Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 7:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 08, 2015 9:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
Hej, jag undrar om det är någon skillnad på 603.960/961 och 603.971/972 motorblocken, den första motorn är på 3.0 liter medans den andra är på 3.5 liter, båda är 12v turbodieslar...den har en annan vevaxel med större slaglängd 971 och 972 modellen jämfört med 960/961

Någon som vet hur mycket man kan borra ett 3.5 block?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 15, 2015 8:44 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2015 7:05 pm
Inlägg: 8
Hej!

Vad jag hört och läst så är 3.5 liters motorn inget att satsa på då blocket och stakar är mycket klenare än 3 liters motorn du kan ju ta veven annars och sätta i 960an så strokar du ju den lite vet att folk gjort så på sina motorer... Vet heller inte hur det är med oljesprutade kolvar på 971 motorn? Mvh Jesper


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 18, 2015 1:50 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
Passar veven i ett om606 motorblock? Varför skulle 3.5 blocken vara klenare? Verkar ju vara samma motorblock som på 3.0? Det är ju stakarna som blir som bananer samt lite problem med topplockspackningen på dom tidiga, verkar som dom fick det åtgärdat tillslut?

Hjälp mig reda ut röran?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 21, 2015 3:20 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2015 7:05 pm
Inlägg: 8
Ja du blocken kan jag inte riktigt svara på men skulle tro att 606 blocket är aningen kraftigare tror dock att själva borrningen har samma storlek kan inte säga säkert...

Har hört att de ska vara samma storlek på vevarna alltså på överfallen och så men kan inte bergis säga.

Inte så inne i 3.5 motorn så kan inte riktigt säga men vet att många strokar med den veven har inte min heins bok här nu så kan inte säga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 26, 2015 8:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
Inte alls för att låta dryg eller otacksam, men det verkar som om du sitter och gissar. Ingen konkret fakta alls, du skriver följande tex " samma storlek på vevarna alltså på överfallen och så men kan inte bergis säga"

För att senare skriva, "Inte så inne i 3.5 motorn så kan inte riktigt säga men vet att många strokar med den veven"

Med andra ord måste det vara samma storlek på vevtapparna om du nu vet att folk strokar med den här veven?

Det är inte alls så vanligt att använda sig av 3.5 veven eftersom den är ganska tung , ovanlig och man får bygga motor från grunden för att stroka en motor, vevstakar och kolvar också. Däremot är AMG veven av intresse, eftersom den är 7kg lättare och inte lika svår att få tag i, den ska vara induktionshärdad vad som står om den, hur den skulle hålla i en diesel vet jag inte, skulle förmodligen bli väldigt hård belastning på den, någon som testat?

Ja en OM606 är optimal, optimalare hade varit om jag kunde tagit 24v topplocket till OM603.972 blocket, men antar att det är mycket små saker som skiljer? Eller går det montera 24v topplocket på ett OM603 motorblock med original 12v topplock?

Varför 3.5 blocket? För att jag kan få köpa ett fabriksnytt för en bra summa.

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 03, 2015 12:40 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
Finns det ingen som vet någonting?

Både om603.960/961 och om606.96/962)962 har samma slaglängd och borr..Är dessa två motoblock samma i grunden? 12v och 24v turbodiesel?

3.5 motorblocket har längre slaglängd tack vare veven men bara 2mm större borr..Är detta block annorlunda gjutet på något sätt?

Hur mycket går det borra max mercedes raka 6cylindriga motorblock?

Och går det att montera 24v topplocket på 3.5 motorn eller går det ta veven från 3.5 motorn till 24v motorn och få vilken motorvolym?

Kan någon tipsa mig om något forum där det finns erkänt duktiga trimmare av mercedes 6cyl turbodieselar? Har redan testat ett flertal utan resultat, varför vill ingen dela med sig av motor info och motorbyggen?

Tack på förhand!

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 06, 2015 4:22 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2015 7:05 pm
Inlägg: 8
Jag gissar inget skriver bara vad läst och hört men hur som så passar inte 24v toppen skiljer sig mycket i kanaler vad jag läst.

AMG veven är säkert av intresse men håller den? Jag menar i en diesel krävs det ju starkare delar. Visst är det en AMG vev men det behöver inte nödvändigtvis betyda att den är starkare än en diesel vev då diesel har mycket högre tryck på sig speciellt om du ska trimma och höja laddtryck.

Jag kan som sagt inte sätta någon grund på det jag säger men har läst att block och motor osv i 3.5 är klenare det är allt jag kan ge dig tyvärr. Försöker få reda på all fakta jag kan med hade hoppats någon annan skulle skriva och kanske rätta mina svar men som sagt inget om Mercedes motorer någon stans då ingen vill dela med sig...

Enda sidan jag vet det finns lite mer om är på engelska och det är peachparts.com och superturbodiesel.com där finns det lite mer men är som sagt på engelska.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 27, 2015 1:41 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
OM603 blocken är borrade så det är samma block som 3.5 förutom att det är ingjutet 3.5 på sidan av blocket...Ja både amg och brabus använder sig av veven, men man kan se att den är lättad genom svarvning på vevaxeltyngderna..Så dom använder sig faktiskt av dieselveven fast i modifierad form...

Vilken av blocken kan man borra till största borr av 603 och 606 motorn? Brabus går så långt att dom borrar 103 bensin blocket som är på 3.0 liter till 92mm....Så vore tacksam för svar om vilken om dieselblocken klarar mest borr.

mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 08, 2015 7:27 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons okt 24, 2007 12:05 pm
Inlägg: 44
om jag inte har helt fel så finns det foder och kolvar 87 mm
sitter väl i 2.3 liter vito


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 08, 2015 9:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons okt 24, 2007 12:05 pm
Inlägg: 44
89mm foder och kolvar.menade jag


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 10, 2015 9:33 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
Finns inga lösa foder, jo jag vet att det går att borra blocket till 89mm, undrar vid vilket borr det är max? på om606 och om603..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 19, 2015 9:57 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Inlägg: 113
Ort: Osby
vilken amg/brabus vev är det vi pratar om?
blev genast nyfiken på att bygga ny 603 till mitt åk när jag läste detta

_________________
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 19, 2015 4:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
Det är om603.971 dieselveven vi pratar om , men både amg och brabus köpte den veven och använde sig av den för att få 3.6liters motorn 24v, men lättade då veven för den är aset tung original..Nej den är inget att ha om du ska bygga en om603, läs på lite så förstår du varför, cylinderloppen blir ovala på alla motorerna med det borret och det slaget....Jag själv skulle vilja använda den i en om606 men ingen kan svara på hur mycket man vågar borra blocket till...Så är det någon med ett tomt skurit om606 block som vill ge bort det, så borrar jag det gratis hos en kompis för att se hur stort borr man vågar sig på..

mvh friman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 06, 2018 1:24 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm
Inlägg: 71
Vad allt ska verka hemligt då...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010