problem evrymod 1.9tdi

En plats för olje-brännare!
Olesen
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 31, 2011 9:11 am

problem evrymod 1.9tdi

Inlägg av Olesen »

Tjena
Har lite problem med min audi A4 med 1z motorn. Har kopplat in evrymod men får det inte att fungera som det ska.
Om jag vrider upp potten till runt 240 ohm så är det som att motorn klipper mellan 3000-3500. Fram tills dess går bilen bättre än orginal men ändå inte tillräcklig. Vrider jag upp potten så tomgången blir lurvig så dör den när jag varvar upp och släpper gasen och den ska återgå till tomgång.
Runt 250 ohm funkat bäst men inte tillräckligt bra
Hade en Audi 80 innan som jag hade evrymod på och den gick mycket bättre.

Ska koppla in en laddtrycks mätare nu i veckan och kolla vad den laddar men har ni dieselkunniga nå idéer på varför den gör som den gör

katten skrammlar och kommer att
att rensas så fort jag får tid men tänkte om det kan vara så att den stoppar upp avgaserna så det blir sånt mottryck att motorn säger ifrån? kan det vara så enkelt?
Eller är det så att spridarna bottnar?
Ös på med förslag
duett_b230
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tis maj 08, 2007 4:13 pm
Ort: Åsmundgården

Re: problem evrymod 1.9tdi

Inlägg av duett_b230 »

Brukar vara mapsensorn som bottnar, du skulle fått tag på spridare från en audi 2.5tdis 5cyl med 140hk. Dom ska ge på mer soppa. Och en till potesiometer till mapsensorn å lura den så att den inte bryter vid högre ladd
Olesen
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 31, 2011 9:11 am

Re: problem evrymod 1.9tdi

Inlägg av Olesen »

Tjena. Såg inte att nån har svarat förens nu.
Hur kopplar jag in en pot till mapsensorn? Går den inte att byta ut? Verkar som att bilen "bryter" runt 1.5bar.
Tänkte köpa större spridarspetsar och byta ut senare i sommar när jag inte behöver bilen varje dag

Katten är renad nu och bilen vart märkbart piggare. Laddtrycket ligger på 0.9 utan evrymode. Och 0.8-1.5 med. Men laddtrycket fladdrar ganska mycket. Vad kan det bero på?
Skriv svar