
MVH Basse
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: 1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av Jens93 »

Har du fått igång motorn än? Jag har en likadan/liknande från VW Caddy -97 som reservmotor och skulle gärna slippa problem med att få igång den när jag väl behöver använda den. Ska för övrigt också sitta i en 240 som just nu har en 1,9TD :thumbright:
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: 1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av lyyski »

Ingenting med startproblemen att göra, men hur löser ni växelåda och tråg på dessa ni monterar i 240?:)
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: 1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av vebotrimmarn »

jag och brorsan (jens93) fick bygga om tråget rejält för de krockade helt med framvagnsbalken, oljesilen fick också byggas om. växellådan är original m46 med en adapterplatta från smt. lägg upp en tråd om bygget jens!
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: 1,9D i 240, startproblem...

Inlägg av Jens93 »

Fick nyss liv i min 1,9D med Lucas dieselpump. Gav ström på båda synliga magnetventilerna och bogserade men den ville inte starta. Sen tog vi lös pumpen och kollade lite mer noggrant på startspärren m.m. Skruvade lös en plåt som satt vid spridarrören på pumpen, slet bort den svarta dosan under pumpen och hittade en till magnetventil ovanför spridarrören. Till magnetventilen gick det två kablar och vi gav den ena plus och den andra minus, sen small den igång.
Skriv svar