VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Tjo.
Har då lyft ur maskineriet ur en Seat Toledo, årsmodell ca -97, 1Y torde vara motorkoden. Tanken var att para ihop motorn med ett backslag och lägga i båten.
Då fick jag en smärre chock när jag såg hur kopplingen är uppbyggd! Tryckplattan är bultad i veven, sen kommer lamellen och sist svänghjulet. Mycket klen konstruktion enligt min mening.
Kan man plana / svarva av svänghjulet lite för att få något att styra emot och sedan skruva drivplattan i svänghjulet eller är det bättre att byta svänghjul (till ett konventionellt)? Till vilket isåfall?
Just nu ligger startmotorn parallellt med växellådan men den får gärna hamna på motorsidan. Tror jag.
Dessutom bygger insuget rejält på höjden, finns det smäckrare? Hur långt passar bensindelarna? Vet att jag i en bensin-Transporter T4 satte dieselns vev en gång i tiden, t.ex., men minns inte från vilken motor.
Tips på andra eventuella (billiga) genvägar mottages tacksamt!
Tack på förhand!
Har då lyft ur maskineriet ur en Seat Toledo, årsmodell ca -97, 1Y torde vara motorkoden. Tanken var att para ihop motorn med ett backslag och lägga i båten.
Då fick jag en smärre chock när jag såg hur kopplingen är uppbyggd! Tryckplattan är bultad i veven, sen kommer lamellen och sist svänghjulet. Mycket klen konstruktion enligt min mening.
Kan man plana / svarva av svänghjulet lite för att få något att styra emot och sedan skruva drivplattan i svänghjulet eller är det bättre att byta svänghjul (till ett konventionellt)? Till vilket isåfall?
Just nu ligger startmotorn parallellt med växellådan men den får gärna hamna på motorsidan. Tror jag.
Dessutom bygger insuget rejält på höjden, finns det smäckrare? Hur långt passar bensindelarna? Vet att jag i en bensin-Transporter T4 satte dieselns vev en gång i tiden, t.ex., men minns inte från vilken motor.
Tips på andra eventuella (billiga) genvägar mottages tacksamt!
Tack på förhand!
//MartinL
Re: VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Ok, men från vilken? Har svårt att tro att alla har samma.
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Troligen 1,9d/tdi 92-02. Ev även audi dieselar i den årgången.
MVH Basse
MVH Basse
Re: VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Ok, tack!
Finns det risk för dubbelmassehjul bland dessa?
Finns det risk för dubbelmassehjul bland dessa?
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Även bensinarna har samma bultdelning. Funkar med nåt gammalt.
'
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Re: VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Nice!
Vad tror ni om insuget då? Var hittar man en lägre / smäckrare variant?
Vad tror ni om insuget då? Var hittar man en lägre / smäckrare variant?
//MartinL
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Brorsan kör med insug från 1,8 bensin på sin 1,6 diesel. Det är mer eller mindre i samma höjd från insugskanal till anslutning mot spjällhus/förgasare.
Re: VAG 1,9D (1Y) svänghjulsalternativ
Leta efter en audi 80 td eller tdi med motorn på "rätt" ledd. Har nyss hjälpt en kompis med mallar till ett penta 100 drev bakom en 1.9 td med just audi 80 svänghjul och startmotorn. Funkar skitbra. Och starten hamnar på baksidan av motorn under grenröret. Själv kör jag en 1.9 tdi med adapterplatta och volvos m47 låda i en äldre mazda b1800 med samma svänghjul mm.