Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Efter att dragit min rätt så tunga husvagn med min nyköpta SAAB 1,9ttid (Fiat motor)... så har jag fått upp ögonen för nyare dieslars kraft när det går extra tungt. Min fundering gäller väl egentligen egentligen en skattefri lätt lastbil eller pickup eller varför inte biltransportbil med en snål men stark dieselmotor.
Vad finns det för modernare dieselmotorer som går att flytta till annan bil utan att det blir för krångligt med styrelektroniken?
Någon som har styrsystemet separerat från övriga elektroniken på bilen.
Vad finns det för modernare dieselmotorer som går att flytta till annan bil utan att det blir för krångligt med styrelektroniken?
Någon som har styrsystemet separerat från övriga elektroniken på bilen.
Roger
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
elsystemen idag är så komplexa så att hitta nån som har separat system för motorn är nog en utopi. Det krävs nog en komplett donatorbil och omfattande litteratur om man ska separera nåt dylikt .
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Hur modern?
Vill du ha en bra commonrailmotor så är det väl Peugeot och citera som gäller.
Bör funka i annan bil, driftsäker, tyst å snål
Vill du ha en bra commonrailmotor så är det väl Peugeot och citera som gäller.
Bör funka i annan bil, driftsäker, tyst å snål
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Vag 1.9Tdi är ju hyfsat modern iallafall
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Går väl att "fixa till" motorn du redan har, mycket billigare o enklare.
Peter Olson
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Passar inte Volvos lådor på vag?
Annars är det väl en gammal vp44 pump på den?
Peugeotdieslarna har oljepumpen i sumpen så de måste alltid ha sumpen i framkant.
Har du tänkt trimma?
Mercadiesel finns ju med men det är nog mer elektronik om du vill ha commonrail på den.
Annars är det väl en gammal vp44 pump på den?
Peugeotdieslarna har oljepumpen i sumpen så de måste alltid ha sumpen i framkant.
Har du tänkt trimma?
Mercadiesel finns ju med men det är nog mer elektronik om du vill ha commonrail på den.
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Vad är det för spec på motorn du har nu? Såg att den finns med 180hk o 400nm i vrid, du behöver ju inte mer så länge du drar en laglig (vikt) husvagn. Brukar gå att uppdatera till starkaste versionen av motor relativt enkelt/billigt.
Peter Olson
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Han vill ju ha en motor till en veteranbil
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Jaha, trodde det var Saaben som var för slö. Vw 2,5 tdi 140hk bör väl duga, går ju lätt o billigt att öka effekt o vrid 25%. Satt bland annat i Volvo 850 så det bör gå lätt att hitta.
Peter Olson
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Är det inte bara på femmorna och sexorna som volvo diesellådorna passar?Dennis M skrev:Passar inte Volvos lådor på vag?
Annars är det väl en gammal vp44 pump på den?
Peugeotdieslarna har oljepumpen i sumpen så de måste alltid ha sumpen i framkant.
Har du tänkt trimma?
Mercadiesel finns ju med men det är nog mer elektronik om du vill ha commonrail på den.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Jag har hört att de passar på fyrorna men inte provat själv.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Jag har läst att det inte passar fyrorna, men inte prövat själv....
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Volvos diesellådor passar inte på fyrcylindriga vag utan bara på 5&6 cylindriga vag. Har testat.
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Aha, då försvinner en stor fördel.
Frågan är om trådskaparen har tänkt sig orginal eller trimmat?
Frågan är om trådskaparen har tänkt sig orginal eller trimmat?
Re: Flyttbar dieselmotor av nyare modell
Min fråga gällde inte min SAAB som är av 180hk modellen. Den går bra och är urstark med släp efter trots bara 1,9 liter. Men fundering finns på en ommappning. Har en välkänd SAAB trim firma i närheten. Får dock inte så mycket för pengarna på min motormodell.
Det är den motorn som väckte mina funderingar. Ruskade om min värld lite att en 1,9 liters diesel (dessutom Fiat byggd) är starkare än min 4,3 liters Cheva med släp efter. Dessutom till en bråkdel av bränslekostnaden...
Min fundering är vad det finns för motorer att välja på om man vill ha så modern diesel prestanda möjligt men ändå är en motor som inte är inbyggd i bilens övriga elsystem. Som är möjlig att montera i en äldre bil för att få bättre prestanda och driftsekonomi. Det är en fördel om det dessutom finns växellåda för bakhjulsdrift som passar rakt på motorn.
Trimning förutom något enklare ingrepp ingår inte riktigt i mina planer då ekonomi tanken blir lite urholkad då.
Jag har även ett båtintresse och har funderat lite över alla lite äldre båtar med bensin inombordare (ofta Volvo) som säljs för småpengar pga driftskostnaderna. En snål diesel i en sån båt... Men då har man förmodligen ett problem med varvtalsspannet blir för dåligt för att få bra körbarhet.
Det är den motorn som väckte mina funderingar. Ruskade om min värld lite att en 1,9 liters diesel (dessutom Fiat byggd) är starkare än min 4,3 liters Cheva med släp efter. Dessutom till en bråkdel av bränslekostnaden...
Min fundering är vad det finns för motorer att välja på om man vill ha så modern diesel prestanda möjligt men ändå är en motor som inte är inbyggd i bilens övriga elsystem. Som är möjlig att montera i en äldre bil för att få bättre prestanda och driftsekonomi. Det är en fördel om det dessutom finns växellåda för bakhjulsdrift som passar rakt på motorn.
Trimning förutom något enklare ingrepp ingår inte riktigt i mina planer då ekonomi tanken blir lite urholkad då.
Jag har även ett båtintresse och har funderat lite över alla lite äldre båtar med bensin inombordare (ofta Volvo) som säljs för småpengar pga driftskostnaderna. En snål diesel i en sån båt... Men då har man förmodligen ett problem med varvtalsspannet blir för dåligt för att få bra körbarhet.
Roger