Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Tja, då kommer mitt förslag igen vw 2.5 tdi 5 cyl, 140 hk o 290nm i vrid, ökas lätt 25% med ett 100 kr trim. Satt bla i Volvo 850. Det enda som kan bli lite pill är väl startspärren.
Peter Olson
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
DW10 är det du söker fast det lär behövas adapter till låda.
Forska annars på att mappa bort startspärr på en merca.
Ska du inte ha common rail så ökar urvalet betydligt.
Alfa var tidiga med common rail då det faktiskt är en fiatuppfinning.
Forska annars på att mappa bort startspärr på en merca.
Ska du inte ha common rail så ökar urvalet betydligt.
Alfa var tidiga med common rail då det faktiskt är en fiatuppfinning.
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Ok, googlat på DW10 så nu vet jag vad det är. Borde finnas gott om dem till billig peng. Kanske även storebror DW12 2,2 liters motorn.
Men är den motorn byggd som en separat enhet med eget styrsystem som inte är insytt i i övriga bilens? Tror att jag läst begreppet "stand alone" någonstans.
Om man funderar på Merca så vilka motorer är intressanta för mig?
VW motorn vad är det beteckning på den och vilka årsmodeller hittar man den i?
Men är den motorn byggd som en separat enhet med eget styrsystem som inte är insytt i i övriga bilens? Tror att jag läst begreppet "stand alone" någonstans.
Om man funderar på Merca så vilka motorer är intressanta för mig?
VW motorn vad är det beteckning på den och vilka årsmodeller hittar man den i?
Roger
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Den har en egen styrdon men startspärr går via en annan box.
Antingen flyttar man med den andra boxen eller så kollar man om det går att chippa bort.
Äldre varianter får hastighetssignal från en givare i lådan vilket underlättar.
De från 306 och expert är nog minst el i att koppla.
Alla tidiga commonrailmotorer använder bosch edc16 vad jag vet.
Fiat sålde patentet till bosch.
Jämför du en PSA diesel med en fiatdiesel så har de en mindre snurra som drar bättre från tomgång medan Fiat har en större som gärna ger motorstopp fast drar bättre uppåt i varv.
Dubbelturbo som din 180hk har ger ju båda fördelarna.
PSA dieslarna är snålare och tystare, marknadens bästa dieslar enligt mig.
Antingen flyttar man med den andra boxen eller så kollar man om det går att chippa bort.
Äldre varianter får hastighetssignal från en givare i lådan vilket underlättar.
De från 306 och expert är nog minst el i att koppla.
Alla tidiga commonrailmotorer använder bosch edc16 vad jag vet.
Fiat sålde patentet till bosch.
Jämför du en PSA diesel med en fiatdiesel så har de en mindre snurra som drar bättre från tomgång medan Fiat har en större som gärna ger motorstopp fast drar bättre uppåt i varv.
Dubbelturbo som din 180hk har ger ju båda fördelarna.
PSA dieslarna är snålare och tystare, marknadens bästa dieslar enligt mig.