1.9 TDI

En plats för olje-brännare!
Markus96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: ons feb 06, 2013 10:25 pm

1.9 TDI

Inlägg av Markus96 »

gokväll, tänkte skrämma upp passaten lite, är en 1.9 TDI 1Z 90 hästars motor, det jag hade tänkt mig är en VNT turbo, lite större spridare, bort med EGR'en, 3" rakrör och steg 2 koppling, det som jag funderar mest på är bränsleförbrukningen, kommer den skjuta i höjden? just nu åker jag på runt 0.48-0.51 per mil, lägsta jag fått ner den i är 0.41, jag tycker att förbrukningen borde ju inte öka så hemskt mycket, eftersom att om bilen blir starkare så behöver jag ju inte hålla fullgas lika mycket när jag ska upp i hastighet och liknande. Nån som trimmat 1.9 TDI? berätta gärna vad ni gjort och vad resultatet blev! Mvh Markus
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 1.9 TDI

Inlägg av Enok »

Det du tänker göra låter som du skall bygga om till 110hk versionen, borde inte dra mera men med en piggare bil är det roligare att gasa så av den anledningen så kommer den ju dra mera. Har själv en Caddy 1,9 tdi med evrymod, den drar väl typ 10% mer soppa men det är värt vart enda krona, mycket trevligare bil att köra.
Peter Olson
Markus96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: ons feb 06, 2013 10:25 pm

Re: 1.9 TDI

Inlägg av Markus96 »

nja jag hade tänkt försöka skrämma upp den i runt 130 hk, ja jag har provat evrymod på passaten en gång, dock med ett ganska snällt motstånd, men nog kände man skillnad, ungeför samma mängd diesel + lite högre ladd och en VNT så att laddtrycket kommer tidigare så kommer de nog bli en super kul bil.
Skriv svar